چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

کرونا و وظیفه شبکه‌های برون مرزی تلویزیون؛

شیطنت‌هایی که باید جلوی آنها ایستاد

رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما

سینماپرس: رسانه‌های ضد انقلاب با سواستفاده از شیوع ویروس کرونا در ایران درصددند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اما شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما می‌توانند با روشنگری و اطلاع‌رسانی سریع، سناریوی رسانه‌های ضد انقلاب را برهم بزنند.

به گزارش سینماپرس، حالا که ویروس منحوس کرونا به مرزهای جغرافیایی کشور ما وارد شد، مرزهای رسانه‌ای کشور نیز باید به سنگری برای مقاومت و مبارزه با سواستفاده‌ها و شیطنت‌های رسانه‌های ضد انقلاب علیه نظام و انقلاب و کشور ایران بدل شود. به ویژه اینکه در شرایط بحرانی، ‌برخی رسانه‌های غیررسمی و غیر حرفه‌ای با تولید محتوای کاذب، اقدام به هراس‌افکنی و گسترش ترس در جامعه کرده  و می‌کنند. در این حالت نقش مراجع رسانه‌ای را که پشتوانه اعتماد عمومی را با خود دارند بیش از گذشته برجسته می‌کند و گزافه نیست که بگوییم نقش رسانه‌ها در جبهه مبارزه با کرونا کمتر از نهادها و مراکز بهداشتی و پزشکی نیست.

در این میان شبکه‌های برون‌مرزی رسانه‌ملی به دلیل جایگاه و کارویژه‌هایی که دارند می‌توانند نقش مداخله‌گر و مؤثری در مقابله با سناریوی رسانه‌های ضد انقلاب ایفا کنند. به ویژه اینکه کرونا، ویروس فرامرزی است که در بسیاری از کشورهای جهان نفوذ کرده و اتفاقا تلفات و خسارات بیشتری را در مقایسه با ایران به دنبال داشته است و مخاطبان شبکه‌های برون‌مرزی در کشورهای مختلف، به شدت اخبار و گزارش‌های مرتبط با آن را دنبال می‌کنند. بدین لحاظ شبکه‌های برون‌مرزی با ۳ نقش مهم اطلاع‌رسانی، آموزش، امیدآفرینی و آفرینش‌بخشی می‌توانند رسالت رسانه‌ای خود را در عبور از بحران موجود با قدرت ایفا کنند.

در کنار این کارکردهای رسانه‌ای، شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند در شفاف‌سازی و دفع شایعات و شبهات - که در برخی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شکل گرفته است-  نیز گام مؤثری برداشته و با روشنگری در این باره، ضمن خنثی کردن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای جریان ضد انقلاب، به روشنگری در این باره پرداخته و روحیه عمومی جامعه را در مبارزه با این بیماری بیشتر کنند.

چه بسیار ایرانیانی که در کشورهای دنیا اقامت دارند و درباره نفوذ و گسترش بیماری کرونا در ایران و خطراتی که خانواده‌های آنها را در ایران تهدید می‌کنند نگرانند و پیگیر اخبار مربوط به کرونا در ایران از طریق شبکه‌های برون‌مرزی‌اند. به همین دلیل شبکه‌های برون‌مرزی علاوه بر پوشش خبری مربوط به اقدامات پزشکی ایران در مقابله با کرونا در بخش‌های مختلف خبری خود باید به تولید برنامه‌های تحلیلی و آموزشی درباره مراقبت از خود در برابر بیماری کرونا، ساخت تیزرها و کلیپ‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری و راه‌های مقابله با آن و در جبهه رسانه‌ای خود به جنگ با این دشمن سلامت بپردازند.

این فعالیت‌ها و استراتژی‌های رسانه‌ای باید در شبکه‌های مجازی شبکه‌های برون‌مرزی نیز تداوم یابند تا در بسیج رسانه‌ای، رسانه‌های برون‌مرزی نقش عملی در بیرون کردن این ویروس از مرزهای کشور داشته باشند و کرونا را به عنوان دشمنی خطرناک شکست دهند. در شرایط کنونی مخاطبان این شبکه‌ها بیش از هر سوژه دیگری منتظر اخبار و گزارش‌های مربوط به کرونا چه در ایران چه در کشورهای همسایه و سایر کشورهایند و این ظرفیت مخاطب‌پذیری رسانه‌های برون‌مرزی را افزایش داده است که باید از آن به بهترین شکلی در جهت مقابله با این بحران استفاده کرد. ضمن اینکه به این بهانه می‌توان توانمندی‌ها و پیشرفت‌های پزشکی در ایران را نیز برای مخاطبان خارجی تبیین و تفهیم و البته تبلیغ کرد.

در واقع مواجهه رسانه‌ای با این بحران می‌تواند دو رویکرد سلبی و ایجابی داشته باشد. به این معنا که ضمن مبارزه با این بیماری، آگاهی‌بخشی و آموزش درباره راه‌های مقابله یا پیشگیری از آن، ظرفیت و پیشرفت دانش و تجهیزات پزشکی و در واقع توان سیستم سلامت کشور را هم بازنمایی کند.   به ویژه اینکه اکنون خود مخاطبان، متمایل به دریافت اطلاعات درباره این بیماری و حواشی آن هستند.

به عنوان مثال،   حواشی ویروس کرونا از مهم‌ترین هشتگ‌های برنامه «هاشتاغ» شبکه العالم در هفته گذشته بود.

در این برنامه گفته شد که سامی‌کلیب کارشناس مسائل سیاسی و مدیر سابق شبکه المیادین در واکنش به تلاش رسانه‌ای عده‌ای در لبنان تحت حمایت آمریکا و عربستان در سیاه‌نمایی شدید درخصوص شیوع ویروس کرونا در ایران، یادداشتی تحت عنوان «ایران در عرصه پزشکی و دارو پیشرفت می‌کند و ما در عرصه دشنام دادن پیشرفت می‌کنیم» نوشته است.

 وی تأکید کرده است زمانی که مشاهده می‌کنیم که با وجود تحریم‌های ۴۰ ساله ایران در چه جایگاهی قرار گرفته است، ما به عنوان کشوری عربی در کجا، باید از خودمان خجالت بکشیم چرا که پول، قدرت انسانی و فضای مناسب برای تولید دارو داریم اما هیچ دستاوردی در این زمینه نداشته‌ایم. به عبارت دیگر اگرچه حضور این بیماری به عنوان شر باید دفع شود اما می‌تواند چالشی برای آزمودن توان پزشکی کشور و نمایش این توانمندی به جهان هم باشد. فرصتی برای مانور علمی-رسانه‌ای در حوزه پزشکی و سلامت که شبکه‌های برون‌مرزی ما باید امکان بازنمایی این توانمندی را برای مخاطبان جهانی خود فراهم کنند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.