شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

سینماگران از راهکار تحقق «جهش تولید» می گویند؛

انتقاد از مسببان ولنگاری فرهنگی و ابتذال در سینما/ برای جهش تولید به نیروهای انقلابی میدان داده شود

آقامحمدیان-بهمنی-اردکانی-نیرومند-حر-شاهمرادی زاده-منبتی-میرعلایی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: برای تحقق جهش تولید در سینما و تلویزیون باید به نیروهای انقلابی میدان داده شود نه معاندانی که از خارج مرزها هدایت می شوند!؛ این سینماگران سینمای امروز کشور را سرشار از فساد و ابتذال برشمردند و متذکر شدند: جهش تولید در سینمایی که سرشار از ابتذال، پوچی، بی هویتی و تبلیغ ضدارزش ها است نفعی ندارد.

به گزارش سینماپرس نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می پذیرد و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌داند. این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند، به این معنا که رهبری خواهان تغییر نگرش راهبردی نسبت به مسائل کشور بوده‌اند.

شعار سال ۹۹ از سوی ایشان «جهش تولید» انتخاب شده است؛ انتخاب شعار جهش در تولید از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از اقدامات هوشمندانه است که برای قوی شدن اقتصاد کشور و جبران آسیب های این روزهای کرونایی است.

یکی از راه های تحقق شعار سال قرار دادن سیاست های تعیین شده در تمام امور مهم کشور است؛ البته باید به این مسأله هم اشاره کرد که جهش در تولید یعنی اقدامی جهادی، یعنی فعالیتی بالاتر و بیش از حد معمول و عادی باشد تا آن پیشرفت لازم در تمام عرصه ها رویت و تحقق یابد.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، حوزه فرهنگ و هنر می تواند یکی از مهمترین حوزه هایی باشد که مفهوم شعارهای سال را به خوبی به جامعه تزریق کرده و آن را نهادینه کند اما متأسفانه طی سال های اخیر همواره ما شاهد آن هستیم که مدیران فرهنگی گویا بیشتر چشم به غربی ها دارند و بر اساس منافع غربی ها گام برمی دارند و چشمی به آینده کشور و منافع جمعی و ملی آن ندارند و به همین دلیل هم طی همه سال هایی که مباحث مهم اقتصاد مقاومتی مطرح بود ما شاهد هیچ کار درخور و شایسته ای از سوی مدیران فرهنگی و هنری و به ویژه مدیران سینمایی برای نهادینه سازی این مفهوم غنی و ارزشمند نبوده ایم!

سینماپرس در خصوص شعار جهش تولید و چگونگی تحقق این شعار ارزنده در سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به گفتگو با برخی زبدگان عرصه فرهنگی و هنری کشور پرداخت. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شفیع آقامحمدیان، حمید بهمنی، جواد اردکانی، محمدحسین نیرومند، اکبر حر، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدهادی منبتی و سیداحمد میرعلایی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: جهش تولید در سینما و تلویزیون نیاز به حضور مدیران دغدغه مند و متعهد دارد؛ مدیرانی که با تمام توان برای تحقق این شعار قدم بردارند و مسائلی نظیر معضلات اقتصادی را بهانه ای برای کم کاری خود قرار ندهند. متأسفانه تاکنون از بسیاری فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده های منفی شده است؛ به عنوان مثال در سالی که ایشان شعار «رونق تولید» را انتخاب کردند ما تنها شاهد افزایش کمی تولیدات سینمایی و تلویزیونی بودیم و به کیفیت آثار هیچ توجهی نشد. من امیدوارم در سال جهش تولید با دغدغه مندی و دلسوزی از سوی مسئولان سیاست گذار حوزه فرهنگ و هنر شاهد این اتفاق تلخ نباشیم.

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: جهش تولید در سینما و تلویزیون تنها با حضور و به کارگیری هنرمندان انقلابی، مومن و ولایتمدار امکان پذیر است چرا که تجربه ثابت کرده که تنها این قبیل هنرمندان هستند که با روحیه سلحشورانه خود می توانند ضمن توجه به ارزش های اخلاقی، دینی و انسانی دست به تولید آثار ماندگار در حوزه فرهنگ و هنر بزنند. سینما و تلویزیون به عنوان دو رسانه بسیار اثرگذار و قدرتمند باید در خدمت منافع ملی و انقلاب اسلامی باشند. دیگر تکرار مکررات در سینما و تلویزیون بس است! دیگر حضور افرادی که سال های است در سینما و صدا و سیما چنبره زده اند و با ندانم کاری های شان حوزه فرهنگ را به آشفتگی کشانده اند بس است!

جواد اردکانی کارگردان سینما و تلویزیون در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: جهش تولید در سینما و تلویزیون نیازمند افزایش میزان مخاطب است چرا که کلید هر توسعه ای مصرف است و ما از مصرف می توانیم به تولید برسیم اما متأسفانه سیاست گذاری های غلط مدیران باعث کاهش تعداد مصرف کنندگان محصولات فرهنگی شده و از همین رو هرگونه افزایش و جهش تولید در سینما و تلویزیون در حال حاضر نفعی برای کشور در پی ندارد. جهش تولید در سینما و تلویزیون تنها نیازمند سیاست گذاری کلان فرهنگی است و از سوی دیگر نیازمند صرف وقت و زمان است و مسأله ای نیست که بتوانیم با یک برنامه سریع آن را به نتیجه برسانیم. بنده معتقدم انجام هرگونه کار عجله ای در این زمینه اصلاً به صلاح نیست و ما باید در ابتدای امر با یک حرکت جهادی در پی افزایش میزان مصرف کنندگان باشیم.

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ساختار غلط در سینما و تلویزیون مانع از تحقق خواست مقام معظم رهبری در خصوص «جهش تولید» است و تا زمانی که ساختارها به صورت بنیادین دچار تغییر و تحول نشوند نمی توان هیچ گونه امیدی به بهبود اوضاع و شرایط حوزه فرهنگی و هنری بالاخص سینما و تلویزیون داشت. آنچه در تولیدات فرهنگی و هنری مهم است اندیشه و تفکر پاک و ارزشمند و انسانی و دینی است که باید در آثار متجلی شوند؛ در واقع ما باید زمانی دست به تولید در سینما و تلویزیون بزنیم که فکری پاک پشت کارمان باشد تا اثرمان بتواند اثرگذاری مطلوبی در جامعه داشته باشد در غیر این صورت بهتر و در صورت نبود اندیشه و تفکر ارزشمند بهتر است اصلاً هیچ کاری به تولید نرسد.

اکبر حر کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: امروزه در سینما و تئاتر کشور ابتذال و فساد بیداد می کند و بسیاری از تولیدات در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیستند از این رو جهش تولید در سینما نباید منجر به افزایش بیشتر چنین خوراک های فرهنگی فاسد و مضر برای جامعه شود و ما باید به حماسه ها، قهرمانان ملی و دستاوردهای بزرگ کشورمان در تولیدات بپردازیم که این کا نیازمند حضور مدیرانی ولایی، متعهد و انقلابی در سینما است. مدیران باید ایمان، خودباوری و ولایتمداری را در آثار ترویج کنند؛ سینمای امروز کشور فاسد است و نه تنها هیچ کمکی به رشد و اعتلای تولیدات فرهنگی نمی کند بلکه باعث ترویج ابتذال در جامعه و ولنگاری شدید فرهنگی نیز می شود. بنده معتقدم اگر قرار است سینما به همین رویه فعلی ادامه دهد و تولیداتش این چنین باشد همان بهتر که هرگز تولیدی نداشته باشد و برای همیشه تعطیل شود چرا که ما نباید به هر قیمتی از جمله از دست دادن ارزش های دینی، ملی و انقلابی دست به تولید اثر در سینما بزنیم.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: جهش تولید در سینمای فعلی که سرشار از ابتذال، پوچی، بی هویتی و تبلیغ ضدارزش ها است نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه باعث ضرر و خسران جدی به جامعه و ارزش ها و آرمان های انقلابی و دینی نیز می شود. همانطور که مقام معظم رهبری چندی قبل به درستی اشاره کردند ما به شدت دچار ولنگاری فرهنگی شده ایم و مسئولان ما خود مسبب ایجاد ولنگاری فرهنگی هستند و دلشان نمی خواهد در راستای اهداف انقلابی کار کنند این در حالی است که همه آثار سینمایی و تلویزیونی ما باید در جهت تبیین شعار مهم مرگ بر آمریکا باشند.

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: شعار مهم جهش تولید مانند سایر شعارهای دیگری که طی سال های گذشته مقام معظم رهبری در نهایت بینش، درایت و خبرگی مثال زدنی شان مطرح کرده اند در هر حوزه و زمینه ای بسیار مهم است و مسئولان هم در هر جایگاهی باید با بینش و درایت به این شاه بیت پی ببرند؛ چرا که ما طی سال های قبل همواره شاهد بودیم دولت ها و مدیران جز برخی موارد، بیشتر دستخوش ظاهرسازی ها و ارائه آمار در خصوص شعارهای سال بودند و کار خاصی در زمینه تحقق این شعارها انجام نمی دادند. ما باید کاری کنیم که اعتماد مردم نسبت به سینما و تلویزیون بیش از این سلب نشود. ما نباید به تولیدات سخیف و مبتذل سینمایی و تلویزیونی دامن بزنیم. برای بنده همیشه جای سوأل بوده که آیا مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران تولید از برخی آثاری که برای مردم به نمایش در می آید احساس خجالت، شرم و گناه نمی کنند؟ خود را مسئول نمی دانند؟ حقوق و بازگشت سرمایه ای که دارند  مباح است؟ آیا آن ها ارزش جایی که اشغال کرده اند را می دانند؟

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: برای تحقق جهش تولید در سینما و تلویزیون باید به نیروهای انقلابی و ولایتمدار میدان داده شود نه منافقان و معاندانی که از خارج مرزها هدایت می شوند!؛ جهش تولید زمانی درست است که محتوای آثار در راستای تقویت آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی باشد نه اینکه ما در پی افزایش کمی آثار سینمایی و تلویزیونی باشیم. برای اینکه شعار مهم جهش تولید در سینما و تلویزیون تحقق پیدا کند ما باید فرصت ها، بودجه ها و امکانات کافی را تنها در اختیار تهیه کنندگان و فیلمسازانی قرار دهیم که به انقلاب اسلامی باور دارند. ما باید تمامی فرصت ها را در اختیار کسانی بگذاریم که با اعتقاد به اصل ولایت فقیه و ایمان به آرمان های انقلاب اسلامی می خواهند در مسیر ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما و تلویزیون گام بردارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.