یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

با پانته آ سیروس به بهانه بازی اش در جدیدترین سریال شبکه آی فیلم؛

جای «ملکاوان» در تلویزیون خالی بود

سریال ملکاوان

سینماپرس: سیروس با وجودی که بازیگر پر کاری در تلویزیون نیست اما توانسته در همین تجربه های معدودش برنده جایزه بهترین بازیگر زن در بیست و دومین جشنواره مراکز استان های سازمان صداوسیما شود. خاطرات ناتمام، تنهایی لیلا، شمعدونی، نوار زرد و بانوی سردار از جمله سریال هایی است که سیروس در آنها به ایفای نقش پرداخته.

به گزارش سینماپرس، سیروس در سریال «ملکاوان» نیز در قالب شخصیت «شیدا» جلوی دوربین احمد معظمی رفته است. نقشی که به گفته خود سیروس، چندان در بطن قصه تاثیرگذار نیست اما به لحاظ کمک به معرفی قهرمان اصلی سریال (مهسا) موثر است. او در عین حال تاکید می کند که ملکاوان سریال متفاوت و جذابی به شمار می رود و از بابت حضورش در چنین اثری، خرسند و راضی است. به باور او، ملکاوان از جمله سریال هایی است که مخاطب را با خود همراه می کند و گره های معمایی اش آنقدر جذاب است که بیننده نمی تواند همزمان با تماشای این اثر نمایشی، به کار دیگری بپردازد و باید عمده تمرکزش بر پیگیری قصه باشد.

به بهانه پخش سریال ملکاوان از شبکه آی فیلم پای صحبت های پانته آ سیروس، بازیگر نقش شیدا در این مجموعه نمایشی نشستیم. سریال ملکاوان هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن آی فیلم می رود.     
- درباره حضورتان در سریال «ملکاوان» و بازی در قالب شخصیت «شیدا» توضیح می دهید؟
نمی ‌دانم چطور می توانم درباره نقشم در این سریال توضیح بدهم. به هر حال، خیلی نقش کلیدی و موثری نیست. اگر بخواهیم نقش‌ ها را تقسیم بندی کنیم بعضی اصلی هستند و برخی مکمل. نقش هایی هم داریم که مکمل مکمل هستند. در مجموع، ترجیح می ‌دهم درباره خود ملکاوان صحبت کنم، چرا که فکر می کنم جای چنین سریال هایی در تلویزیون خالی است. به طور قطع، ملکاوان هم مانند همه سریال ها نقاط ضعفی دارد اما می بینم که چه مخاطبان داخلی و چه خارجی جذب آن شده‌ اند و رازآلودگی سریال برای همه جذاب است. وقتی در چنین سریالی نقش آفرینی می کنی، یک مقدار در گنگی و گیجی به سر می بری که شاید حتی به نوع بازی ات کمک کند چرا که به نوعی با بیننده در یک راستا هستی. چیزی که مرا جذب ملکاوان می کرد رازآلود بودن کاراکترها بود که انگار هر کدام یک قصه ‌ای داشتند و بیننده باید چیزی را در آنها کشف می‌ کرد. در اکثر سریال ها مخاطب با ندیدن یک قسمت، چیز زیادی را از دست نمی ‌دهد، اما ملکاوان این گونه نیست و اگر یک قسمت را از دست بدهی یک سری از سرنخ های قصه را گم می کنی. من این خصیصه را خیلی دوست داشتم. برایم جذاب بود که بیننده نمی تواند هم آشپزی کند و هم سریال را ببیند، بلکه باید بنشیند و دقت کند که فلان شخصیت چه گفت یا چه کرد. در نهایت، از چیزی که به عنوان سریال ملکاوان روی آنتن است راضی ام.
- اما به هر حال، شیدا خواهر مهسا، قهرمان اصلی سریال است. مخاطب شاید در ابتدا تصور کند که با یک شخصیت حاشیه ای طرف است، اما شیدا در طول سریال نشان می دهد که کاراکتر تاثیرگذاری است.
طبیعتاً این گونه است. اگر غیر از این بود که اصلاً این نقش را نمی پذیرفتم. شخصیت تأثیرگذاری است، اما برای معرفی مهسا و این که از کجا آمده، در چه خانواده ای بزرگ شده و چه روابطی با خواهرش داشته است؟ تنها کسی که از اقوام درجه یک مهسا دیده می ‌شود فقط شیداست. مخاطب از طریق شیدا متوجه می ‌شود که مهسا در چه شرایطی بزرگ شده و فضای ذهنی ‌اش چه بوده است. با دیدن شیدا متوجه می‌ شویم که مهسا همیشه هم پریشان حال نبوده و روزگاری زندگی خوب و شادی داشته است. مهسا قبل از ازدواج، زندگی آرامی داشته و شیدا در چنین اتمسفری حتی نقاش شده است.
- نقش آفرینی شیدا هر چقدر به میانه های سریال رسیدیم بیشتر و پررنگ تر هم شد.
به هر حال سکانس ‌ها بیشتر می شود و صمیمیتی که بین این دو خواهر، هم هست و هم نیست، به وجه معمایی سریال کمک می کند. خوشبختانه ما در ملکاوان درگیر یک لحاف چهل تکه در قصه نیستیم و هر شخصیتی ساز خودش را نمی‌ زند. هر چند به نظرم ملکاوان به خاطر تعدد لوکیشن‌ها یک سریال سخت بود و گاه نگران کننده می ‌شد که مبادا سرنخ ماجرا از دست مخاطب در برود.
- در مورد سویه معمایی سریال صحبت کردید. درباره اینکه ملکاوان در بخش هایی تنه به تنه ژانر وحشت می زد چه نظری دارید؟
همان طور که سریال قبلی من «بانوی ‌سردار» موضوعی داشت که در تلویزیون به آن پرداخته نشده بود، ملکاوان هم به نوعی پای ژانر وحشت را به تلویزیون باز کرد. ممنون هستم از شبکه آی فیلم به خاطر انتخاب چنین موضوعی برای سریال ملکاوان. ملکاوان نشان داد که به غیر از خندیدن ها و غصه خوردن های الکی و پیام های اخلاقی دادن هم می توان یک اثر سرگرم کننده واقعی ساخت.
- شما بازیگر پرکاری نیستید اما در همین تجربه های معدود، برنده جایزه جشنواره فیلم یاس و تولیدات مراکز استان های سازمان صداوسیما شده اید. نقش شیدا با همه مختصات و فراز و فرودهایش چه جایگاهی در کارنامه هنری تان دارد.
یک واقعیت را باید بگویم. من به دلایلی پذیرفتم نقش شیدا را در ملکاوان بازی کنم. خانم تاجیک جزو نویسندگان سریال‌ بانوی ‌سردار هم بودند و به واسطه این آشنایی، در ملکاوان بازی کردم. خانم تاجیک فیلمنامه را هم از قبل دادند که مطالعه کنم. بیشتر خوشحالم که در یک سریال موفق بازی کرده‌ ام و در خدمت یک کار خوب بوده ام. در این سریال همچنین با آقای معظمی همکاری داشتم و تشکر می کنم از کارگردانی خوب شان.
- خودتان این شب ها سریال ملکاوان را دنبال می کنید؟
بله، کاملاً پیگیری می‌کنم. حتی اگر یک قسمت را از دست بدهم حتماً تکرارش را می بینم.
- نظرتان درباره کلیت سریال ملکاوان چیست؟
من اصلاً منکر کم و کاستی ها نیستم اما به نظرم وقتی یک کاری انجام می شود که قسمت عمده اش خوب است و این در مورد ملکاوان صادق است و جای تقدیر و تشکر دارد.
- بازخوردها و واکنش ها چگونه بوده است؟
جالب است. مردم سریال را خیلی دوست دارند. از مردم ممنون هستم. بسیار محترمانه برخورد می کنند. در فضای مجازی خیلی بازخوردهای خوبی می‌ گیرم. عمدتاً سریال را دوست دارند.
- چه نظری درباره پخش سریال ملکاوان از شبکه آی فیلم دارید؟
آی‌ فیلم بینندگان زیادی دارد. از آن جایی که فقط فیلم و سریال پخش می‌ کند و جنبه سرگرمی دارد، بسیاری از مخاطبان را به خود جذب کرده است. معمولاً فیلم ‌ها و سریال ‌های خوبی را هم پخش می کند. تا جایی که می ‌دانم آی‌فیلم نه فقط در ایران که در خارج از کشور هم مخاطبان زیادی دارد.
- و به عنوان آخرین سوال، چه نقش هایی را می پسندید و دوست دارید که به شما پیشنهاد شود؟
نقش زنان همسن و سال خودم که جدی و تاثیرگذار باشند. نقش ماکت را دوست ندارم. نقشی را می ‌خواهم که موثر و تفکربرانگیز باشد. نقش هایی که به لایه های درونی ذهن زنان جامعه بپردازند و شخصیت پردازی شده و روان شناسانه باشند. در همه مصاحبه هایم روی این نکته تاکید کرده ام که زنان جامعه ما اتفاقاتی را از سر گذرانده اند که حتی به یک‌ هزارم آنها هم پرداخته نشده است، چه در سینما و چه تلویزیون.
*زهرا صلواتی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.