دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

گلایه معاون سیما از بیانیه‌سازی برخی جریانات سینمایی:

چرا سینما با تلویزیون تسویه حساب می‌کند؟

سیدمرتضی میرباقری

سینماپرس: سیدمرتضی میرباقری در جریان اشاره به برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی و نویددادن برای رمضانی پربار در تلویزیون، گفت: برخی با بی‌مهری دنبال این بودند که این کارها دچار رکود شود و این شرایطی را که امروز شاهدیم رقم نخورد.

به گزارش سینماپرس، انتقاد به ساخت برنامه و سریال، وارد فاز دیگری شده است؛ برخی با لباس سینماگری، یادداشت می‌نویسند و در فضای مجازی تنش ایجاد می‌کنند که عوامل کدام سریال‌ها کرونا گرفته‌اند؛ اما خبر از تلویزیون می‌رسد که همه‌چیز با رعایت موارد ایمنی و ضدعفونی کردن فضا، دنبال می‌شود تا آنتن جمهوری اسلامی پربار باشد، مردم در نوروز بهترین‌ها را ببینند و بعد در ماه مبارک رمضان، شاهد تلویزیونی پررونق باشند.

دوربین‌ها خاموش نشد و لحظه‌ای از تلاش برای کنار مردم ماندن عقب‌نشینی نکردند بلکه برای مبارزه مردم با ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت فعال حضور دارند و با ضبط ویدئو و وایرال کردن آن،   تلاش دارند مردم را به آرامش مقابل استرس فراگیری کرونا دعوت کنند.

دامن‌زدن به این انتقادات، شایعه‌پراکنی و حتی فشار رسانه‌ای، دور از حرفه‌ای‌گری است؛ انگار که این قشر و عده مردمی را نمی‌بینند که بنابر توصیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت باید در خانه بمانند و از مسافرت‌ها و ترددهای غیرضروری بپرهیزند!   پخش این‌گونه مطالب می‌تواند باعث تضعیف روحیه مردم و مخاطبین تلویزیون در این شرایط خاص باشد.  البته در این حال برخی اعتقاد دارند شرایط امروز حساس است و مردم نیاز به شادی و سرگرمی دارند؛ البته که روی آنتن هم برخی از مجریان و برنامه‌سازها، به‌جای امیدآفرینی، ناامیدی و یأس را ترویج می‌دهند، مثلاً پزشکی میهمان برنامه می‌شود و به‌جای القای توصیه‌های درست بهداشتی و آرامش‌بخشی به خانواده‌ها، می‌گوید "همه می‌گیرند و همه می‌میرند"! هیچ‌کس به دادمان نمی‌رسد و حالمان خوب نیست. باید نظارت اینجا به داد برسد که این القای ناامیدی را روی آنتن نبینیم.

امروز مردم نیاز به خندیدن، ‌ شادی و نشاط دارند! وقتی تمام تمهیدات پزشکی و بهداشتی و هماهنگی با شهرداری، اورژانس، وزارت بهداشت و آتش‌نشانی، اندیشیده شده است و هماهنگی‌ها وجود دارد چرا باز برخی اصرار به تعطیلی دارند؟ چرا آن‌قدر شایعه‌پراکنی می‌کنند؛ یک روزی دامنِ سریالی به‌نام "پایتخت" را می‌گیرد، یک روزی می‌گویند "عصر جدید" به نوروز نمی‌رسد و روز گذشته هم "دورهمی" را تعطیل کردند! البته که "دورهمی" و "عصر جدید" بدون تماشاگر و با ساختاری جدید قسمت‌های باقی‌مانده‌شان را تولید کرده و در حال ضبطند تا مردم نوروزی پررونق را شاهد باشند.

اما کماکان از سوی سینماگرها، اتفاقات غیرحرفه‌ای رقم می‌خورد و در فضای مجازی شاهدش هستیم. روزی نامه‌ها و مکاتبات فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران را با رئیس صداوسیما منتشر می‌کنند و رئیس صداوسیما هم در تلویزیون به این انتقادها و نامه‌نگاری‌ها پاسخ می‌دهد که با رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی، با قدرت کار ادامه پیدا می‌کند.

شب گذشته نامه‌های دیگری از کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما بیرون می‌آید که به‌شکل مرموزی از سایت خانه سینما حذف می‌شود، نامه‌ای که خطاب به فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونای کلان‌شهر تهران نوشته شده است که مستنداتی وجود دارد از بین ۱۰ مورد مشکوک به کرونا میان عوامل و بازیگران شاغل در صحنه‌های فیلمبرداری برخی از سریال‌ها مثل گیلدخت و ایل‌دا به‌دست آمده است، یا در سریال "زیرخاکی" تست کرونایی مثبت شده است و حتی ابراز نگرانی کردند از فیلم‌های منتشرشده از پشت‌صحنه سریال سلمان فارسی!

علی جودی مدیر برنامه‌ریزی سریال "گیلدخت" درباره اخبار منتشرشده مبنی بر ابتلای وی به ویروس کرونا و حضور سر صحنه سریال «گیلدخت» توضیح داد: من در ۷ اسفند احساس بیماری و ۸ اسفندماه به همین دلیل به پزشک مراجعه کردم و آزمایش خون اورژانسی دادم. پزشک متخصص از روی آزمایش تشخیص داد که بیماری کرونا نیست چراکه در آزمایش خون همه موارد در حد نرمال بود و از آنجا که من مشکل کولیت روده داشتم دچار ویروس گوارشی شده بودم. بعد از آن زمان به‌دلیل بیماری با هماهنگی مدیر تولید، سر صحنه نرفتم. در تاریخ ۱۴ اسفند کمی بیماری من شدیدتر و حال پدرم هم بد شد. زمانی که به بیمارستان مراجعه کردیم، تشخیص دادند پدرم به کرونا مبتلا شده و ایشان در منزل بستری شد.

وی بیان کرد: ۱۷ اسفندماه به‌دلیل سرفه‌هایی که داشتم به دکتر مراجعه کردم و عکس ریه گرفتم. از عکس ریه تشخیص دادند که ریه‌ام مقداری درگیر شده است و باید یک شب در بیمارستان بستری شوم. همان روز آزمایش‌های مختلفی از من گرفتند و فردای آن روز یعنی ۱۸ اسفندماه به‌دلیل آنکه حال عمومی‌ام خوب بود و بیمارستان محیط خطرناکی برای من بود، مرخصم کردند. همچنین تست کرونا نیز داده‌ام و فعلاً در قرنطینه خانگی‌ام. هنوز جواب تست نیامده است و قطعی نمی‌توان گفت کرونا دارم یا نه. در هر صورت من حتی اگر کرونا هم داشته باشم نگرانی انتقال به دیگر عوامل سریال "گیلدخت" وجود ندارد چراکه من از تاریخ ۷ اسفند سر صحنه نرفته‌ام.

به‌نظر می‌رسد که برخی به‌گونه‌ای در حال تسویه حساب با تلویزیون‌اند.  در حالی که کارگروه مدیریت بحران کرونای خانه سینما در اطلاعیه مهمی بر لزوم خروج عوامل از سر صحنه فیلمها در شرایط شیوع کرونا تأکید کرده بود این اطلاعیه بعد از دقایقی انتشار به‌دلایل نامشخص از روی سایت خانه سینما برداشته شد. آیا برخی از مدیران خانه سینما نگران همکاری‌های آینده‌شان با صداوسیما هستند؟

امروز سیدمرتضی میرباقری معاون سیما هم به‌گونه‌ای دیگر پاسخ همه این انتقادات را داد. او همیشه در این روزهای پایانی سال با خبرنگاران نشستی می‌گذاشت و به سؤالات همه رسانه‌ها پاسخ می‌داد اما کرونا نگذاشت این اتفاق برای سال ۱۳۹۸ هم بیفتد و او در تلویزیون و برنامه "شما و سیما" به تشریح برنامه‌ها و اتفاقات نوروزی و این انتقادها و هرآنچه قرار است در ماه رمضان هم روی آنتن برود صحبت کرد.

میرباقری تأکید کرد: در نوروز ۱۳۹۹ که با شیوع ویروس کرونا با سال‌های گذشته متفاوت است، شبکه‌های تلویزیون با پخش ۱۴۰ فیلم ایرانی و خارجی جدید و سریال‌های جذاب و دیدنی، اوقات مفرح و دلنشینی را برای مردم عزیز کشورمان فراهم خواهند کرد.  ما در آستانه نوروزی کاملاً استثنایی‌ایم همان طور که الآن در شرایط کاملاً استثنایی به‌سر می‌بریم. در کشور تقریباً مدت ۴ هفته با یک بلیّه و امتحان بسیار بزرگی به‌نام ویروس کرونا مواجهیم ویروسی که به‌شدت شیوع پیدا می‌کند. اجتماعات سریعاً تعطیل شود و مراقبت‌های فردی و اجتماعی به‌شدت باید افزایش پیدا کند. رسانه ملی تا امروز، از همان لحظات اول مسئولیتی به‌عهده‌اش بود که آگاهی‌های لازم را سریعاً در اختیار مردم و روش‌های پیشگیری را با مردم در میان بگذارد و جبهه وسیعی که حدود ۱۶۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی با همه امکانات و همه ساعات سازماندهی کند و جبهه وسیعی را برای آموزش و آگاهی‌بخشی فراهم کند. در این مدت صدها ساعت برنامه ساخته و هزاران ساعت برنامه طراحی شد تا این آگاهی در اختیار مردم قرار گیرد، تا مردم بهتر از این شرایط مطلع شوند.

وی اضافه کرد: مسئولیت‌های ده‌ها مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی دیگر به‌عهده رسانه ملی است و در این روزهایی که باید قرنطینه را مردم جدی‌تر بگیرند و بیشتر در خانه بمانند تنها یار و مونس همیشگی‌شان تلویزیون جمهوری اسلامی باشد. اولین ایستگاه جدی که وارد آن می‌شویم نوروز است؛ وقتی برنامه‌ها و سریال‌های نمایشی نوروزی‌مان به پایان برسد وارد ماه رمضان می‌شویم. اگر به‌صورت معمول مردم سه ساعت و نیم با تلویزیون ارتباط داشتند در این فاصله و بازه زمانی چندین برابر می‌شود. البته که باید باطراوت باشند و مردم را دلزده نکنند! در این راستا باید پشتیبانی‌های حداقلی از رسانه ملی چندین برابر شود تا بتوانیم وظیفه خودمان را به بهترین وجه انجام دهیم.

میرباقری در خصوص برنامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه تلویزیون گفت: از اوایل اسفندماه سلسله برنامه‌های پیشگیری و بهداشتی روی آنتن بردیم، صدها میان‌برنامه‌ دیگر تهیه کرده‌ایم که به شبهات مردم از بیماری پاسخ دهند. این برنامه‌ها روی آنتن برود که مردم آگاهی‌شان بالا برود؛ چرا که شبکه‌های ماهواره‌ای معاند خیرخواه ما نیستند و در این میان اخبار شوم و متناقضی را به سمع و نظر می‌رسانند که بیشتر ایجاد دلهره و ترس کند، به‌گونه‌ای تسویه حساب سیاسی می‌کنند؛ البته که مردم به‌تدریج متوجه شدند آنچه در شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شد غیرکارشناسانه است مثل بسیاری از مطالب شبکه‌های مجازی که افزایش اضطراب و ترس را به‌دنبال دارد.

وی در خصوص سریال‌های نوروزی و تأمینی سیما گفت: خوشبختانه چه کرونا بود و چه این شرایط را شاهد نبودیم، نوروزی کاملاً پربار را مردم می‌دیدند. جشنواره نوروزی عظیمی را پیشِ‌رو داریم و البته رمضان هم همین فضا را شاهد خواهیم بود. مردم از ما مطالبه دارند سریال‌های جذاب ببینند و منتظر بسیاری از این مجموعه‌ها هستند به‌خصوص پایتخت که امسال جذاب‌ترین و پرقصه‌ترین آن را خواهیم دید. سریال کامیون شبکه دو، ترکیب بازیگران خوبی دارد و طنز و مفرح است. در شبکه سه، دوپینگ را خواهیم دید که از جلوه‌های ویژه قابل توجهی برخوردار است و بهترین‌های سینما در آن ایفای نقش می‌کنند. شبکه ۵ هم میان‌بر روی آنتن می‌رود که داستان آپارتمانی دارد. کنار این سریال‌های جدید سریال‌های نوستالژی روی آنتن می‌روند که به‌تناسب ایام رجب و شعبان، کارهای دینی هم در دستور کار پخش قرار دادیم مثل سریال یوسف پیامبر. ارزیابی‌مان این است و طوری کنداکتور را تنظیم کرده‌ایم که میان خانواده‌ها در دیدن سریال، مستند و فیلم سینمایی دعوا نشود.

میرباقری تأکید کرد: حدود ۱۴۰ فیلم سینمایی درنظر گرفته‌ایم؛ که ایرانی‌ها و خارجی‌هایشان جدیدند. با رعایت مسائل بهداشتی نه سریالی متوقف شد و نه برنامه‌ای، بلکه دوبلورهایمان هم کنار هم قرار گرفتند. هنرمندان و دست‌اندرکاران سیما به‌گونه‌ای مجاهده کردند تا با رعایت همه ضوابط بهداشتی، بهترین‌ها رقم بخورد. از قوی‌ترین و محبوبترین مداحان و سخنرانان هم در برنامه‌های دینی‌مان بهره خواهیم برد. تصاویر اختصاصی از عتبات عالیات و حرم‌های امام رضا(ع)، حضرت عبدالعظیم و شاهچراغ خواهیم دید.

وی افزود: نوروز بهار مستند است و مستندهای جذاب و قابل توجهی مثل حیات وحش و جاده ابریشم و ایرانگردی اما نه ترویج رفتن به سفر بلکه ایران و جذابیت‌هایش را به خانه‌ها می‌آوریم. کنار آن نماهنگ‌های جذابی را در شبکه‌های سیما هر یک ساعت خواهیم دید. مأموریت شبکه‌های ۴، نمایش و تماشا بیش از دیگر شبکه‌های تلویزیونی است.

میرباقری با ابراز اینکه برخی بی‌مهری کردند تا کارهای تلویزیون دچار رکود شود، خاطرنشان کرد: مردم ایران بدانند که هزاران نفر از فرزندان‌شان در رسانه ملی شبانه‌روز در تلاش‌اند حال مردم خیلی از بهتر اینها شود تا کرونا از بین برود. همه مدیران، دست‌اندرکاران، برنامه‌سازان و سریال‌سازان و هنرمندان به‌خلاف بی‌مهری‌هایی که برخی کردند و تلاش کردند تا کارها دچار رکود شود، به میدان آمدند. شما بدانید برای ماه رمضان ما روزهای بهتر از نوروز را هم خواهیم دید و برنامه‌ها و سریال‌های خوبی را برای آن روزهای ویژه و مبارک تدارک دیده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.