دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰

سید امیر سیدزاده:

نمایش آنلاین می‌تواند در کنار اکران سینماها باشد

سیدامیر سیدزاده در نشست خبری فیلم سینمایی «تعارض»

سینماپرس: سیدزاده گفت: فیلم‌های سینمایی می‌توانند در کنار اکران سالنی آنلاین هم نمایش داده شوند.

به گزارش سینماپرس، نمایش آنلاین فیلم‌ها یکی از سوژه‌های داغ، تاثیرگذار و مهم این روزهای سینماست که موضع گیری‌های منفی و مثبتی را به دنبال داشته است. در گفت و گو با سید امیر سیدزاده تهیه کننده سینما ابعاد مختلف آن را بررسی کردیم:

آقای سیدزاده؛ مضرات نمایش آنلاین چیست؟

اینکه به محض بارگذاری، نسخه قاچاق با همان کیفیت در سایت‌ها قرار می‌گیرد و این یعنی به خطر افتادن سرمایه صاحب فیلم. باید تمهیداتی اندیشیده شود که بتوان جلوی قاچاق فیلم‌ها را گرفت؛ به عبارتی باید آقایان همت کرده و قانون منع کپی رایت را در ایران اجرایی کنند و یک بار برای همیشه مانند دیگر کشورهای دنیا پیش بروند.

چه اصراری بر عدم وضع قانون کپی رایت است؟

به طور قطع کسانی که سر راه اجرای این قانون مانع تراشی می‌کنند، منافعشان تامین می‌شود و چه بسا با حمایت‌های برخی افراد با نفوذ باشد. چون دیدیم که قاچاق بعضی فیلم‌ها از داخل وزارت ارشاد صورت گرفته است! افراد ذی نفع نسخه‌های بارگذاری شده را با قیمت پایین تری می‌فروشند که می‌تواند از طریق اکانت اینترنت و یا دریافت وجه تماشای آن فیلم به صورت قاچاق آنلاین باشد.

آیا اقدام و پیگیری از سوی شما و هم‌صنف هایتان برای اجرایی شدن قانون کپی رایت در ایران انجام شده است؟

یکی از دوستان حدود سه سال پیش خواهان اجرای قانون کپی رایت در ایران بود و برای این کار به ۳۰۰ هزار دلار نیاز داشت و جلسات متعددی را نیز برگزار کرد، اما از آن جایی که برخی مسئولان ذی نفع هستند تمایلی به اجرای آن نداشتند.

حسن نمایش آنلاین فیلم‌ها چیست؟

در دورانی که دسترسی به سینما و بسیاری از وسایل سرگرمی نیست و مسئولان توصیه می‌کنند از منزل بیرون نرویم، نمایش آنلاین می‌تواند یکی از بهترین اتفاقات باشد که هم به نفع مردم است و هم به سود صاحب فیلم و سینما تمام می‌شود. البته که تحقق آن به اعمال و اجرای قانون کپی رایت بر می‌گردد.

من به عنوان صاحب فیلم در چنین موقعیت‌هایی فیلمم را اکران آنلاین می‌کنم و همان مبلغی که قرار بود در سینما با دردسرهای خاص اکران، بدست بیاورم اینجا می گیرم. شرکت‌ها و مراجع پخش آنلاین، یکسری کارمند دارند که برای آن‌ها هم درآمدزایی می‌شود و این یعنی اشتغال زایی. مخاطب هم در خانه آنلاین به خواسته خود به انتخابی آگاهانه می‌رسد. هر فیلمی که بخواهد سرچ و قانونی دانلود می‌کند و می‌بیند. این موضوع باعث می‌شود بیرون نرود و از حجم ترافیک، آلودگی، بیماری و ... هم کم شود.

با فرض اینکه نمایش آنلاین با اعمال قانون کپی رایت در دسترس قرار بگیرد، آیا باز هم رانت بازی به وجود می‌آید؟

قطعا این‌اتفاق می‌افتد؛ ولی بودنش خوب است و انتظارمان از مسئولان امر، دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌هایی که مجوز صادر می‌کنند این است از همین ابتدا راه‌های ایجاد رانت را ببندند.

نظر شما در خصوص انتشار برخی فیلم‌ها قبل از موعد تعیین شده است؟

اگر فیلمی قبل از ساعت اعلام زمان انتشار، در دسترس قرار بگیرد نشان از وجود دست‌های قوی پشت پرده دارد که تمایل به اجرای قانون منع کپی رایت ندارند. متاسفانه در وضعیتی که دنیا به سمت آنلاین و به روز شدن پیش می‌رود، ما درجا می‌زنیم و عقب می‌رویم. امیدوارم حداقل در بخش سینما چنین تابویی شکسته شود و روند کاری نتفلیکس و آمازون و... را پیش بگیریم.

آیا نمایش آنلاین باید جای سینما را بگیرد یا به عنوان یک نوع پخش در کنار سینما بایستد؟

ما جمعیت ۸۰ میلیونی هستیم از این تعداد مگر چه تعداد به سینما می‌روند و یا اصلا توان مالی رفتن به سالن‌ها را دارند؟ پس اصلا چنین چیزی نیست که نمایش آنلاین جای سینما را بگیرد؛ بنابراین تعدادی از مخاطبان فیلم بین که توانایی سینما رفتن دارند در سالن‌ها فیلم می‌بینند و آن‌هایی که چنین توانایی ندارند با هزینه چندین برابر پایین‌تر از سینما در منزل فیلم مورد نظر را مشاهده می‌کنند.

از سویی هیچ الزامی نیست همه محصولاتی که روی پرده سینماست در نمایش آنلاین هم باشد. مهم این است یک گپ زمانی بین عرضه آثار در سینما و شبکه آنلاین قائل شویم. باید بدانیم به راحتی می‌توان مقوله نمایش فیلم‌های سینمایی در دو شبکه مختلف (سینما و نمایش آنلاین) و البته کنار هم را مدیریت کرد. همه این‌ها به مدیریت صحیح و بدون رانت بازی و صیانت از پخش فیلم‌ها منوط است.

پلیس اف بی آی آمریکا یک بخش تخصصی و قانونی در رابطه با صیانت از قاچاق فیلم‌ها دارد که صاحبان فیلم، آثارشان را بر اساس آن بیمه کرده و هزینه‌ای پرداخت می‌کنند تا با خیال راحت بتوانند آثارشان را به هر شکلی که تمایل دارند، نمایش دارند. البته که قاچاقی صورت نمی‌گیرد و اگر هم اتفاق بیفتد خاطی را بالاخره دستگیر کرده و چندین برابر آن چیزی که قرار بود نفع ببرد، جریمه خواهند کرد.

*خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.