دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

یک گزارش خواندنی؛

سال ها انتقاد چهره های سینما نسبت به خانه سینما/ تا کی قرار است خانه سینما محلی برای شاه نشینان و سیاسی کاری های شان باشد؟!

انتقاد سینماگران از خانه سینما

سینماپرس: سال ها است بخش عظیمی از چهره های سینمای کشور نسبت به خانه سینما انتقاد و اعتراض دارند اما متأسفانه گویا مدیران سازمان سینمایی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خوابند و صدای فریاد و دادخواهی سینماگران را نمی شوند!‌

به گزارش سینماپرس عملکرد ضدصنفی و غلط مدیران خانه سینما بالاخص طی سال های اخیر همواره با انتقادات تند و تیز هنرمندان و مسئولان صنوف سینمایی روبرو بوده اما به دلیل بی دغدغگی مدیران سینمایی و عدم برخورد قاطعانه با رفتارهای غلط مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی هیچ گاه روندی اصلاحی به خود نگرفته است. سینماگرانی که نیازمند داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بدون پرداخت هرگونه هزینه، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین مسکن و... هستند امروزه کارشان به جایی رسیده که بعضا حتی به عیدی که وزارت ارشاد از بودجه بیت المال در اختیار خانه سینما می گذارد هم بی نصیب می مانند!

در گزارش پیش رو کوشش شده تا تنها بخش کوچکی از انتقادات بی شمار اهالی سینمای کشور نسبت به عملکرد ضدصنفی خانه سینما طی سال های گذشته که در گفتگو با سینماپرس مطرح شده است برای اطلاع مخاطبان گرامی بازنشر شود.

پرهیز از ورود به جناح بندی های سیاسی، تقسیم عادلانه امکانات و ثبت قانونی صنوف؛ انتظارات سینماگران از مدیران جدید خانه سینما

در پی برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، برخی از اهالی سینمای ایران انتظارات و خواسته های خود را از مدیران جدید این نهاد صنفی ابراز داشته و بر پرهیز مدیران جدید از مسائل حزبی و جناحی و خدمت صنفی به خانواده بزرگ سینما تأکید کردند. نتخابات هیأت مدیره جدید خانه سینما که پس از گذشت ۶ سال از حضور هیأت مدیره پیشین برگزار شد با واکنش های متفاوتی از سوی اهالی سینمایی کشور روبرو شد. برخی از پیشکسوتان سینمای ایران که عضو صنوف اصلی خانه سینما و جزو برترین و پیشکسوت های حرفه خود محسوب می شوند و طی دوران مدیریتی گذشته هیچ گاه نتوانستند به خواسته های برحق صنفی خود دست یابند اینک از هیأت مدیره جدید خانه سینما انتظار دارند تا «خانه سینما» را هویت بخشیده و آن را به یک نهاد واقعی صنفی بدل کنند.   سینماگران خسته از سیاست بازی ها، لابی گری ها و بی عدالتی های هیأت مدیره پیشین، انتظارات فراوانی از مدیران جدید خانه سینما دارند. انتظاراتی همچون دوری و پرهیز مدیران خانه سینما از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تا تقسیم عادلانه امکانات میان اهالی سینما و مهمتر از همه ثبت قانونی صنوف خانه سینما در نهادهای ذیربط!

علیرضا زرین دست،  محمدتقی فهیم، حسن زاهدی، حسین زندباف، جمال شورجه، طهماسب صلح جو، پرویز آبنار، عباس رافعی، مهری شیرازی و فرزانه شبانی از جمله سینماگرانی بودند که در این رابطه با ما به گفتگو پرداختند. سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

ثبت قانونی صنوف در وزارت ارشاد و تامین معیشت و رفع بیکاری سینماگران؛ خواسته های مغفول مانده از مسئولان خانه سینما

بسیاری از سینماگران که از سال گذشته و همزمان با تغییر ترکیب هیأت مدیره «خانه سینما» در انتظار تحقق خواسته های اولیه خود بودند همچنان در یأس و ناامیدی به سر برده و از مدیران این نهاد صنفی خواهان تأمین حقوق اولیه شان از جمله ثبت قانونی صنوف در مراجع مربوطه و پرهیز از باند بازی های سیاسی هستند.   خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش همواره محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی بوده است اما متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شد. از سال گذشته که پس از گذشت ۶ سال از حضور هیأت مدیره پیشین، انتخابات در این نهاد صنفی برگزار شد و ترکیب هیأت مدیره به طور کلی تغییر یافت، بسیاری از اهالی سینما از مدیران خانه سینما درخواست احقاق حقوق اولیه شان را داشته اند اما همچنان این نوع مسائل از سوی مدیران این نهاد صنفی نادیده گرفته شده است.

۹ تن از سینماگران شناخته شده سینمای کشور از صنوف مختلف سینمایی در همین راستا گفتگویی با خبرنگار سینماپرس داشتند؛ حسین زندباف، عباس شوقی، نوید فرح مرزی، عبدالله عبدی نسب، مهین نویدی، ساعد نیک ذات، طهماسب صلح جو، هوشنگ توکلی و محمد جعفری از جمله افرادی بودند که خواسته های پیشین خود را برای چندمین بار از مدیریت جدید خانه سینما درخواست کردند. چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

تأمین امنیت شغلی و توجه به معضل بیکاری، رفع مشکل بیمه اهالی سینما، پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی، تلاش برای قانونی شدن خانه سینما و عدم اعتماد به سازمان سینمایی

در پی کناره گیری سیدرضا میرکریمی از سمت مدیرعاملی خانه سینما و انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل جدید این نهاد صنفی، برخی از اهالی سینمای ایران انتظارات و خواسته های خود را از مدیران جدید آن ابراز داشته و بر تأمین امنیت شغلی و برطرف کردن معضل بیکاری، بیمه رایگان تمامی اهالی سینمای کشور و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تأکید کردند.

ینماگران کشور امروزه بیش از هر چیز نیازمند داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بدون پرداخت هرگونه هزینه، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین مسکن و... هستند که امید است مدیرعامل جدید خانه سینما نسبت به عملی ساختن آن ها گامی اساسی بردارد.

در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران خانم ها و آقایان: پرویز آبنار (صدابردار و صداگذار)، پیمان عباسی (فیلمنامه نویس)، آرش آقابیک (طراح جلوه های ویژه)، ابراهیم وحیدزاده (کارگردان)، سودابه خسروی (چهره پرداز)، منوچهر والی زاده (دوبلور و بازیگر)، هوشنگ توکلی (بازیگر)، کتایون امیرابراهیمی (بازیگر)، یدالله صمدی (کارگردان) و علی لقمانی (فیلمبردار) با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

بیکاری، خانه نشینی، حضور باندها، نگاه های سیاسی و وعده های فریبنده مدیران در کنار ابتذال محتوایی و فرهنگی تولیدات؛ مشکلات امروز سینما

تعدادی از اهالی سینما از رشته ها و صنوف مختلف با بیان اینکه بیکاری مفرط، فقر و خانه نشینی، حضور باندهای مافیایی، بلاتکلیفی بیمه، شعارها و وعده های فریبنده و رنگارنگ مدیران، ابتذال محتوایی و فرهنگی در آثار و عدم به کارگیری افراد کاربلد از جمله بزرگترین مشکلات امروز سینما و سینماگران کشور است خواستار برچیده شدن دست باندهای مافیایی از نهادی مانند خانه سینما شدند و تأکید کردند دولت با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد!

خانه سینما که بعد از بازگشایی اش طی ۴ سال اخیر دستاورد مشخصی برای اهالی سینمای کشور نداشته و طی این مدت هیچ گام مثبتی جهت بهبود وضعیت زندگی و معیشتی هنرمندان برنداشته است.

از سوی دیگر اعتراضات سینماگران از هر طیف و جناح سیاسی نسبت به عملکرد مدیران سینمایی دولت یازدهم و استمرار آن در دولت دوازدهم بسیار بالا گرفته  و جالب آن است که سینماگرانی هم که زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از حضور آن ابراز رضایت و شادمانی می کردند این روزها به دلیل ناکارآمدی آن ها از حمایت های شان ابراز ندامت کرده و این مدیران را جزو ضعیف ترین مدیران سینمایی پس از انقلاب می دانند!

عدم توجه مدیران سازمان سینمایی به مشکلات معیشتی و نیازها و خواسته های صنفی اهالی سینما مبنی بر مشکلات بیکاری، عدم امنیت شغلی، بی بیمه ای، بی مسکنی، بیکاری و... کم کم فریاد بخش اعظمی از اهالی سینما را درآورده و بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور بحران شدیدتر شده و سونامی بیکاری گریبان مدیران خانه سینما را نیز بگیرد.

در همین رابطه با ۶ تن از فعالان سینمایی در رشته ها و صنوف مختلف آقایان: اصغر آبگون، اصغر رفیعی جم، ساعد نیک ذات، عباس شوقی، مسعود ولدبیگی و خانم سارا قراچه داغی به گفتگو نشستیم. سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

انتقاد به بی خاصیت بودن خانه سینما و دنباله روی منافع شخصی/ تأمین امنیت شغلی، بیمه بیکاری و امثالهم چه شد؟ / چرا خانه سینما نهادی سیاسی شده است!؟

بسیاری از سینماگران که سال ها است در انتظار تحقق خواسته های اولیه خود از خانه سینما هستند همچنان در یأس و ناامیدی به سر برده و از مدیران خانه سینما که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد خواهان تأمین حقوق اولیه شان و پرهیز از باند بازی های سیاسی و جناحی هستند؛ سینماگران امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند خانه سینما از اهداف اصلی خود به شدت منحرف شده است.

خانه سینما که هیچ توجهی به وضعیت بسیار بد معیشتی اهالی سینما ندارد و بیکاری آن ها برایش خالی از هرگونه اهمیتی است حتی سال به سال در تأمین نیازهای اصلی اهالی سینمای کشور بیشتر خساست به خرج می دهد. از سوی دیگر هزینه کردهای زائد برای برگزاری مراسم هایی شوگونه که از نظر اکثریت اهالی سینمای کشور خالی از هرگونه ارزشی است صدای اعتراض بسیاری از سینماگران را درآورد. سینماگران خسته و دردکشیده که سال ها است وعده های فریبنده ای همچون تخصیص بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی را از زبان مسئولان خانه سینما می شنوند امروز بیش از هر زمان دیگری نگران آینده و سرنوشت خودشان و حیات انجمن های شان هستند چرا که بخش عمده ای از صنوف خانه سینما هنوز نتوانسته اند به صورت قانونی ثبت شوند و بخشی هم در یک بی تدبیری عجیب و به دور از شأن هنری هنرمندان به عنوان صنف کارگری ثبت شدند! موضوعی که در دولت دهم با ثبت صنوف فرهنگی در حال انجام بود و تنها برای ایجاد یک تقابل سیاسی در دولت یازدهم ابتر ماند!

اما مسئولان خانه سینما بی خیال از سیل مشکلات و دردهای اهالی سینمای کشور تنها در پی کسب منافع سیاسی، باندی و جناحی شان هستند و این نهاد را محلی برای دادن بیانیه های سیاسی و اجتماعی کرده اند تا شاید از این رهگذر بتوانند بیشتر در جشنواره های غربی حضور پیدا کرده و خودنمایی کنند! موضوعی که در جریان فتنه سال ۸۸ بیش از پیش خود نمایی کرد  و اخیرا نیز در جریان تحریم خودجوش افطاری رئیس جمهور توسط برخی هنرمندان با بازی سیاسی خانه سینما برای کشاندن سینماگران به این مراسم دوباره بروز کرد.

در همین راستا بود که مسئولان این خانه چندی پیش با حمایت از یک مجرم امنیتی که چند سال قبل کارش تبلیغ علیه نظام بود بیش از هر زمان دیگری سیاسی کاری خود را به همگان ثابت کردند! اتفاقی که صدای اعتراض بسیاری از اهالی سینمای کشور را درآورد؛ برخی از این رسانه ها در این باره نوشتند «این تشکل صنفی که با انتقادات زیادی از سوی بخش‌های مستحق و کمتر برخوردار سینما مواجه است، به جای تلاش برای رسیدگی به این هنرمندان و به جای ترویج قانون‌مداری و تمکین به آن در حوزه هنر و سینما نگران سفر خارجی یک فیلمساز متخلف شده که اساسا ساخت فیلمش نقض حکم قانون است.»

در همین راستا ۱۵ تن از سینماگران برجسته کشور از صنف ها و رشته های مختلف اعم از: کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران، انجمن صدای سینمای ایران، انجمن چهره پردازان، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن بازیگران، کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن جلوه های ویژه، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه و... با ما گفتگو کردند و اعتراضات و گلایه های صریح شان را نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران ابراز داشتند.

ماحصل گفتگوهای خانم ها: کتایون امیرابراهیمی و سودابه خسروی و آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، محسن محسنی نسب، نوید فرح مرزی، اسماعیل فلاح پور، داریوش اسدزاده، مهدی بزرگمهر، محسن روزبهانی، منوچهر والی زاده، نجف فتاحی، جبار آذین، حجت الله سیفی و فرهنگ آدمیت برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل گردآوری شده است. سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷

اهالی سینما خواستار شفاف سازی در خصوص عملکرد مالی یک نهاد صنفی/ چرا خانه سینما از نظر اعضایش ناکارآمد است!؟

تعدادی از اهالی سینمای کشور در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، خواستار رسیدگی به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در این زمینه شدند و تأکید کردند این نهاد مثلا صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند!

مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند.

اما مهمترین مسأله ای که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما را بلند کرد درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بود. مبلغی که می بایست به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اعضای صنوف توزیع می شد اما معلوم نیست دقیقا این مبلغ چه شده است!

این اعتراضات در نهایت منجر به واکنش همایون اسعدیان، رئیس هیأت مدیره خانه سینما و یار صمیمی منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شد که در این زمینه گفت: «تمامی اعضای چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس این کارت‌های هدیه را دریافت کردند. آنها با حضور در محل خانه سینما و با هماهنگی شورای مرکزی کارت‌های خود را دریافت کردند و اگر کسی مانده باشد، در روزهای آینده کارت خود را دریافت می‌کند. به جز چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس، کارت‌های هدیه صنوف دیگر به شورای مرکزی آنها تحویل داده شد تا با مدیریت خود به افرادی که مستحق هستند، اهدا شود و اعضای شورای مرکزی می‌توانستند به تشخیص خود به یک فرد، یک یا دو کارت بدهند؛ ضمن آنکه به چهار صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان و مدرسان سینما نیز با تشخیص هیأت مدیره و مدیرعامل و با توجه به توانایی مالی اعضای این صنف هیچ کارت هدیه‌ای تعلق نگرفت.»

این سخنان اسعدیان با واکنش های تندی از سوی اهالی سینما روبرو شد. آن ها حق خود را می خواستند و تأکید داشتند هیچ فردی نمی تواند تعیین کند که چه کسی وضعیت مالی اش خوب است و چه کسی بد!؛ عیدی باید به صورت یکسان به همه تعلق می گرفت! برخی از سینماگران حتی خواستار مداخله قوه قضائیه نسبت به این ماجرا شدند و تأکید کردند باید پول اهالی سینما به آن ها بازگردانده شود.

در همین راستا ۹ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن محسنی نسب، پیمان عباسی، داود توحیدپرست، اصغر رفیعی جم، حمیدرضا آشتیانی پور، عباس شوقی، منوچهر والی زاده و رضا رویگری و خانم سودابه خسروی طی گفتگوهایی با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به عملکرد مسئولان خانه سینما ابراز داشتند و تأکید کردند که باید هرچه سریع تر در خصوص این پول که متعلق به یکایک اهالی سینما بوده شفاف سازی صورت گیرد. شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

از تأکید بر غیرمنطقی بودن ثبت صنوف در وزارت کار و ایجاد چالش قانونی تا انتقاد به عملکرد غیرصنفی خانه سینما و مافیاگری و باندبازی

تعدادی از چهره های شناخته شده سینمای کشور در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا که موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفته، خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان آن شدند.

خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش به جای آنکه محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی باشد متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند این چنین نبوده و مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شده است.

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند! مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند. یکی از مهمترین مسأله ای که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما را بلند کرد درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بود. مبلغی که می بایست به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اعضای صنوف توزیع می شد اما معلوم نیست دقیقا این مبلغ چه شده است!

از سوی دیگر سینماگران کشور امروزه بیش از هر چیز نیازمند داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بدون پرداخت هرگونه هزینه، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین مسکن و... هستند اما دریغ از آنکه هیأت مدیره خانه سینما توجهی به این نیازهای اولیه داشته باشند!

مسئولان خانه سینما که تنها در پی شوآف و خودنمایی هستند حاضرند بودجه های هنگفتی برای ساختمان های جدید مصرف کنند اما دریغ از اینکه یک بیمارستان و یا درمانگاه برای اهالی سینما و خانواده های شان که جمعیتی چند ده هزار نفری را تشکیل می دهند تأسیس کنند!

در همین رابطه ۱۶ تن از سینماگران کشور از صنوف مختلف سینمایی، خانم ها و آقایان: هوشنگ توکلی، مهدی رحیمیان، محسن روزبهانی، داود یوسفیان، محسن فاضلی، حسین طلابیگی، محمدتقی پاک سیما، جبار آذین، عبدالله عبدی نسب، کامبیز روشن روان، گلچهره دانش، محمود قنبری، شاهپور پورامین، احمد نجفی، راحله نعمت زاده و رضا رویگری ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادهای شدید خود را نسبت به عملکرد ناپسند هیأت مدیره خانه سینما ابراز داشتند. یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

انتقاد به رفتارهای دیکتاتورمآبانه و باندی حاکم بر خانه سینما/ به جای حذف سینماگران به فکر تأمین معیشت و حل مشکلات عدیده صنفی باشید!

تعدادی از سینماگران در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و بحث غربالگری صنوف خانه سینما، با انتقاداز مدیران این نهاد تصریح کردند: مدت ها است سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده، رفتار مسئولان خانه سینما دیکتاتورمآبانه و بر اساس نگاه های باندی و سیاسی است. این نهاد صنفی محسوب نمی شود و دست اهالی سینما از آن کوتاه است!

مدت ها است اهالی سینمای کشور از صنف ها و رشته های مختلف نسبت به مسائل و مشکلات شدید پیش آمده توسط هیأت مدیره فعلی خانه سینما معترضند! از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد گرفته که معلوم نیست به دست چه کسانی رسیده تا مشکلات شدید بیمه ای و... صدای اعتراض گسترده سینماگران را بلند کرده؛ با این همه مسئولان خانه سینما دست از اعمال و رفتارهای اشتباه و سلیقه ای خود برنمی دارند و مرتباً با ایجاد طرح های جدید ماهیت ضدصنفی بودن خود و این نهاد سینمایی را بیش از پیش آشکار می سازند.

در همین رابطه چندی قبل با تشکیل «کمیته تطبیق» در خانه سینما مقرر شد وضعیت اعضای صنوف ساماندهی شود؛ این امر اعتراض های شدیدی را به دنبال داشت. شنیده می شود به موجب این قانون نانوشته که اصلاً بر ضد اساسنامه خانه سینما است هنرمندانی که سال ها به دلایل مختلف در سینما کار و فعالیتی نداشته اند از صنوف حذف می شوند! این در حالی است که ماهیت یک نهاد صنفی رسیدگی به وضعیت زندگی، بیمه ای و معیشتی سینماگران است و باید در مواقع بیکاری از آن ها حمایت ویژه داشته باشد اما شاه نشینان خانه سینما که با رفتارهای دیکتاتورمآبانه خو گرفته اند مرتباً با اعمال طرح های ضدصنفی جدید بیش از گذشته سینماگران را تحت فشار گذاشته و به آن ها ستم می کنند.

نکته قابل تأمل اینجا است که بسیاری از سینماگرانی که چند سال قبل مخالف بسته شدن خانه سینما بودند این روزها آرزوی شان بسته شدن این نهاد ضدصنفی و کوتاه شدن دست کسانی است که به اسم مدیر و هیأت مدیره در این نهاد فعالیت می کنند.

چندی قبل نیز مسائلی نظیر اجبار ثبت صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفت و قاطبه آن ها خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان خانه سینما شدند.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: حسن زاهدی، علیرضا زرین دست، محمدتقی پاک سیما، عباس شوقی، محسن فاضلی، مهدی بزرگمهر، حمیدرضا صلاحمند، حسین گیتی، ناهید علامی، بهروز معاونیان، پروانه معصومی و اصغر رفیعی جم ضمن گفتگو با سینماپرس انتقاد شدید خودشان را نسبت به این طرح تخریب گرانه خانه سینما ابراز داشتند. یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸

و این ماجرا تا پایان نیافتن رفتار ضدصنفی و دیکتاتورمآبانه مسئولان خانه سینما و عدم ورود و مداخله جدی نهادهای ناظر همچنان ادامه دارد...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.