دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴

امیرحسین شفیعی:

تئاتر ایران فقط تهران نیست/برای هنرمندان استانی می بایست جبران خسارت شود

امیرحسین شفیعی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس:امیرحسین شفیعی، کارگردان تئاتر عنوان کرد: تئاتر ایران فقط تهران نیست، گروه های مختلفی برای اجرا در این ایام برنامه ریزی داشتند که آسیب دیدند. بنابراین برای هنرمندان استانی که تکیه شان بر بلیت فروشی است نیز می بایست جبران خسارت شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین شفیعی، کارگردان فعال تئاتر خیابانی در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان کرد: در چند ماه اخیر در چند مرحله شرایط به گونه ای شد که درب تماشاخانه ها به روی تماشاگران بسته شد البته این اتفاق می بایست بیافتد، مثل ایام سوگواری سردار شهید سلیمانی یا مهمان ناخوانده ویروس کرونا که این روزها گریبان ایران را هم گرفته است.

وی در ادامه افزود: برای رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس درب تماشاخانه ها هم چون دیگر مراکز فرهنگی بسته شده است این اتفاق مهمی است و کسی با آن مشکلی ندارد.

شفیعی با تأکید بر اینکه در این شرایط اقتصادی حتی گروه های نمایشی اغلب ناتوان از پرداخت هزینه های اجرایشان هم هستند، گفت: حال مواجه شدیم با چند روز بی اجرایی و بلیت نفروشی که گروه ها عموما بهه ویژه کارگردانان در این شرایط از دو منظر زیان می بینند: نخست در وهله اول ضرر اقتصادی و چرخه اقتصاد که البته این سطحی است و دوم ضربه دیگر عمیق تر ضربه روحی است که برای گروه و صاحب اثر ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: این شرایط روحی برای گروه ها قابل جبران نیست. این روزها همه جامعه و کشور درگیر هجوم ویروس کرونا شده اند بهرحال دولت و مرکز هنرهای نمایشی ممکن است پیش بینی هایی برای جبران خسارت گروه ها داشته باشد اما برای منی که تئاتر را از شهرستان آغاز کردم و خودم جزئی از این خانواده هستم تعجب دارد که چرا فقط ما ضرر و زیان های پایتخت را می بینیم؟ آیا نمایش ها در استان ها  و شهرستان ها تعطیل نشده است؟

شفیعی با تأکید بر تعطیلی تئاتر در کل کشور گفت: عموما نگاه ما به جبران خسارت ها و کمک های مالی فقط محدود به تهران می شود متولیان فرهنگی کمتر دیگر استان ها و شهرستان ها را میبینند نباید اینطور باشد که همه توجه ما به پایتخت باشد  و طوری رفتار کنیم که انگار تئاتر استان وجود خارجی ندارد.

وی در این باره توضیح داد: در اینکه گروه های تهرانی خسارتشان باید جبران شود تردیدی نیست اگر این اتفاق هم بیافتد باید قدردان مسئولان باشیم اما یادمان نرود تئاتر ایران فقط تهران نیست گروه های مختلفی در استان ها و شهرستان ها برنامه ریزی اجرا داشتند که خیلی آسیب دیدند اگر چه کمک هزینه ها کم و محدود باشد اما استانی ها تکیه شان روی بلیت فروشی ها است که این روزها آن را هم ندارند.

شفیعی یادآور شد: درصورتی که این اتفاق نیافتد  مطمئنا یأس و ناامیدی آنها بیشتر می شود. ما همه فعالان تئادتر هستیم و در محدوده جغرافیایی خود فعال هستیم ما کجا قرار است دیده شویم. این تعطیلی ها برای هنرمندان همه جا آسیب زا است اما لااقل تهرانی ها در سالن های دولتی یک کمک هزینه دارند هرچند هزینههای تولیدشان از استان ها بیشتر است اما شهرستانی ها همین را هم ندارند و دلخوش به بلیت فروشی هستند.  

وی در پایان گفت: در نهایت خسارتی که به تئاتر وارد شده یک خسارت در تهران و یکی در سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان و ... همه وجود دارد امیدوایم اگر قرار است کمکی به گروه ها شود بخش استان ها هم که همیشه مظلوم هستند، فراموش نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.