شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

پشت پرده‌ای از انتشار تصاویر جنجالی خانم بازیگر ؛

چه کسانی پروژه ریزش مخاطب سیما را کلید می‌زنند؟

سریال تلویزیونی «زیر خاکی»

سینماپرس: صداوسیما همواره به عنوان یکی از ارکان سرگرمی جامعه فعالیت کرده است و در این میان سریال‌سازی در بیشتر موارد توانسته گوی سبقت را در جلب مخاطب، از دیگر برنامه‌ها برباید.

به گزارش سینماپرس، در سال‌هایی که برخی سخن از پایان کار سیما در برابر شبکه‌های ماهواره‌ای می‌زدند و اصطلاح معروف "دیگر چه کسی تلویزیون نگاه می‌کند؟ "می‌رفت که به یک باور تبدیل شود، ساخت سریال‌های جذاب در حوزه‌های مختلفی مانند تاریخی، اکشن، طنز، اجتماعی و ... چنان نظر جامعه را جلب می‌کرد که برخی این سریال‌ها را "سریال‌های خیابان خلوت کن" می‌نامیدند.

عدم شکست سیما در جنگی که از اوایل دهه ۸۰ با ورود شبکه‌های ماهواره‌ای به زندگی جامعه آغاز شده بود، دارای یک ویژگی مهم بود؛ درک درست از خواسته مخاطب.

تقریباً همه متوجه شده بودند که جامعه در صورت ساخت سریال و فیلم‌های خوش ساخت، همچنان مشتری پروپاقرص رسانه‌ملی باقی خواهد ماند؛ این اما پایان ماجرای رقابت شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌ملی نبود و حالا کسانی که نتوانسته بودند با برنامه‌سازی باعث ریزش مخاطبان سیما شوند، از راه‌های دیگری دست به کار شدند.

چه کسانی می‌خواهند رسانه ملی را بی‌اعتبار کنند؟

چند سالی می‌شود که گهگاه از گوشه و کنار و در زمان پخش سریال‌های جدید و بعضاً پرمخاطب سیما، حاشیه‌هایی مشکوک، به سرعت اطراف بازیگران و عوامل سریال‌ها را می‌گیرد؛ اتفاقی که شاید در نگاه اول عادی به نظر برسد اما وقتی قطعات پازل را در کنار یکدیگر قرار دهیم، نتایج قابل توجهی از این حاشیه‌سازی‌ها خواهیم گرفت.

انتشار تصاویر حضور برخی بازیگران در خارج از کشور و بعضاً رفتارهای نامناسب آنها، در آستانه و یا حین پخش سریال‌های سیما، همواره یکی از عوامل حاشیه‌ساز برای رسانه‌ملی است. همین چالش گاهی باعث می‌شود که مسئولان رسانه‌ملی برای پخش سریال با حضور بازیگر یا عوامل حاشیه‌ساز، مردد شوند؛ اتفاقی که با توجه به شدت گرفتن هجمه‌ها در چنین مواردی، دور از انتظار نیست.

اما گاهی باید از منظری دیگر به ماجرا نگاه کرد؛ به عنوان مثال سریال "زیرخاکی" که قرار بود به عنوان سریال ویژه ماه مبارک رمضان از شبکه ۱ سیما پخش شود، چند روز پیش با همین نوع حاشیه مواجه شد؛ تصاویر یکی از بازیگران  و البته دارای نقشی حاشیه‌ای در این سریال، در مراسم عروسی دخترش و رفتارهای خارج از عرف وی، در آستانه پخش سریال به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.

حاشیه‌ها به حدی بود که زمزمه جلوگیری از پخش سریال در فضای مجازی فراگیر شد و حتی مدیران سیما نیز برای پخش سریال مذکور با تردید مواجه شدند.

نکته قابل توجهی که از دید همگان پنهان مانده، چگونگی و شیوه و انتشار عکس‌های خانم بازیگر و زمان آن است؛ بر اساس برخی اطلاعات موجود زمان عروسی دختر خانم بازیگر، آذرماه سال گذشته و زمان پایان فیلمبرداری سریال "زیرخاکی" نیز شهریورماه سال گذشته بوده است؛ یعنی این حاشیه‌ها سه ماه بعد از پایان فیلمبرداری سریال برای خانم بازیگر ایجاد شده است.

حالا چه کسانی درست چند روز مانده به پخش سریال تصاویر حاشیه‌ساز خانم بازیگر را منتشر کرده‌اند، سؤالی است که پاسخ به آن می‌تواند جنبه‌های پنهان یک برنامه‌ریزی گسترده را تا حدی روشن کند.

بررسی‌ها نشان داده است که برخی اکانت‌های توئیتری خارج‌نشین و نزدیک به گروه‌های سلطنت‌طلب، منشأ اصلی انتشار فیلم خانم بازیگرند؛ حالا سؤال ایجاد می‌شود که آنها قرار است چه سودی از این حاشیه‌سازی ببرند؟

می‌توان به این سؤال اینگونه پاسخ داد؛ با انتشار این تصاویر و تحریک احساسات برخی در داخل کشور، (با توجه به حاشیه‌سازی‌های گذشته برخی بازیگران و عوامل فیلم ها) اوج می‌گیرد، فشارها به صداوسیما برای جلوگیری از پخش سریال افزایش پیدا می‌کند، سریال پخش نمی‌شود، عوامل و دیگر بازیگران سرخورده می‌شوند و ...

اما این نقطه پایان این سناریو طراحی شده نیست؛ به مرور دیگر هیچ کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر نمی‌تواند به صداوسیما اعتماد کند، چون ممکن است ماه‌ها بعد از پایان فیلمبرداری، فیلم یا اظهارنظر یکی از عوامل یا بازیگران، کل سریال را به توقیف بکشاند و زحمات چندماهه یک تیم را به باد دهد.

نتیجه چه خواهد شد؟ قطعاً روز به روز دستِ صداوسیما از سریال‌های جذاب خالی و خالی‌تر می‌شود و در نهایت با ریزش مخاطب جدی روبرو خواهد شد و برنده نهایی نیز مشخص است؛ شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی که این روزها مخاطبان سریال‌های بعضاً ضداخلاقی‌شان در ایران، مدت‌هاست ریزش کرده است.

سال‌ها قبل نیز پروژه‌های مشابهی برای خانم‌ها و آقایان بازیگر طراحی شد و درست در دوران اوج آنها فیلم‌ها و تصاویر حضورشان در مهمانی‌های نامتعارف، پخش شد؛ اقداماتی که تنها سعی داشت با فراری دادن و جداسازی آنها از فضای هنری داخل ایران، هم مخاطب رسانه‌ملی را پایین آورد و هم راه را برای افول و نابودی انگیزه بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل، فراهم کند.

قطعاً مسئولان صداوسیما می‌توانند با مراقبت و همدلی بیشتر و همچنین با استفاده از چارچوب‌های قانونی، از برخی حاشیه‌سازی‌ها توسط بازیگران و عوامل تولید سریال‌ها جلوگیری کنند، اما باید مراقب بود که در دام طراحی شده برای به نابودی کشاندن مخاطبان سیما، قرار نگیرند؛ چون بازنده اصلی این حاشیه‌سازی‌ها در صورت عدم دقت لازم، از هم اکنون مشخص است؛ رسانه ملی!

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.