چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس؛

در روزهای میانی برلیناله هفتاد چه گذشت؟/ از انتقاد به کیفیت آثار تا حضور چشمگیر سینماگران ایرانی/ برادران دینوچنتزو تشویق شدند!

جشنواره فیلم برلین

سینماپرس: برلیناله ۷۰ در روزهای میانی برگزاری اش شاهد برخی حواشی و اتفاقات قابل تأمل بود؛ یکی از مهمترین موارد انتقاد شدید برخی منتقدان و اهالی رسانه نسبت به کیفیت محتوایی و ساختاری برخی آثار حاضر در این رویداد سینمایی است به نحوی که برخی افراد فیلم های به نمایش درآمده در این رویداد سینمایی را حتی در حد جشنواره های آماتوری هم نمی دانند!

سیدرضا منتظری: حضور چشمگیر برخی سینماگران ایرانی در هفتادمین جشنواره فیلم برلین اما قابل تأمل است!؛ ‌ مهناز افشار یکی از بازیگران سینمای ایران که تا چندی پیش با بودجه بیت المال و با حمایت جمهوری اسلامی ایران رشد کرد و سپس به خارج از کشور رفت ضمن آنکه با حجاب و پوششی نامتعارف در این رویداد سینمایی حضور پیدا کرده به حمایت از رسول اف پرداخته است! او در گفتگو با یکی از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور درباره ممنوع الخروج بودن محمد رسول اف، با تاکید براینکه همیشه مخالف ممنوع الخروج کردن انسان‌ها بوده، می گوید: «این غم انگیز است که اجازه ندهید یک فیلم ساز بزرگ از کشور خارج شود و در چنین جشنواره بزرگی در کنار فیلم اش حضور داشته باشد. چنین اقداماتی اصلا بازتاب خوبی ندارد.» افشار همچنین با بی انصافی در مورد سینمای ایران اظهار داشت: «ما این روزها دچار چالش عجیبی شده ایم. من در آن سینما بوده ام و می دانم که چقدر ظرفیت ها بالاست اما همه دچار یک نوع روزمرگی شده اند که اجازه نمی دهد آن توانایی ها بروز پیدا کند.»

اما علی عطشانی، مسعود بخشی، محمدمهدی عسگرپور و... از جمله دیگر سینماگران ایرانی حاضر در این رویداد سینمایی هستند. علی عطشانی با جدیدترین اثر سینمایی خود «سلفی با دمکراسی» که با حمایت مالی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده در بخش بازار این رویداد جهانی حضور دارد و سید محمد احمدی که یکی از تهیه کنندگان فیلم است او راه همراهی می کند.

مسعود بخشی نیز  با «یلدا» در بخش رقابتی نسل حضور دارد؛ بهناز جعفری، بابک کریمی و فرشته حسینی از جمله بازیگرانی هستند که وی را در برخی نمایش های این اثر سینمایی در برلیناله ۷۰ همراهی کرده اند.

اما محمدمهدی عسگرپور دیگر فیلمساز ایرانی که قرار است در سال آتی دبیری جشنواره جهانی فجر را بر عهده داشته باشد نیز این روزها حضوری چشمگیر دارد و در غرفه سینمای ایران بازار فیلم برلین دیده شده است. علاوه بر وی مدیران و خبرنگاران دیگری نیز از سینمای ایران در این رویداد سینمایی حضور دارند.

نکته قابل تأمل دیگر آنکه پس از حضور فیلم «شیطان وجود ندارد» آخرین ساخته محمد رسول‌اف در بخش مسابقه فستیوال جهانی برلین، یک پخش کننده فرانسوی امتیاز این فیلم را خرید. مدیران این شرکت فرانسوی معتقدند فیلم رسول‌ اف حتما یک جایزه قابل توجه از برلین به دست خواهد آورد و این جایزه می‌تواند در موفقیت اکران فیلم رسول‌اف در فرانسه تاثیرات مثبتی بگذارد! اینکه چطور آقایان مدیر به این نتیجه رسیده اند خود جای سوأل دارد و مشخص است که در این جشنواره سیاسی قرار است به این فیلمساز سیاسی توجه ویژه ای صورت گیرد!

اما نمایش فیلم سینمایی «سیبریا» که در بخش اصلی برلیناله ۷۰ حضور دارد با واکنش به شدت منفی از سوی اهالی رسانه و منتقدان روبرو شد به نحوی که برخی افراد در صحنه های دراماتیک این فیلم که بسیار بد از آب درآمده بود شروع به خندیدن کردند! برخی افراد انتقادات جدی خود را نسبت به هیأت انتخاب و مدیران جدید این رویداد سینمایی ابراز داشته و تأکید دارند که ضعف برلیناله ۷۰ نشأت گرفته از برخی سیاست گذاری های غلط مدیران جدید این رویداد سینمایی است.

«سیبریا» ششمین همکاری فرارا و دافو بعد از فیلم‌هایی چون «پازولینی» و این اواخر «تومازو» است که به ترتیب در جشنواره‌های ونیز و کن روی پرده رفتند. دافو در «سیبریا» نقش مردی به نام کلینت را بازی می‌کند که وقتی زندگی‌اش در دنیای متمدن نتیجه نمی‌دهد به دنیایی غریب و سرد در سرزمین‌های وحشی شمال کانادا فرار می‌کند. او با پوست حیوانات و آتش خود را گرم نگه می‌دارد؛ یک غار پناهگاه اوست. او مردی درهم‌شکسته است که می‌خواهد تنها باشد، اما حتی انزوا نمی‌تواند به او آرامش بدهد. او بار دیگر راهی یک سفر می‌شود، این بار سفر به درون خود. او رؤیاهای خود را کندوکاو می‌کند و با خاطراتش روبرو می‌شود. معدود برخوردهای او با آدم‌های دیگر به زبان‌هایی است که از آن سر درنمی‌آورد.

اما فابیا دینوچنتزو و دامیانو دینوچنتزو (برادران دینوچنتزو) که با فیلم «داستان های بد» در جشنواره برلین حضور دارند در نشست خبری این فیلم مورد تشویق حاضران قرار گرفتند به نحوی که یکی از پر شورترین نشست های این دوره از جشنواره فیلم برلین مربوط به فیلم «داستان های بد» می شد.

لازم به توضیح است؛ در برلیناله امسال ۳۴۰ فیلم در بخش‌های مختلف به نمایش در می‌آید. سال پیش، بیش از ۴۰۰ فیلم به فستیوال دعوت شده بود. در بخش مسابقه، ۱۸ فیلم برای کسب خرس های طلایی و نقره ای جشنواره با یکدیگر رقابت می کنند. برندگان جوایز این بخش، روز اول مارس، در مراسم پایانی جشنواره اعلام می شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.