یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

سخنی کوتاه با وزیر ارشاد؛

وقتی چشم ها برای دیدن گسترش ابعاد فساد و ابتذال در سینما و شبکه نمایش خانگی بسته است/ آقای وزیر ریشه های بروز «ولنگاری فرهنگی» را بخشکانید!

سید عباس صالحی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: در حالی که مدت های مدیدی است بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر تأکید می کنند که مدیران و متولیان فرهنگی به درستی به وظایف شان عمل نکرده و فقدان ریل گذاری اصولی مبتنی بر اهداف و ارزش های ملی، دینی و انقلابی توسط آن ها باعث بروز «ولنگاری فرهنگی» در عرصه های مختلف به ویژه سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی شده است، به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار توئیتی به یکی از سریال های نوروزی کنایه زده و از فیلمنامه آن انتقاد کرده است.

سیدرضا منتظری: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توئیتی، به صورت تلویحی از سریال «پایتخت۶» به ویژه از فیلمنامه و متن آن انتقاد کرد. وی نوشت: «پارسال در دیدار نوروزی، منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد خشایار الوند که اولین عید بود که نبود. امسال در «پایتخت»، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم، گویا او بود که به آن جان می‌داد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در پنج حلقه پایتخت به یادگار نهاد. یادش گرامی.»

این اظهارات به حق صالحی در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران، منتقدان، اهالی رسانه، هنرمندان و حتی برخی از مخاطبان سینما، برخی آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر با ابتذال مفرطی روبرو است و متأسفانه تاکنون از سوی نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه سازمان سینمایی تدبیر مشخصی برای برخود با تولیدکنندگان آن صورت نگرفته است.

هرچند سریال «پایتخت۶» بی تردید یکی از ضعیف ترین، سطحی ترین و نازل ترین آثاری بود که طی این سال ها توسط رسانه ملی تولید و پخش شد و تنها در سایه محبوبیت فصل های قبلی خود پربیننده شد و محتوای نامناسب آن به شدت مشهود بود و بسیاری از خانواده ها را آزرد اما اینکه شخص وزیر ارشاد چرا تاکنون به گسترش ابعاد ابتذال در سینمای کشور و یا شبکه نمایش خانگی اقدام سازنده ای نداشته جای تأمل دارد!

بعد از توئیت قابل تأمل وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این پرسش مطرح می شود که آیا امروزه می توان نقش سینما، شبکه نمایش خانگی و تئاتر را در اشاعه ولنگاری فرهنگی با تولیداتی سطحی  و مبتذل نادیده گرفت؟؛ همچنین این سوأل نیز باید مطرح شود که متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر کشور برای خشکاندن ریشه های مسموم «ولنگاری فرهنگی» تاکنون چه اقدام ضرب الاجلی انجام داده و چرا همچنان ما شاهد تولید، اکران و عرضه گسترده انبوه آثار سطحی و سخیف در سینما و شبکه نمایش خانگی هستیم؟

بد نیست آقای وزیر برخی از سریال های اخیر شبکه نمایش خانگی را تماشا کنند و نسبت به ترویج بیش از حد بی‌ بندوباری در مجموعه‌های اخیر شبکه نمایش خانگی که به بالاترین حد ممکن رسیده نیز واکنش جدی نشان دهند چرا که دیگر محتوای نامناسبی نمانده که سازندگان آثار شبکه نمایش خانگی روی آن دست نگذاشته باشند! ‌از ترویج مثلث های عشقی گرفته، تا ازدواج سفید و روابط غیرمتعارف میان زنان و مردان و... از جمله مصادیقی است که طی سال های اخیر در آثار تولید شده شبکه نمایش خانگی به کرات شاهد آن بوده ایم.

در حالی که رهبر فرزانه انقلاب بارها نسبت به ولنگاری فرهنگی هشدار داده اند و در جایی فرموده اند: «هنر را با معیار های اسلامی یاد بگیرید و یاد بدهید و آن را به کار ببرید، تا بتوانیم مفاهیم و ارزش‌های الهی و اسلامی را به مردم نشان دهید»، چرا تاکنون مسئولان و متولیان فرهنگی هیچ اهتمام و دغدغه جدی برای حمایت از هنر متعهد و انقلابی و جلوگیری از تولید آثار سرشار از ابتذال مفرط از خود نشان نداده اند؟

نظرات

  • نجفیان ۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۱۰:۵۲
    1 0
    ب نام خدا ابتذاال در سریالها و فیلم های ایرانی به شدت دیده میشود که گویا ب جای جذب مخاطب قصد اغوا و گمراهی مخاطب را دارد مانند سریال از سرنوشت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.