سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

محمد خزاعی:

آثار حاتمی کیا همیشه مخاطبان خود را دارد

محمد خزاعی

سینماپرس: محمدخزاعی به تحلیل و بررسی نمایش آنلاین در سینما و ریسک ارزشمند عوامل فیلم "خروج" پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی تهیه کننده سینما با تحلیل و بررسی نمایش آنلاین فیلم‌های سینمایی و اقدام عوامل سازنده فیلم خروج  به خبرنگاران جوان، گفت: با تحلیل وضعیت سینمای ایران متوجه می‌شویم میزان عرضه و تقاضای فیلم‌ها یکسان نیست و این موضوع در زمانبندی و نوع نمایش فیلم‌ها مشکل بوجود آورده است و باعث شده اکثر آن‌ها از دایره اکران خارج و متضرر شوند.

او افزود:اولین راهکار برای برون رفت از این جریان بازارهای جهانی است که آن هم به بیشتر فیلم‌ها نمی‌رسد و برای معدود آثاری به وجود می‌آید که آن هم به لحاظ مالی و جذب حداکثری مخاطب، خروجی چشمگیری ندارد.

کمتر کسی جرات قدم گذاشتن در حیطه نمایش آنلاین را داشت

این تهیه کننده ادامه داد: بحث بعدی نمایش آنلاین فیلم هاست که تا به امروز کمتر کسی جسارت قدم گذاشتن در این راه را داشت یا واقعا نیاز و شرایطش بوجود نیامده بود که به دنبال راهکار دیگری جز سالن سینما برای نمایش فیلم‌ها باشند.

خزاعی گفت: بحث‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه، چون فیلم "خروج " نمی‌توانست در اکران موفق باشد دست به چنین اقدامی زد، اما من می‌گویم آثار حاتمی کیا همیشه مخاطبان خاص خودش و کف فروشی دارد که در سال‌های مختلف نسبت به اثری که داشته متفاوت بوده است پس " خروج " نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعا در بدترین حالت تماشاچی‌های خودش را داشت.

او افزود: دیگر خروجی مثبت نمایش آنلاین فیلم حاتمی کیا این است که پس از بازگشایی سینماها در شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا چند ماه زمان هدر رفته وجود دارد، حداقل یکصد سالن سینما و دو ماه اکران که متعلق به "خروج" بود به بقیه آثار می‌رسد.

خزاعی عنوان کرد: شیوه نمایش آنلاین "خروج" یک‌نوآوری و تجربه جدید در سینمای ایران است که برآیند آن می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای دست اندرکاران سینما داشته باشد.

این تهیه کننده گفت: پخش آنلاین یکی از مهمترین رایت‌های اقتصادی سینما در دنیا تلقی می‌شود که برای مجموعه تولید کننده یک اثر بسیار ریسک بالایی دارد، قدرتمندترین پلتفرم‌های دنیا مانند نتفلیکس هم دچار مشکل اکران آنلاین بودند که حتی برخی فیلم‌ها در ساعات اولیه قاچاق شده و در فضای مجازی توسعه پیدا کرده و شکست خوردندالبته موارد زیادی هم به‌سوددهی و توجیه اقصادی رسیده اند.

آثار حاتمی کیا مخاطبان خود را دارد/ نمایش آنلاین به معنای شکست فروش سالن‌ها نیست

او ادامه داد: تهیه کننده و کارگردان "خروج" ریسک بزرگی انجام دادند و به نوعی برای سینما خط شکنی کردند تا جایی که نتایج این نوع اکران و شجاعت نهفته در آن، قدرت تغییر وضعیت سینما را دارد از سویی این نخستین تجربه در تاریخ سینمای ایران است و چنین حرکت و تصمیم گیری می‌تواند آغازگر یک جریان جدید قلمداد شود.

آینده نگری در جذب مخاطب سینما با نمایش آنلاین خروج

خزاعی افزود: نمایش آنلاین " خروج" در شرایط فعلی کشور با اوضاع نامطلوب ایجاد شده از ویروس کرونا و مشخص نبودن زمان رفع صدر در صدی آن، عدم حضور فیزیکی مردم در سالن‌های سینما و نیاز آن‌ها به سرگرمی در خانه‌ها، اقدام بسیار خوبی از لحاظ جذب مخاطب و آینده نگری برای سینمای ایران بود.

این تهیه کننده ادامه داد: در کل اوج و تیم سازنده این فیلم، یک تصمیم عقلانی منطبق بر شرایط روز گرفتند که در صورت موفقیت و یا عدم موفقیت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

آثار حاتمی کیا مخاطبان خود را دارد/ نمایش آنلاین به معنای شکست فروش سالن‌ها نیست

خزاعی گفت: اگرچه تماشای فیلم در سینما و در قالب بزرگتر می‌تواند تاثیرگذارتر از مدیوم کوچکتری مانند تلویزیون باشد، اما رفتن به سینما یک نوع تفریح مفرحی است که در شرایط اقتصادی کنونی و محدودیت‌ها در عرضه و تقاضای اکران ممکن نخواهد بود. پس نمایش آنلاین می‌تواند نقش مهمتری در تولید و توسعه هرچه بیشتر سینمای ایران ایفا کند و مشکل گشا شود و َمن اینکه از این پس مردم دست به انتخاب می‌زنند که فیلم‌ها را در منزل یا فضای اجتماعی بزرگتر مانند سالن سینما ببینند.

قاچاق خروج قابل پیش بینی بود

این تهیه کننده اظهار کرد: در تجربه اول سینمای ایران، فیلم قاچاق شد که البته قابل پیش بینی و تاحدودی نسبت به اکران از قبل برنامه ریزی شده ناموفق‌تر بود، اما باز هم سازندگان فیلم بودند که چنین ریسکی را پذیرفتند.

او افزود: این حرکت مانند میدان مین ناشناخته‌ای بود که نیاز به زدن معبر داشت و یک سری باید اعلام آمادگی و ایثار می‌کردند تا بتوانند این معبر را پاکسازی کرده و از آن عبور کنند و قطعا نتایج آن به نفع سینمای ایران تمام می‌شود و در صورت موفقیت و یا شکست، افق جدیدی باز خواهد شد.

خزاعی عنوان کرد: برخی از دوستان عنوان کردند اگر "خروج" دولتی نبود شاید دست به چنین اقدامی نمی‌زد که باید گفت اولا خیلی از فیلم‌های دولتی حاضر نشدند چنین ریسک و جانفشانی انجام دهند دوما اگر این گذر موفق باشد سودش به بخش خصوصی می‌رسد و بسیاری از تهیه کنندگان این بخش راحت‌تر سرمایه گذاری می‌کنند و برنامه ریزی جدی تری در اکران فیلم‌های خود خواهند داشت و اگر هم به شکست برسد معایب آن توسط بخش دولتی و خصوصی بررسی می‌شود و در مجموع برآیند آن به نفع سینمای ایران خواهد بود، بدین علت باید از آقای حسنی و سازندگان فیلم در سازمان اوج تشکر کرد و به شخصه قدردان آن‌ها هستم.

آثار حاتمی کیا مخاطبان خود را دارد/ نمایش آنلاین به معنای شکست فروش سالن‌ها نیست

تهیه کننده «پشت دیوار سکوت» با اشاره به دستاوردهای نمایش آنلاین فیلم‌های سینمایی، اظهار داشت: مافیای اکران از بین می‌رود، به لحاظ ریالی آن هم در شرایط رکود اقتصادی فعلی به نفع مخاطب است، فیلم‌ها با تعداد بیننده بیشتری روبرو هستند، چون درآمد بیشتری حاصل می‌شود گرایش و تلاش فیلمسازان برای تولید آثار با کیفیت‌تر و جذب مخاطب حداکثری بیشتر خواهد شد، افرادی که سال‌ها با سینما قهر کرده بودند مجددا جذب می‌شوند، تنوع در نوع نمایش فیلم‌ها به وجود می‌آید و در کل ایجاد عدالت در سینما از دستاوردهای این نوع نمایش است و باید آن را به فال نیک بگیریم.

خزاعی درباره فرضیه‌هایی مبنی بر شکست سالن‌های سینما با وجود نمایش آنلاین، بیان کرد: آن‌هایی که فکر می‌کنند با ورود نمایش آنلاین سالن‌های سینما شکست می‌خورند فرضیه صحیحی ندارند، چون هر مخاطب بنا به شرایطی که دارد و نوع دیدن فیلم را انتخاب می‌کند و قطعا هر دو روش مخاطب خودش را دارد.

تاکید بر تلاش اهالی سینما برای بهتر شدن جریان نمایش آنلاین

تهیه کننده «احضار شدگان» با بیان اینکه پایداری و گسترده‌تر شدن حوزه نمایش آنلاین نیاز به حمایت اهالی فرهنگ و هنر دارد، گفت: همه اهالی فرهنگ و هنر بخصوص سینما به جای نقدها و توجیهات غیراصولی باید برای هرچه بهتر شدن این جریان تلاش کنند.

وی در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها و اهمیت بخش تبلیغاتی این نوع نمایش، عنوان کرد: در کنار همه این مباحث دستگاه‌های تبلیغاتی که سرآمد آن‌ها صدا و سیماست باید پا به میدان بگذارند و از این اتفاق جدید و بحث ملی در حوزه فرهنگ حمایت کنند، سازمان سینمایی وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و دیگر نهادهایی مرتبط هم باید زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.