چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

سینما در پساکرونا با بلیت‌های نیم‌بها

سالن سینما

سینماپرس: سازمان سینمایی گزینه‌های پیشنهادی برای جبران خسارت تعطیلی اجباری سینماها ارائه داد و بر اساس آن ارائه بلیت نیم‌بها برای رونق سینماها یکی از این گزینه‌هاست، اما سینمادارها و تهیه‌کنندگان روش دیگری را پیشنهاد می‌دهند، آن‌ها خواستار تعطیلی جشنواره‌های جهانی فجر و جشنواره فیلم کودک شده و می‌گویند باید بودجه این جشنواره‌ها به عنوان خسارت به فیلم‌ها و سینماها اختصاص داده شود.

به گزارش سینماپرس، چند هفته بعد از اعلام تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی- هنری و بسته شدن سینماها برای جلوگیری از شیوع کرونا، اکنون سازمان سینمایی می‌خواهد به وعده‌اش برای جبران خسارت این تعطیلی بپردازد و طرح‌هایی را در این زمینه ارائه داده است.

جبران خسارت با اکران شبانه سینما
پس از فراخوان رئیس سازمان سینمایی برای ارائه پیشنهاد درباره جبران خسارت تعطیلی سینماها، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی بخشی از پیش‌نویس این پیشنهادها را رسانه‌ای کرد.

مسعود نجفی با بیان اینکه پیشنهادها در ۲۰ بند آماده شده، گفت: «مهم‌ترین مواردی که در این بسته حمایتی در نظر گرفته‌ایم، تخصیص نوبت‌های نمایش فیلم به صورت شبانه، افزایش زمان نمایش فیلم‌های پرفروش، افزایش روزهای نیم‌بها با هدف رشد ضریب اشغال، تغییر بازپرداخت وام سینماگران و هنرمندان و بخشودگی جرایم دیرکرد از سوی صندوق اعتباری هنر است که بعد از بازشدن سینماها عملی می‌شود.»

این پیشنهادها قرار است در آینده نزدیک نهایی و اجرایی شود. با توجه به اینکه امکان بازگشایی سینماها در نوروز بسیار پایین است، احتمالاً زمان باز شدن سینماها به بعد از تعطیلات نوروز و فرارسیدن ماه رمضان منتهی خواهد شد.

تکرار طرح ماه رمضان!
سازمان سینمایی هر ساله طرح‌های تشویقی در ماه رمضان اجرایی می‌کند که از افت فروش فیلم‌ها در این ماه جلوگیری کند. از جمله این طرح‌ها فروش بلیت نیم‌بها و افزایش سانس‌های سینماها تا ساعت‌های نزدیک به سحر است.

با توجه به این نکته، در عمل آنچه سازمان سینمایی برای جبران خسارت تعطیلی سینماها در نظر گرفته اجرای مجدد طرح‌های قدیمی است. این طرح‌ها هم با وجود ترافیک فیلم‌های در نوبت اکران، قطعاً نمی‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در جبران خسارت‌های مالی وارد شده به سینماها داشته باشد، به خصوص اینکه بازگشت رونق به سینماها و ریختن ترس مردم برای رفتن به سینماها مسئله‌ای است که به مرور اتفاق خواهد افتاد و انتظار یک تغییر رویه آنی برای اعلام بازگشایی سینماها کمی بعید به نظر می‌رسد.

پیشنهاد تهیه‌کننده‌ها و سینمادارها
به‌رغم اینکه تعطیلی سینماها و مراکز فرهنگی- هنری تنها بخشی از رکود اجباری است که کرونا به جامعه تحمیل کرده است، برخی از تهیه‌کننده‌ها که دست بر قضا خودشان سینمادار هم هستند، پیشنهادهای منفعت‌طلبانه‌ای برای جبران خسارت به کسب و کارشان ارائه داده‌اند؛ پیشنهادهایی که به نظر نمی‌رسد وزارت ارشاد حاضر به تن دادن به آن‌ها باشد. از جمله این طرح‌ها پیشنهاد تعطیلی جشنواره‌های سینمایی در سال آینده است.

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما و مدیر سینما آستارا، پیشنهاد داده است دولت بودجه‌ای را برای جبران خسارت سینماها تصویب کند. وی با اشاره به اینکه دولت خسارت سیل‌زدگان را جبران کرده است، باید بودجه‌ای نیز برای جبران خسارت سینماهایی که دچار ضرر و زیان شده‌اند در نظر بگیرد. سعید خانی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما، با انتشار توئیتی به رئیس سازمان سینمایی، نوشته است: «آقای انتظامی جشنواره کودک یک سال برگزار نشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. هزینه آن به سینمادارها و فیلم‌های در حال اکران تعلق بگیرد.»

منوچهر محمدی تهیه‌کننده و مالک دو مجموعه سینمایی نیز پیشنهاد مشابهی را ارائه می‌دهد و می‌گوید: «برای جبران خسارت وارد شده به سینماها در پی شیوع ویروس کرونا، هزینه برگزاری جشنواره جهانی فجر صرف حفظ سینما شود و نیز تغییراتی در چیدمان اکران نوروز برای جذب مخاطب در دوران پساکرونا صورت گیرد.»

محمدی توضیح می‌دهد: «توصیه من این است که دولت به خصوص وزارت ارشاد هر چه سریع‌تر در روزهای باقی مانده سال تصمیم جدی بگیرد. یکی از کارهایی که دولت می‌تواند انجام دهد حداقل این است که با توجه به تأخیر در تغییر زمان جشنواره جهانی فیلم فجر، منابع میلیاردی که برای آن جشنواره بوده را به جبران ضرر و زیان این بخش اختصاص دهد. چه اشکالی دارد یک سال جشنواره را با توجه به این شرایط برگزار نکنیم و منابعش را به «اساس» سینما و حفظ آن اختصاص دهیم؟»

جواد نوروزبیگی دیگر تهیه‌کننده‌ای است که پیشنهاد تعطیلی جشنواره‌ها را ارائه داده است، وی می‌گوید: «فکر می‌کنم که با پرداخت وام بدون بهره یا کم بهره می‌شود برای سینمادارها کاری کرد یا می‌توان از هزینه‌های جشنواره‌های آتی کم و صرفه‌جویی کرد و به کمک سینماهای کشور آمد.»

مردم با رعایت اصول بهداشتی به سینما بروند!
نوروزبیگی حتی پیشنهاد غیرعلمی و خطرناک بازگشایی سینماها زودتر از پایان کرونا را ارائه می‌دهد و بیان می‌کند: «می‌شود با ضدعفونی کردن سینماها و همینطور ارائه ماسک و دستکش در ورودی سالن‌های سینما فیلم را برای مردم اکران کرد تا از این تفریح حدقل برخوردار شوند.»

وی همچنین با طرح این سؤال که در صورت ادامه این روند سرنوشت فیلم‌هایی که در حال تولید هستند و فیلم‌هایی که آماده اکرانند چه خواهد شد؟ می‌گوید: «اگر اوضاع به همین منوال باشد، ما با انباشتگی بزرگی از فیلم آماده اکران پشت در سالن‌های سینما روبه‌رو خواهیم شد. من مطمئنم که اگر تصمیم بهداشتی و درستی گرفته شود که اضطراب مردم برای دیدن فیلم‌ها در سینما کم شود، می‌توان درهای سینما را باز کرد.»

مسئله تعطیلی جشنواره‌های سینمایی برای پرداخت خسارت نقدی به سینمادارها، جزو طرح‌های پیشنهادی سازمان سینمایی نیست و به نظر نمی‌رسد وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تمایلی به انجام چنین کاری داشته باشند، آنچه مسلم است اینکه سازمان سینمایی قصد دارد از عامل «زمان» به عنوان ابزار جبران خسارت استفاده کند.

نکته قابل توجه در پیشنهادهای تهیه‌کننده‌ها و سینمادارها باور حرفه‌ای آن‌ها به ناکارآمدی و هزینه‌سازبودن جشنواره‌هایی از جنس جشنواره جهانی فجر است! اگرچه برخی از محافل سینمایی قاطعانه خواستار ادامه برگزاری این رویدادهای سینمایی هستند و حتی الحاق مجدد بخش جهانی به جشنواره ملی فجر را قبول ندارند.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.