یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

کارگردان فیلم موهون «یک خانواده محترم»:

مغز اصلی سینمای ایران در گروه فیلم‌های «هنروتجربه» است/هر حمایتی از سینمای ایران باید شامل حال سینمای هنروتجربه باشد

تله فیلم یک خانواده محترم

سینماپرس: مسعود بخشی، کارگردان فیلم موهن «یک خانواده محترم» با بیان این‌که مغز سینمای ایران در فیلم‌های گروه «هنروتجربه» است، بر ضرورت ساخت و اختصاص سالن‌های بیشتر برای اکران فیلم‌های این گروه تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، مسعود بخشی، کارگردان فیلم فیلم موهن «یک خانواده محترم» که فیلم جدیدش از سوی گروه «هنروتجربه» فرانسه مورد حمایت قرار گرفته است، درباره  نوع حمایت سینمای هنروتجربه فرانسه از فیلمش به ایسنا گفت: بخش «هنر وتجربه» در فرانسه هر ماه بین ۷ تا ۹ فیلم را از میان همه فیلم هایی که قرار است اکران سینمایی شود، انتخاب می‌کند و آن‌ها را در شهرهای مختلف به نمایش می‌گذارد.

او با اشاره به اهمیت انتخاب این تعداد فیلم از سوی «هنر وتجربه» در فرانسه بیان کرد: در فرانسه با احتساب فیلم‌های قدیمی و جدید هر هفته حدود ۴۰۰ فیلم اکران می‌شود و می‌توان حدس زد که انتخاب ۷ تا ۹ فیلم از میان آن‌ها چه انتخاب دشواری است. این فیلم‌ها را که «هنروتجربه» فرانسه شایسته حمایت می‌داند، در یک‌سوم سینماهای فرانسه به نمایش درمی‌آید.

بخشی یادآور شد: فرانسه در مجموع حدود شش‌هزار سالن سینما دارد که یک‌سوم آن‌ها در اختیار بخش «هنروتجربه» است و فیلم‌های منتخب هنروتجربه که در سال حدود ۵۰ فیلم را شامل می‌شود، در این سینماها روی پرده می‌رود و برای تبلیغات مطبوعاتی و رسانه‌ای نیز کاتالوگی برای این فیلم‌های منتخب آماده و منتشر می‌کند.

این فیلمساز با اشاره به گروه «هنروتجربه» ایران نیز تصریح کرد: به نظر من مغز اصلی سینمای ایران در گروه فیلم‌های «هنروتجربه» است. وقتی فیلم‌های بزرگترین فیلمساز ایرانی یعنی عباس کیارستمی که در این ۴۰ سال باعث افتخار هر جناح، گروه و عقیده‌ای است، در هنروتجربه اکران می‌شود، بنابراین اگر سینمای ایران افتخاری داشته باشد در بخش فیلم‌هایی است که در گروه «هنروتجربه» می گنجد و بنابراین هر حمایتی از سینمای ایران باید شامل حال سینمای هنروتجربه باشد.

بخشی با اشاره به جوان بودن گروه «هنروتجربه» در ایران در مقایسه با دیگر کشورها اظهار کرد: به نظر من به تدریج گروه «هنروتجربه» ایران جای خود را در میان مخاطبان وسیع‌تر باز می‌کند، همان طور که در این چند سال توانسته به جایگاه مناسبی برسد و به هر حال این موضوع نیازمند زمان است.
 
وی تأکید کرد: شروع کار فرهنگی بسیار مهم است و مهمتر از آن استمرار آن است و به نظر من اگر اسمی از سینمای ایران در دنیا بماند، همین سینمای هنروتجربه خواهد بود.

کارگردان فیلم «یلدا» با تأکید بر ضرورت گسترش سینماهای هنروتجربه در ایران بیان کرد: گروه «هنروتجربه» فرانسه حدود ۶۰ سال قدمت دارد و نمی‌توان آن را با هنروتجربه جوان در ایران مقایسه کرد. اما به عنوان یک نمونه خوب باید گفت که در فرانسه با ۷۶ میلیون جمعیت، حدود شش‌هزار سالن سینما در اختیار دارند و این با جمعیت ۸۵ میلیونی ایران با ۳۰۰ سالن سینما که ۲۰۰ تای آن به نهادهای دولتی اختصاص دارد، قابل مقایسه نیست؛ این بسیار تاسف‌بار است.

این فیلمساز یادآور شد: باید سالن‌های بیشتری ساخته شود و حرکت‌هایی هم در این زمینه شروع شده است اما این که چه تعداد از آن‌ها در اختیار هنروتجربه قرار بگیرد، نیز مهم است.

بخشی با بیان این‌که تماشاگر را باید تربیت کرد، تصریح کرد: در این ۴۰ سال ما همچنان از سینمایی حرف می زنیم که پوراحمد و کیارستمی و فیلمسازان کانون در آن فعالیت داشتند و حالا به سینمای تجاری  و گیشه رسیده‌ایم که بسیار فاجعه است و برای سیاست‌گذاران فرهنگی ما نیز بسیار شرم‌آور است.

او با تأکید بر ضرورت حمایت از فیلم‌های گروه «هنروتجربه» بیان کرد: تنها فیلم هایی که مخاطب را علاوه بر سرگرمی، به تفکر وامی دارد، فیلم‌هایی است که در گروه سینمایی «هنروتجربه» می گنجد و بنابراین لازم است  که ساخت سالن‌های سینما با هدف اختصاص آنها به نمایش فیلم‌های گروه «هنروتجربه» انجام شود.

بخشی در پایان یادآور شد: تجربه نشان داده است که سالن‌های سینما در اختیار فیلم هایی است که فروش بالایی دارد و متاسفانه فیلم‌های پرفروش متعلق به سینمای تجاری است که در آن کمتر از اندیشه و تفکر خبری هست، اما امیدوارم که این سالن‌های در حال ساخت با دقت و زیرسازی مناسب فرهنگی انجام شود و بخشی هم در اختیار هنروتجربه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.