یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد/۱۰

محسنی نسب: مسئولان باید جشنواره ها را ملغی و مبالغ آن را به سینماگران اختصاص دهد/ چرا عیدی و سبدکالا به تمام سینماگران تعلق نمی گیرد؟

محسن محسنی‌نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما با انتقاد نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما گفت: امروزه وضع بد معیشتی سینماگران بسیار آشکار است؛ تمام ممر درآمد اهالی سینما به صورت کامل متوقف شده و این وظیفه مسئولان است که جشنواره های ریز و درشت سینمایی را ملغی کرده و مبالغ آن را به سینماگران بیکار و خانه نشین اختصاص دهند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین مرحله» و «یورش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید تصمیم لغو جشنواره های سینمایی تا پایان سال جاری مهمترین تصمیمی است که مدیران می توانند بگیرند و قطعاً کسانی که تمامی درآمدها و رانت های شان از قبل برگزاری این جشنواره های بودجه بربادده و بی خاصیت است جلوی این تصمیم مهم ایستادگی می کنند.

وی ادامه داد: آقای انتظامی باید در ماه ها آخر عمر دولت دوازدهم یک یادگاری خوب از خودشان بگذارند و جلوی این افراد رانت خوار ایستادگی کرده و تصمیمی اتخاذ کنند که به نفع تمامی سینماگران باشد. در حالی که مهمترین رویدادهای سینمایی جهان تعطیل شده اند هیچ معنایی ندارد که ما در این بحران کرونا در کشورمان جشنواره سینمایی برپا کنیم و باید هزینه آن ها در اختیار سینماگران قرار گیرد.

محسنی نسب با تأکید بر اینکه در حال حاضر بحران معیشتی زندگی بخش عمده ای از سینماگران را تهدید می کند اظهار داشت: من بسیار متأسفم که باید عنوان کنم چندی پیش از یکی از اهالی شریف سینما تنها به خاطر ۵ میلیون تومان پول و درگیری مالی با صاحبخانه اش به زندان افتاده بود. در این وانفسا برگزاری جشنواره های سینمایی که هیچ دردی از سینما درمان نمی کند چه کارآیی دارد؟ آقایان باید دست این سینماگران بخت برگشته را بگیرند.

این سینماگر مطرح سپس با انتقاد جدی از نحوه توزیع ناعادلانه عیدی میان اهالی سینما انتقاد کرد و یادآور شد: سوأل من این است که چرا مانند دوران ریاست شمقدری عیدی و سبدکالا به تمام سینماگران تعلق نمی گیرد؟ در آن دوران عیدی و سبدکالا به همه به صورت عادلانه تعلق می گرفت و حتی افرادی که عضویت هیچ یک از صنوف سینمایی را نداشتند اما از بدنه سینما بودند این هدایا را دریافت می کردند. این ویژگی بزرگ آقای شمقدری بود که انصاف و عدالت را رعایت می کرد اما افسوس که دیگر از این خبرها نیست!

وی در همین راستا تصریح کرد: غلط بزرگ دولت یازدهم این بود که بودجه دولتی را به افرادی داد تا به اسم خانه سینما و... برای آن بودجه تصمیم گیری کنند! این بودجه برای آن ها رانت ها و باندهای متعددی به وجود آورد. اصلاً این روش پرداخت عیدی چه معنایی دارد؟ چرا باید خانه سینما متولی این اتفاق باشد؟ چرا خود رئیس سازمان سینمایی یک لیست از اهالی سینما را در دست نمی گیرد و وجه عیدی را به صورت مستقیم و مساوی میان همه تقسیم نمی کند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «مجانی» افزود: توزیع عیدی توسط مسئولان خانه سینما برای آن ها یک رانت و ابهت پوشالی می سازد. آن ها از این پس بر سر سینماگران منت می گذارند که ما به شما پول و عیدی دادیم در صورتی که این پول متعلق به بیت المال و عموم اهالی سینما است و نباید به اسم خانه سینما تمام شود و هیأت مدیره این نهاد برای بودجه بیت المال تصمیم بگیرند که به چه کسی برسد و به چی کسی نرسد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.