چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

سریال های نوروزی از منظر اهالی سینما/۷

اسماعیلی تبار: تلویزیون و آموزش و پرورش عملکرد اسلامی ندارند/ جذب مخاطب که جز ترویج بی اخلاقی ثمره ای ندارد به چه دردی می خورد؟

دکتر مهدی اسماعیلی تبار

سینماپرس: دکتر مهدی اسماعیلی تبار مشاور فرهنگی و روانشناس کشور پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۳۹۹ گفت: مشکل سریال های تلویزیونی از آنجا نشأت می گیرد که زمان برای نگارش فیلمنامه های شان نمی گذارند، دم دستی ترین محتوا را انتخاب می کنند و نتیجه اش این می شود که بودجه های بیت المال را به هدر دهند، متأسفانه معیار و ملاک مدیران سینما جذب حداکثری مخاطبان است و حاضرند برای این جذب حداکثری دست به هرکاری بزنند اما متوجه نیستند که نباید با ترویج بی اخلاقی مفرط چنین خطای فاحشی را مرتکب شوند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مایلم خطاب به یکایک مدیران و سیاست گذاران رسانه ملی این نکته را گوشزد کنم که اگر دنبال جذب مخاطب هستید و فکر می کنید جذب حداکثری ملاکی بر خوب بودن شما است بهتر است واقعه کربلا را به یاد بیاورید که جمعیت لشگر یزید ده ها برابر لشگر امام حسین (ع) بود! آن ها هم جذب حداکثری داشتند اما این حداکثر بودن ملاکی بر خوب بودن شان نبود.

اسماعیلی تبار در همین راستا ادامه داد: مشخص است که اگر ولنگاری در آثار تلویزیونی رواج داده شوند مخاطب به ویژه نسل جوان بیشتر به سمت این برنامه ها جذب می شود اما این جذب مخاطب که جز ترویج بی اخلاقی هیچ ثمره ای ندارد به چه دردی می خورد؟ من بسیار متأسفم که مسئولان صدا و سیما و همینطور مسئولان آموزش و پرورش وظیفه خود را به طور کلی فراموش کرده اند و به جای آنکه اولویت اصلی و هدف شان ترویج دین مداری، اخلاق مداری و... باشد دست به اعمالی متضاد با این خصلت های نیکو می زنند!

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: تلویزیون و آموزش پرورش ما عملکرد اسلامی ندارند و ما هرچه مصیبت می کشیم از همین اتفاق نشأت گرفته است. حضور برخی مدیران بی سواد، ناآگاه و ناکارآمد تلویزیون را به سمت قهقرا می برد. متأسفانه ما نه تنها در برنامه های نمایشی سیما که در سایر برنامه های آن به خصوص برنامه های گفتگومحور هم شاهد معضلات متعددی هستیم.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان مثال من نمی دانم چرا هیچ وقت ملاک و معیار درستی برای انتخاب و حضور افراد در برنامه های تولیدی و نمایشی سیما وجود ندارد؟ چطور به یک بازیگر خانم که برایش پوشش چادر بی معنا است و در جامعه با بدترین وضعیت حجاب و پوشش جولان می دهد، به یکباره در تلویزیون نقش فرزند شهیدی را می دهند که از چادر استفاده می کند؟ چطور می شود کسی که به چادر اعتقادی ندارد بیاید و نقش یک بانوی محجبه را بازی کند؟ چرا مدیران در پی آن نیستند که تنها افرادی را برای حضور در برنامه های تلویزیونی به کار گیرند که عمل و حرف و زندگی شان یکی است؟

این روانشناس برجسته کشور تأکید کرد: این اتفاق در حالی است که در سینما و تلویزیون غرب مثلا اگر بازیگری قرار است نقش حضرت مسیح (ع) را بازی کند از او تعهد اخلاقی می گیرند که برخی موارد و مسائل اخلاقی را در طول دوران زندگی اش رعایت کند تا مبادا چهره دین و پیامبر دین شان را مخدوش کند.

اسماعیلی تبار سپس انتقادات تند خود را نسبت به سریال «پایتخت۶» مطرح ساخت و گفت: مدیران بی سواد و ناکارآمد چرا باید بودجه بیت المال را برای بازسازی صحنه های فیلم بازیگران رژیم طاغوت هزینه کنند؟ چرا ما باید در رسانه ملی مان از گوگوش و بهروز وثوقی یاد کنیم؟

وی در همین راستا متذکر شد: آقایان بیایید و حداقل به فرمایش امام حسین (ع) دقت کنید! اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید! ‌ برای بنده قابل پذیرش نیست چطور آقایی که می آید و بدترین تهمت ها را به تلویزیون می زند و تلویزیون را تهدید می کند همه کاره این سریال می شود و چنین خزعبلاتی را تولید و به خورد خانواده های متعهد، متدین و مسلمان می دهد؟

این منتقد تأکید کرد: گیرم سریال «پایتخت۶» بیننده داشت، این بیننده داشتن چه دستاورد معنوی برای جامعه ما در پی دارد؟ من خودم یک مازندرانی هستم به خدا قسم که هیچ یک از خانواده های مازندرانی را سراغ ندارم که زندگی به این زشتی و پلشتی داشته باشند. آقایان شما موظفید در برنامه های رسانه ملی تفکر حسینی (ع) را ترویج کنید؛ شما موظفید اخلاقیات و دین مداری را ترویج کنید؛ شما موظفید بر اساس آنچه مورد قبول جامعه اسلامی و انسانی است گام بردارید نه اینکه سریال های تان به مراتب از سریال های زننده ترکی و غربی بدتر باشد!

اسماعیلی تبار در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: مصیبت در تلویزیون تنها به یک مورد و دو مورد خلاصه نمی شود؛ به عنوان مثال مقام معظم رهبری با مارکت سازی مخالف اند اما در تلویزیون تبلیغ مارکت سازی می شود؛ چرا باید این اتفاق بیفتد؟

وی افزود: چرا در تلویزیون باید آنتن در اختیار برخی سلبریتی های بی سواد باشد؟ چرا باید در شب عید نوروز از شخصی مثل امیرحسین رستمی در برنامه «فرمول یک» دعوت شود که با جوسازی های منفی خود علیه کشور دل مردم را به درد بیاورد و دروغ بگوید؟ بی تردید پشت این کارها یا تعمدی آگاهانه نهفته است که باید جلوی آن گرفته شود یا همه اش از سر بی فکری است که باز هم باید جلوی استمرار آن گرفته شود.

این روانشناس برجسته خاطرنشان کرد: خروجی ها در سازمان صدا و سیما بسیار بد است؛ تلویزیون به مثابه یک اتوبوس قدیمی شده که فقط جلو می رود و اگر مردم برنامه های آن ها را می بینند تنها از سر ناچاری است چرا که انتخاب دیگری نمی توانند داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.