یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

بنابر ادعای مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛

اشتغال‌زایی برای نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور توسط «گلدسته‌ها»

کوروش زارعی

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اعلام کرد جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با هدف اشتغال‌زایی برای نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور در دوران قرنطینه کرونا، برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درباره برنامه‌های این مرکز در زمینه تئاتر با توجه به شرایط کرونایی موجود در جامعه، به مهر گفت: قصد داریم جشنواره نمایشنامه نویسی «گلدسته‌ها» را با هدف و اولویت برگزار کردیم؛ یک اولویت تولید نمایشنامه برای جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» و تئاتر ایران برای اجرا است و اولویت دیگر نیز بحث اشتغال‌زایی برای نمایشنامه‌نویسان و تئاتری در سراسر کشور در شرایط فعلی است.

وی اظهار کرد: در شرایط پیش آمده فعلی و تعطیلی اجراها و سالن‌های تئاتری بسیاری از هنرمندان تئاتر در سراسر کشور درآمد ندارند به همین جهت قصد داریم با برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» برای هنرمندان حرفه‌ای، دانشجویان تئاتر و جوان‌های خوش ذوق نویسنده در سراسر کشور اشتغال‌زایی ایجاد کنیم تا کسب درآمد داشته باشند. در این راستا برای هر نمایشنامه که برای چاپ انتخاب می‌شود مبلغ ۲ میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم.

زارعی با بیان اینکه بر اساس فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی «گلدسته‌ها» هر نویسنده می‌تواند حداکثر ۳ طرح خود را به دبیرخانه ارائه دهد که بابت هر نمایشنامه پذیرفته شده ۲ میلیون تومان دریافت خواهد کرد، توضیح داد: طرح‌ها باید تک جنسیتی و مدت زمان مدنظر برای نمایشنامه حداکثر ۲۰ دقیقه باشد. نکته قابل توجه این است که موضوع و محتوا و همچنین کاراکترهای نمایشنامه‌ها باید نوجوان‌ها و جوان‌ها از ۱۱ تا ۲۲ سال باشند.

وی درباره موضوعات مدنظر برای نگارش نمایشنامه‌های جشنواره «گلدسته ها» افزود: سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتباس از قصص قرآنی، رونق در جهش تولید و موضوعات انگیزشی در جامعه در این خصوص، آسیب شناسی رفتار و منش نوجوانان و جوانان در محیط خانه، خانواده و جامعه، ارتباط سازنده اهالی مسجد و جامعه اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی و همچنین نقش تربیتی مساجد و اهالی مسجد برای نوجوانان و جوانان از موضوعات مدنظر ما برای ارائه طرح‌ها و نگارش نمایشنامه‌ها هستند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه در انتخاب نهایی آثار اجتماعی و کمیک در اولویت قرار می‌گیرند، تأکید کرد: قصد ما این است که نسل جدیدی از هنرمندان تئاتر را برای حوزه هنری تربیت کنیم.

زارعی با بیان اینکه نمایشنامه‌های انتخاب شده توسط انتشارات سوره مهر چاپ می‌شوند، ادامه داد: اگر ۳ نمایشنامه از یک نویسنده انتخاب شوند در مجموعه اختصاصی آن نویسنده منتشر می‌شوند و اگر تک اثر از نویسنده ای انتخاب شود در قالب مجموعه‌ای از چند نمایشنامه منتشر می‌شود. نمایشنامه‌های چاپ شده برای اجرا در اختیار هنرمندان چهاردهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» و همچنین هنرمندان تئاتر در سراسر کشور قرار می‌گیرند.

وی در پایان سخنان خود گفت: جشنواره نمایشنامه نویسی «گلدسته ها» با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و ستاد عالی هماهنگی کانون فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

متن فراخوان جشنواره «گلدسته ها» بدین شرح است:

«ن وَالقَلَم وَ ما یَسطُرون
جشنواره نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها
رقابتی برای نگارش و چاپ ۱۰۰ نمایشنامه‌ی تئاتر بچه‌های مسجد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت ارشاد در راستای پویا نگه‌داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد و واکنش به ضرورت‌های بهداشتی جاری و ارائه‌ی راهکارهای عملیاتی در این عرصه برای تولید و خلق ایده از کلیه‌ی نویسندگان حرفه‌ای، جوانان مستعد و دانشجویان تئاتر دعوت می‌کند آثار خود را در پاسخ فراخوان ذیل و با توجه به شرایط درج شده ارسال نمایند:

شرایط ارسال طرح:

۱. برای هر نویسنده محدودیت ارسال طرح وجود ندارد اما نهایتاً از هر نویسنده حداکثر ۳ طرح پذیرش خواهد شد.
۲. طرح‌ها باید تک جنسیتی و مناسب اجرا در فضای مسجد باشد.
۳. حداکثر زمان هر اثر باید ۲۰ دقیقه باشد.
۴. با توجه به اهداف دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد و تأکید بر تربیت نسل نوجوان و جوان الزاماً میانگین سنی کاراکترهای هر اثر باید قشر نوجوان و جوان باشد.
۵. طرح‌ها و در نهایتاً متون ارسالی نباید قبلاً در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده و یا به چاپ رسیده باشند.
۶. طرح‌ها با فرمت PDF طبق گاهشمار باید به نشانی الکترونیکی mosque.office@Gmail.com و یا از طریق شماره ۰۹۱۹۱۵۳۸۰۴۵ (واتسآپ) ارسال شود.

گام اول:

ارسال طرح طبق گاهشمار: طرح‌های ارسالی پس از بررسی و تأیید وارد گام دوم خواهند شد.
موضوعات طرح‌ها: ۱) سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ۲) اقتباس از قصص قرآنی، ۳) رونق و جهش تولید و موضوعات انگیزشی برای جامعه در این باره، ۴) آسیب شناسی رفتار و منش نوجوانان و جوانان در محیط خانه، خانواده و جامعه، ۵) ارتباط سازنده اهالی مسجد و جامعه اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی، ۶) نقش تربیتی مساجد و اهالی مسجد برای نوجوانان و جوان‌ها.

توضیح: آثار اجتماعی و کمیک در اولویت قرار خواهند گرفت.

گام دوم:

در این مرحله پس از اعلام طرح‌های برگزیده نویسنده طرح‌های تأیید شده شروع به نگارش متون نمایشی خواهند کرد. نمایشنامه‌ها پس از آماده شدن توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. به آثار تأیید شده نهایی مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعلق خواهد گرفت و جهت چاپ به انتشارات سوره مهر معرفی خواهند شد.

گاهشمار:

حداکثر زمان ارسال طرح: ۳۱ اردیبهشت
تاریخ اعلام طرح‌های پذیرفته شده و شروع نگارش متون نمایش: ۱۰ خرداد
حداکثر زمان تحویل متون اولیه: ۲۵ تیر ماه
اعلام متون تأیید شده و اصلاحیه‌های احتمالی: ۱۰ مرداد ماه
تحویل متون نهایی: ۲۵ مرداد ماه
اعلام آثار تأیید شده نهایی: ۱ تیر ماه

راه‌های ارتباطی با دبیرخانه: ۸۸۸۰۴۰۷۲ و ۸۸۸۹۵۰۵۳»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.