چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

سریال های نوروزی از منظر اهالی سینما/۲

کوشکی: سازمان صدا و سیما سال ها است به بیماری دچار شده و مسیری مغایر با اهداف انقلاب اسلامی را در پیش گرفته است/ سریال «پایتخت۶» فاجعه بود!

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۳۹۹ گفت: سازمان صدا و سیما به عنوان قلب تپنده رسانه ای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بیشترین کوشش رسانه ای را در میان رسانه ها دارد سال ها است به بیماری دچار است و این بیماری در مدیریت سازمان خودش را نشان می دهد؛ متأسفانه در همه دوره ها این بیماری مزمن وجود داشته و همواره خطرناک تر شده و آسیب های بیشتری را متوجه جامعه کرده به نحوی که می توان گفت رسانه ملی مسیری مغایر با اهداف انقلاب اسلامی را در پیش گرفته است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر معاونت سیاسی را از سازمان صدا و سیما کنار بگذاریم در سایر حوزه های دیگر صدا و سیما تقریبا در خدمت انقلاب اسلامی و دیدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری قرار ندارد. متأسفانه برنامه های صدا و سیما در ترویج سبک زندگی غیراسلامی و سبک زندگی سلبریتی ها موفق بوده و همین باعث شده تا بسیاری از شهرستانی ها و جوانان مذهبی که پای برنامه های آن می نشینند از صدا و سیما مسائلی را بیاموزند که به هیچ عنوان مرتبط با فرهنگ ملی و هویت دینی ما نیست.

وی با تأکید بر اینکه تفکر انقلابی در برنامه های رسانه ملی مهجور واقع شده اظهار داشت: متأسفانه خط تفکر انقلاب اسلامی بسیار کمرنگ است؛ مدیرانی که برای رسانه ملی خط مشی تعیین می کنند یا مرعوب تمدن غرب هستند و یا هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ندارند؛ حضور این مدیران باعث تولید سریال هایی مانند «پایتخت۶» می شود که یک فاجعه تمام عیار است!

کوشکی در همین راستا ادامه داد: این مایه تأسف و شرمساری است که برخی برنامه ها و سریال هایی که در تناقض با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی هستند مورد حمایت مسئولان سازمان صدا و سیما قرار می گیرند اما در نقطه مقابل بسیاری از برنامه های ارزشمند همچون برنامه «ثریا» که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب هم واقع شده مدت ها است فعالیتی ندارند و همیشه مورد بی مهری و فشار قرار گرفته اند و مدیران بیشترین اصطکاک را با آن ها داشته اند؛ سوأل بنده این است که برنامه های ارزشمندی مانند «جهان آرا» کجا است؟ چرا این برنامه ها در رسانه ملی نیستند و در عوض سریال هایی مانند «پایتخت۶» جای آن ها را پر کرده اند؟

این مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی یادآور شد: ما سال ها درگیر مسأله بحران سوریه بودیم و شهدای بسیاری را در این راه به اسلام تقدیم کردیم؛ سوأل بنده این است که چرا تاکنون یک مجموعه نمایشی در خصوص مدافعان حرم تولید نشده است؟ ‌ چرا حتی یک فیلم داستانی ارزشمند و مناسب در خصوص جانفشانی های این شهدا تولید نشده است؟ چرا در خصوص مرزبانان ایران اسلامی فیلمی تولید نمی شود؟ چرا رسانه ملی در مورد اولویت های انقلاب و نظام دستش خالی است؟ چرا مدیران هیچ دغدغه ای برای تولید آثاری که اندیشه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در آن ها مستتر باشد ندارند؟

وی افزود: ما اگر سریال هایی مانند «مختارنامه»، «تفنگ سرپر» و... را کنار بگذاریم متوجه می شویم که اکثریت قریب به اتفاق مجموعه های نمایشی سیما در این سال ها هیچ ربطی به اسلام و انقلاب و هویت ملی ما نداشته اند؛ نه تنها در حوزه سریال سازی که در سایر حوزه های دیگر سازمان صدا و سیما ما با این مشکل روبرو هستیم؛ به عنوان مثال موسیقی که در صدا و سیما پخش می شود در مخالفت کامل با فتوای رهبری است؛ ما شاهد جلف ترین و ضدهنری ترین موسیقی در برنامه های صدا و سیما هستیم. رسانه ملی در سایر عرصه ها به خصوص مسأله مهم سبک زندگی هم به همین شیوه عمل کرده است.

کوشکی متذکر شد: البته نباید ناگفته بماند که صدا و سیما برخی برنامه های گفتگومحور را به عنوان سپر تولید می کند تا اگر کسی به آن ها انتقاد کرد فورا از این برنامه ها به عنوان برنامه های ارزشی یاد کنند اما با این همه باید بگویم که متأسفانه تلویزیون ما امروزه مقلد دست چندم تلویزیون ترکیه شده و الگوی مدیران ما تلویزیون ها ترکی است!

وی با انتقاد از برخی ویژه برنامه های نوروز و ایام سال تحویل در رسانه ملی گفت: من متوجه نمی شوم که چرا یک بازیگر دست چندم و کم سواد که تمام دانش و معلوماتش در حد اینستاگرام است باید در ۵ برنامه نوروزی شب عید در ۵ شبکه مختلف سیما حضور داشته باشد و برای مردم الگوسازی کند؟ چرا ما باید شاهد فاجعه ای در برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیا باشیم که یک بازیگر کم سواد به آن دعوت می شود به نظام و جامعه پزشکی و... توهین می کند و کسی نیست جلوی او را بگیرد؟

این کارشناس فرهنگی سپس به جنجال های پیش آمده در خصوص سریال نازل «پایتخت۶» اشاره و تصریح کرد: آقای علی عسگری امکان دست داشتن جریان نفوذی را در سریال «پایتخت۶» برشمرده اند، گویا تلقی ایشان این است که این نفوذ تنها در این سریال رخ داده؛ خیر! این اتفاق تنها در این سریال نیست! بی تردید اگر مدیران سازمان نگاه موشکافانه ای به سریال ها و برنامه های سیما داشته باشند به خوبی متوجه می شوند که جریان نفوذ بسیار قدرتمندانه در حال جولان دادن است.

کوشکی در همین راستا ادامه داد: وقتی که در خصوص دستاوردهای عظیم کشور در حوزه های مختلف از جمله نوآوری های علمی، دانش بنیان ها و... هیچ مجموعه نمایشی تولید نمی شود و در اغلب سریال ها و فیلم ها ما شاهد مردمی عبوس و تلخ هستیم که زندگی شان به بن بست رسیده و می خواهند به خارج از کشور مهاجرت کنند، این یعنی نفوذ دشمن در سیما بسیار قدرتمند است!

وی تأکید کرد: جای نیروهای انقلابی، ولایتمدار و متعهد برای تولید برنامه ها و سریال های ارزشمند و ماندگار در رسانه ملی به شدت خالی است؛ درست است که در صدا و سیما نیروهای انقلابی هم حضور دارند و به صورت موردی مبادرت به تولید برنامه می کنند اما متأسفانه آن ها در اقلیت قرار دارند و چندان امکان کار و فعالیت برایشان فراهم نیست.

کوشکی در خاتمه اظهاراتش افزود: فرصت های ارزشمندی همچون ایام نوروز که خانواده ها در کنار یکدیگر قرار دارند و با هم به تماشای برنامه های تلویزیونی می نشینند نباید با ندانم کاری از دست برود؛ متأسفانه در نوروز ۹۹ این فرصت ها به شدت هدر شد و بنده امیدوارم با تدبیر و درایت دیگر شاهد چنین اتفاق ناراحت کننده ای نباشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۱۳:۰۹
    0 1
    واقعا تلاش مسئولین دلسوز صداوسیما را زیر سوال بردی متاسفم برات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.