چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸

اندر احوال یک شبکه ماهواره ای؛

«منوتو» علیه من و تو

شبکه من وتو

سینماپرس: شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان این روزها با شایعه‌پردازی و سیاه‌نمایی، آرامش مردم ایران را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، این روزها ماجرای لورفتن چت‌های خصوصی برخی بازیگران ایرانی با یکی از مجریان شبکه ماهواره‌ای «من‌وتو» حواشی و جنجال‌های زیادی در فضای مجازی به پا کرده است. پس از هک شدن صفحه اینستاگرام سالومه سیدنیا مشخص شد که برخی ازاین چهره‌ای هنری با او در ارتباط بودند؛ فردی که پس از ابراز خوشحالی از شهادت حاج قاسم سلیمانی خباثتش علیه ایران برای همه آشکار شد و جای هیچ شک و شبهه‌ای در این باره باقی نگذاشت.

موضوع اصلی که اهمیت دارد نه ارتباط تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون با یک بازیگر فراری و خودباخته است بلکه ارتباط با عامل شبکه بهایی است که تغییر سبک زندگی ایرانیان را نشانه رفته‌اند.

مرور برنامه‌های این شبکه نشان می‌دهد که در پس بزک کردن مجریان  و عوامل این شبکه هدف‌های شومی مانند تقدس‌زدایی از نقش مادر، تشویق به نگهداری سگ به جای فرزندآوری قرار دارد.

در کنار برنامه‌های مختلفی که این شبکه بهایی برای تغییر ذائقه مردم مسلمان ایران با بودجه‌ای نامعلوم ساخته، برنامه‌هایی از این شبکه پخش می‌شود که غیرمستقیم، سرخوردگی مردم ایران، ایران ستیزی، فاصله بین مردم و مسئولان را هدف قرار داده‌اند.

عملکرد روزهای اخیر این شبکه در زمانی که مردم ایران درگیر کرونا هستند نشان از چنین رویکردی دارد؛ من و تو طی روزهای اخیر به گونه‌ای هجمه و تبلیغ رسانه‌ای علیه کشورمان به راه انداخته که گویا ایران منشا این ویروس بوده است و یک خطر برای منطقه و جهان محسوب می‌شود.

* از سوی دیگر در این روزهایی که مردم ایران درگیر کرونا هستند و آرامش مردم و دوری از اضطراب می‌تواند آن‌ها را تاحدی از گزند کرونا در امان نگهدارد، این شبکه دست به شایعه‌سازی و پروپاگاندای رسانه‌ای می‌زند و روی اخبار منفی از سراسر ایران مانور می‌دهد. به طور مثال روی بسته شدن موقت برخی مرزهای ایران تبلیغ گسترده می‌کند اما خبر بازشدن این مرزها و رفع محدودیت‌ها را پوشش نمی‌دهند.

* این شبکه بهایی، مثبت شدن اولین نمونه کرونا در قم را بهترین فرصت برای ضربه زدن به روحانیت و حتی ارزش‌های اسلامی می‌داند. به طور مثال برای خرافی و منفعل نشان دادن روحانیت و حتی مراجع تقلید دست به هرکاری می‌زنند.  

در همین مورد، من و تو مدعی شد که آیت‌الله بهجت برای دفع کرونا یک توصیه دینی دارد! این ادعا درحالی درباره آیت‌الله بهجت بیش از ۱۰ سال است که فوت کرده است.

همچنین این شبکه برای بحرانی نشان دادن وضعیت مناطق مختلف ایران، فیلمی از کوه‌های آبیدر کردستان را منتشر کرد  و مدعی شد که این چاله‌ها برای دفن اموات کنده شده است! درحالی که بلافاصله با حضور خبرنگاران در محل ادعایی من‌وتو مشخص شد که این چاله‌ها برای کاشت نهال در این منطقه بوده است.

حقیقت این است که من‌وتو در بحران‌های ایران، روی اصلی خودش را نشان می‌دهد؛ نمونه‌های زیر عملکرد این شبکه ماهواره‌ای را در بحران‌ها و اتفاقات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها با شایعه‌سازی و بزرگنمایی این آتش را شعله‌ورتر کردند.

* تشویق به احتکار کالا

در روزهایی که کشور ما روزهای پرتلاطمی را در سال گذشته تجربه می‌کرد و حتی قیمت برخی کالاها روز به روز بالا می‌رفت، کارشناس شبکه من و تو در پیشنهادی عجیب از شهروندان ایرانی خواست کالایی که مورد تقاضاست را خریداری و نگهداری کرده و پس افزایش قیمت به بهای بالاتری بفروش برسانند.

* اعتصاب مردم یا صحنه فیلمبرداری!؟

در همین روزها من‌وتو، فیلمی را از ترافیک اتوبان حکیم منتشر کرده و مدعی شد که این ترافیک به دلیل اعتصاب مردم به بازار ارز شکل گرفته است. درحالی که این صحنه و ترافیک به دلیل فیلمبرداری فیلم متری شش و نیم متر بود و اعتصابی در کار نبود.

* ورد سپاه به ایذه از راه دریا!

در روزهای اغتشاشات ۹۶ که آشوبگران برخی شهرهای مختلف ایران را ناآرام کرده بودند، شبکه من‌وتو مدعی شد که کنترل شهر ایذه به دست مردم افتاد ولی سپاه از راه دریا وارد شد و شهر را پس گرفت! این در حالی است که ایذه هیچ راهی به دریا ندارد و پیرامون آن همه کوه است!

البته این شبکه به فراخور برای ضربه زدن به نهادهای انقلابی شایعاتی را هم می‌سازد و در شبکه‌های اجتماعی روی آن‌ها مانور می‌داد. مثلا در زمان ماه مبارک رمضان و چند روز مانده به روز قدس،   مدعی شد که کمیته امداد امام خمینی(ره) با پول مردم ایران به مردم غزه افطاری می‌دهد. آنها همچنین در همین راستا کمپین «نه به کمیته امداد» را هم در فضای مجازی به راه انداختند  و حتی فتوای حرمت کمک به کمیته امداد امام خمینی(ره) توسط آیت‌الله سیستانی را جعل کردند.

* ضربه به نهادهای انقلابی

پس از مدتی مشخص شد که ریالی از کمک‌های مردمی داخل ایران برای خارج از کشور مصرف نمی‌شود و فقط صندوق‌هایی که روی آن‌ها نوشته شده باشد کمک برای خارج از کشور در آن کشور خرج می‌شود، دفتر آیت‌الله سیستانی هم فتوای ادعایی را تکذیب کردند.

حمله به صداوسیما به بهانه‌های مختلف و فیلم‌های جعلی، انتشار فیلم‌های آرشیوی و جعلی هم از دیگر ترفندهای رسانه‌ای این جریان به حساب می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.