یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد/۸

سجاده چی: هیأت مدیره خانه سینما بدون هماهنگی با روسای صنوف برای توزیع عیدی نیازسنجی کرده اند؟/ نحوه شفاف سازی های سازمان سینمایی به شائبه ها دامن زده است

مهدی سجاده چی

سینماپرس: مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در خصوص عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما گفت: نحوه توزیع عیدی توسط مسئولان خانه سینما در سال گذشته که سرشار از حاشیه بود و امسال هم بدون اینکه با روسای صنوف هماهنگی شود خودشان بدون هیچ اطلاعی از شرایط اعضا نیازسنجی کرده اند!

نویسنده فیلمنامه های سینمایی «روز سوم» و «قاعده بازی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  این نیازسنجی از اساس غلط است و مشخص نیست چرا هیأت مدیره خانه سینما بدون هماهنگی با روسای صنوف خودشان برای توزیع عیدی نیازسنجی کرده اند؟ اولاً که اگر عنوان مبلغی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار خانه سینما گذاشته «عیدی» است این مبلغ باید به همه تعلق بگیرد. اما اگر اسم آن بسته حمایتی نوروزی است باز هم این در حیطه اختیارات هیأت مدیره خانه سینما نیست که بخواهند برای صنوف تصمیم گیری کنند چرا که آن ها از سطح نیازهای سینماگران آگاهی ندارند.

وی ادامه داد: هیأت مدیره خانه سینما موظف بود برای توزیع این مبالغ با مسئولان صنوف هماهنگی کند و هر صنفی باید تعداد افراد نیازمند خود را به آن ها اعلام می کرد و آن ها این اسامی را در اختیار سازمان سینمایی می گذاشتند.

سجاده چی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما آیا برای برطرف شدن شائبه ها نیاز نیست که سازمان سینمایی در خصوص این مبلغ هنگفت شفاف سازی کرده و اعلام کند که این مبلغ عیدی است یا بسته حمایتی خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی کی و کجا درباره رفتار و اعمالش توضیح داده که حالا بخواهد اینجا و در این مورد به خصوص موضع شفاف خود را اعلام کند؟

این سینماگر تصریح کرد: شفاف سازی های سازمان سینمایی هیچ فایده ای ندارد چرا که اصل شفاف سازی زمانی حاصل می شود که آن ها به انتقاداتی که در خصوص شفاف سازی ها مطرح می شود پاسخ بدهند. مسئولان موظفند بعد از شفاف سازی های شان به هر پرسشی پاسخ دهند اما تاکنون هرگز این اتفاق نیفتاده است. نحوه شفاف سازی سازمان سینمایی مانند این است که برخی بیایند و یک غذای نذری بپزند اما آن را میان مردم توزیع نکنند! این نوع رفتار و اعمال هیچ هنری نیست و سازمان سینمایی با این نحوه شفاف سازی هایش رسماً به شائبه ها بیشتر دامن زده است.

وی ادامه داد: من بسیار متأسفم که مسئولان سازمان سینمایی کمترین ارتباطی را با صنوف سینمایی ندارند. آن ها حتی جواب نامه ها و درخواست های ملاقات ما را نمی دهند در صورتی که وظیفه شان ایجاب می کند که با سینماگران و به خصوص مسئولان صنوف در ارتباط و تعامل باشند و از مشکلات و معضلات اهالی سینما آگاه شوند. من بارها برای برخی مشکلات صنفی به آن ها نامه نوشتم اما دریغ از آنکه حتی یک بار جواب نامه ام را داده باشند!

نویسنده فیلم های سینمایی «سوفی و دیوانه» و «پاتال و آرزوهای کوچک» در بخش دیگری از این گفتگو به مسأله بحران کرونا و بیکاری و خانه نشینی گسترده اهالی سینمای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در ارتباط با بیکاری فزاینده سینماگران ما فقط وعده و وعید شنیده ایم و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. مسئولان باید تدبیری عاجلانه برای سینماگران که مجبورند مدت ها بیکاری را تحمل کنند داشته باشند. تحمل مشکلات اقتصادی سخت است اما متأسفانه تجربه ثابت کرده که ما نباید امید چندانی به کمک دولت داشته باشیم!

سجاده چی در پایان این گفتگو تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم مشکل اصلی در ارتباط دولتمردان با اهالی سینما است. آن ها باید بدانند با یک توئیت و و وقت خریدن و منتظر معجزه شدن و... نمی توانند مشکلات را حل کنند. این رفتارها بیش از هر چیزی دل ما را به درد می آورد و ناامیدمان می کند. اگر ارتباط درست وجود داشته باشد و اهالی سینما بدانند دولت کمک می کند بسیاری از مشکلات پیش نمی آید و شائبه ها برطرف می شود اما افسوس که ما به عمل مسئولان دلگرم نیستیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.