شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

امین زندگانی:

حضور در تلویزیون مثل دوی ماراتن است

امین زندگانی در سریال ساعت صفر

سینماپرس: امین زندگانی معتقد است یک زمانی بازیگران سینما ازموضع بالا به تلویزیون نگاه می‌کردند در حالی که تلویزیون یک دوی ماراتن است و اگر درست در مسیر آن حرکت نکنیم، بازنده‌ایم.

به گزارش سینماپرس، امین زندگانی بازیگر شناخته شده و محبوبی برای مخاطبان تلویزیون است. او در سال ۱۳۷۴ برای بازی در سریال وکلای جوان انتخاب شد و برای اولین بار مقابل دوربین قرار گرفت. امین زندگانی در همان سال موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجر نیز شد.  او پس از آن برای بازی در سریال های به سوی پیروزی سیروس مقدم و راه سوم قاسم جعفری انتخاب شد.

زندگانی پس از آن در سریال های معصومیت از دست رفته، طلسم شدگان و همه چیز آنجاست به ایفای نقش پرداخت و به شهرت زیادی دست یافت. معصومیت از دست رفته را داوود میرباقری در سال ۱۳۸۲ کارگردانی کرد و بازیگرانی مثل امین تارخ، سارا خویینی ها و فریبا کوثری در آن به ایفای نقش پرداخته اند. این سریال داستان زندگی شوذب یکی از یاران حضرت علی(ع) را روایت میکند.

امین زندگانی با بازی در سریال طلسم شدگان توانست بخوبی دیده شده و به شهرت زیادی دست یابد، این سریال را داریوش فرهنگ در سال ۱۳۸۲ کارگردانی کرد. امین زندگانی در این مجموعه تلویزیونی با بازیگرانی مثل زیبا بروفه، مهدی هاشمی و بیتا فرهی همبازی بود، طلسم شدگان در قالب ۲۵ قسمت از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت و با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد.

بازی خوب امین زندگانی در نقش مسلم بن عقیل در سریال مختارنامه نقطه عطفی در کارنامه بازیگری وی به شمار میرود که یکی از نقش های ماندگار او را رقم زد. فیلمبرداری مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری از سال ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۸ به طول انجامید و داستان قیام مختار ثقفی را روایت میکند. فریبرز عرب نیا، فرهاد اصلانی، مهدی فخیم زاده و رضا کیانیان از دیگر بازیگران برجسته این سریال پر بازیگر میباشند.
 
امین زندگانی در سال ۱۳۹۳ برای بازی در سریال همه چیز آنجاست به کارگردانی شهرام شاه حسینی انتخاب شد. او در این سریال در کنار بازیگران مثل الهام حمیدی، حسین مهری و سام درخشانی به ایفای نقش پرداخت. همه چیز آنجاست داستان زندگی خانواده محسن قدیمی را روایت میکند که کارگاه تولیدی آن ها با ورود کالاهای خارجی تعطیل میشود و مهدی پسر بزرگ تر خانواده به فکر حل مشکلات می افتد و در همین راه به رازهای سر به مهری درباره خانواده اش پی میبرد. این سریال در زمان پخش خود توانست نظرها را به خود جلب کند و به همین واسطه چندین بار روی آنتن برود.

همان طور که گفته شد، «امین زندگانی» به واسطه حضورش در سریال هایی همچون معصومیت از دست رفته، طلسم شدگان، مختارنامه، همه چیز آنجاست، خانواده دکتر ماهان و ... این روزها برای همه مخاطبان چهره آشنایی است.   زندگانی اما بازی اش در سریال «ملکاوان» شبکه آی فیلم را نوعی چالش و سنگ محک برای خود ذکر می کند. او در این سریال، نقش «مهرداد» را بازی می کند؛ شخصیتی که همه اتفاقات از مرگ او نشات می گیرد و شروع می شود. خودش اما در یک سوم پایانی اثر و پس از افشای زنده بودنش، حضور فیزیکی و به عبارت بهتر، بازی دارد. زندگانی همین فاکتور را یکی از عوامل جذاب بودن کاراکتر مهرداد می داند و اعتقاد دارد از جمله نقش های متفاوتی است که در کارنامه هنری اش به ثبت رسانده. ژانر متفاوت، شخصیت پردازی های درست کاراکترها و حضور کارگردانی به نام احمد معظمی از دیگر عواملی است که زندگانی را به بازی در ملکاوان ترغیب کرده است.   به همین بهانه، گپ و گفتی با امین زندگانی داشته ایم درباره حضور و نقش آفرینی اش در این سریال که در ادامه می خوانید.

** آقای زندگانی از تجربه حضور و بازی در سریال ملکاوان بگویید.

-واقعیت این است که احمد معظمی از دوستان قدیمی من است.  از سوی دیگر حضور یک تصویربردار بی نظیر مثل آقای گودرزی و یک متن خوب که حتی وقتی خلاصه اش را برایم تعریف کردند،  احساس کردم چقدر خوب است و چه نگاه جدیدی دارد،  همه و همه دست به دست هم دادند تا باور داشته باشم یک تجربه خوب را در پیش رو دارم که اتفاقاً همین هم شد و بسیار در ملکاوان به من خوش گذشت. در حقیقت من سالها با احمد معظمی کار نکرده بودم. سالها پیش در یک فیلم تلویزیونی با این کارگردان همکاری کرده بودم و دیگر فرصت همکاری با ایشان برایم فراهم نشده بود، دورادور هم کارهای احمد معظمی را که می دیدم که مدام پخته تر می شد. اما هربار خواستیم کار کنیم، قسمت نمی شد.

مخاطب وقتی نامم را در تیتراژ ابتدایی سریال می بیند توقع دارد از همان ابتدا حضور داشته باشم و جلو بیایم.  خودم را به نوعی محک زدم که ببینم اگر در یک سوم انتهایی یک سریال وارد قصه شوم،  می توانم با مخاطب ارتباط برقرار کنم؟  این موضوع برای خودم خیلی جذاب بود و وسوسه ام کرد که حتماً در ملکاوان بازی کنم.

تا اینکه به ملکاوان رسیدیم. بازیگران و کارگردان های نسل ایشان تربیت شده دهه ای هستند که جنگ و انقلاب و محدودیت های اقتصادی و غیره را تجربه کردیم تا به اینجا رسیدیم. احمد معظمی اوج پختگی کارگردانی را در این سریال نشان داد ضمن اینکه در بین عوامل یک زبان مشترک وجود داشت که منجر شد تا کار به بهترین شکل پیش برود و خوشبختانه دیده شود.

**شما ایفاگر نقش مهرداد هستید که تقریبا در دو سوم سریال حضور فیزیکی ندارد اما گمان فوتش به نوعی مولد قصه اصلی ملکاوان است. بازی در این نقش چه چالش ها و جذابیت هایی برایتان داشت؟

-به نظرم زحمت شخصیت پردازی این نقش بر عهده نویسندگان بوده و من به نوعی مجری آن هستم.  نویسنده مشخص می کند که کدام شخصیت چه زمانی وارد قصه شود. از این منظر،  فکر می‌ کنم شخصیت پردازی خوبی توسط تیم نویسندگان ملکاوان بر روی کاراکتر مهرداد انجام شده است. این کاراکتر در یک بزنگاه درست و البته غیرقابل پیش بینی وارد قصه می شود.

به نظرم مهندسی و چیدمان شخصیت ها در این سریال به خوبی انجام گرفته و هر یک از کاراکترها مسیر خودش را می ‌رود و طرفداران خاص خودش را دارد.  البته نقش کارگردان هم در این میان مهم است که ذهنیت یک نویسنده را به تصویر بکشد.  احمد معظمی در تلویزیون امتحانش را به خوبی پس داده و در ملکاوان نیز توانسته است جان کلام را به خوبی به تصویر بکشد و به مخاطب عرضه کند.

**به نظر می رسد زنده بودن و حضور مهرداد تمام معادلات ذهنی مخاطب را بر هم می زند، چرا که او را مرده فرض می کرده است.

-دقیقاً،  با آمدن مهرداد مخاطب که فکر می کرد به پاسخ پرسش هایش رسیده است،  حالا دوباره سوالات جدیدش برایش مطرح شده.  به نظرم زنده بودن و آمدن مهرداد اتفاقات خوبی را در ملکاوان رقم می ‌زند. ضمن اینکه اگر نقش دیده شده ظرافت های کار نویسنده و کارگردان بوده است و کسی چیزی در کار کم نگذاشت. در کار با احمد معظمی همه جور انعطافی وجود دارد  و وقتی بازیگر متن و کارگردان خوب دارد انگار خدا همه چیز را به او داده است.

**شما سابقه حضور در سریال های مختلفی را دارید. نقاط تمایز ملکاوان را با دیگر آثاری که در آنها بازی کرده اید در چه می بینید؟

-باید از دو زاویه به این موضوع نگاه کنم.  یکی بحث تهیه‌ کنندگی و کارگردانی است که حضور دو دوست قدیمی ام خیلی دلگرمم می کرد؛  و دوم،  نوع ورود من به داستان است.  شاید مخاطب وقتی نامم را در تیتراژ ابتدایی سریال می بیند توقع دارد از همان ابتدا حضور داشته باشم و جلو بیایم.  خودم را به نوعی محک زدم که ببینم اگر در یک سوم انتهایی یک سریال وارد قصه شوم،  می توانم با مخاطب ارتباط برقرار کنم؟  این موضوع برای خودم خیلی جذاب بود و وسوسه ام کرد که حتماً در ملکاوان بازی کنم.  همه نشانه ها از این خبر می‌ داد که قرار است یک اتفاق خوب بیفتد.  حضور بازیگرانی همچون استاد داریوش فرهنگ،   نازنین فراهانی،   پرویز فلاحی پور،   فریبا متخصص و بازیگران جوانی که خوش درخشیدند،  باعث شد که ملکاوان یک سریال پرمخاطب باشد.  مردم با سریال های روز دنیا آشنا هستند و لازم است که رویکرد جدیدی در تولید آثار نمایشی داشته باشیم.  

**شخصیت پردازی کاراکترهای سریال و از جمله خود مهرداد را چگونه می بینید؟

-خیلی دقیق و با وسواس و مهندسی شده است.  مشخص است که تیم نویسندگان کاملا بر کاراکترها مسلط هستند. هر کاراکتر دیالوگ و دایره لغات مخصوص به خود را دارد. در هر دوره سنی بازیگر، یکسری پیشنهادات شبیه هم به بازیگر پیشنهاد می شود. پیش از این نیز من مدام نقش یک در تلویزیون بازی کرده ام و قبلا هم پیشنهادی شد که به من کاری گفته شده بود که در یک سوم پایانی کار حضور داشته باشم اما به کارگردان اعتماد نکردم و نپذیرفتم ولی در این سریال به کارگردان اعتماد کردم و خوشبختانه نتیجه آن را هم دیدم.

تسلط نویسنده و مهندسی قصه بسیاردقیق بود و اطمینان بسیار کاملی داشتم که این نقش حرام نخواهد شد. یک کارگردان وقتی موسیقی و لایه های متفاوت کار را می شناسد یعنی همه جوره به روز است و ارتباط با بازیگرش نیز به روز است. من به کار قبلی اطمینان نداشتم و فکر کردم که قرار است از من سوء استفاده شود ولی الان خوشحالم که در این کار حضور داشتم. تهیه کننده کار محمد مصری پور نیز بسیار فرد دقیقی بود و یک ژانر جدیدی را تجربه کرد. ما سر کار به قدری کارمان خوب بود که یک نفر باید ما را ساکت می کرد. ما بدون اینکه سرعت کار بیافتد و یا کار لطمه ای بخورد، در یک فضای صمیمانه کار را جلو بردیم.

پیش از این نیز من مدام نقش یک در تلویزیون بازی کرده ام و قبلا هم پیشنهادی شد که به من کاری گفته شده بود که در یک سوم پایانی کار حضور داشته باشم اما به کارگردان اعتماد نکردم و نپذیرفتم

**نظرتان درباره ژانر ملکاوان چیست؟  این سریال در بخش هایی تنه به تنه ژانر وحشت می زند که پیش از این در کمتر سریالی دیده بودیم.

-رویکرد جدید سریال ملکاوان یکی از دلایلی است که باعث شده مخاطب جذب آن شود.  به نظر من الان زمانی است که تلویزیون باید از پوسته قدیمی خود خارج و وارد ژانرهای جدید از جمله وحشت شود تا بتواند با طیف وسیع تری از مخاطبان ارتباط برقرار کند.  ملکاوان می‌ تواند راه را برای ساخت سریال‌ های بیشتری در ژانر وحشت باز کند.

**به اعتقاد خودتان مهرداد و مهسا به لحاظ ظاهری زوج متناسبی هستند؟ منظورم این است که مهسا خیلی بزرگتر از مهرداد نشان می دهد.

-اتفاقا به نظرم این انتخاب می ‌تواند از نگاه دیگری منطقی باشد.  به هر حال،  معمولا خانم ‌ها زودتر و بیشتر از آقایان شکسته می ‌شوند.  مهرداد ضربه روحی سختی به مهسا زده است.  خانم فراهانی هم البته به خوبی از پس ایفای نقش مهسا برآمده‌ اند.

الان همه چیز تسری پیدا کرده است و امکانات فنی یکسان است و قاب ها هم که همان قاب است و نمی توانیم بین سینما و تلویزیون تفاوت بگذاریم. و یک زمانی بازیگران سینما ازموضع بالا به تلویزیون نگاه می کردند در حالی که تلویزیون یک دوی ماراتن است  و اگر درست در مسیر آن درست حرکت نکنیم، بازنده ایم.

**خودتان سریال را دنبال کردید؟

-با این که سر تصویربرداری هستم اما سریال را دنبال می ‌کنم.  اگر هم قسمتی را از دست بدهم یا تکرارش را می بینم یا خلاصه اش را در روز جمعه تماشا می کنم.

**سریال همان گونه که انتظار داشتید از آب درآمده است؟

-بله،  بسیار نزدیک به آن چیزی است که در ذهن داشتم. به نظر من ملکاوان نوید یک تغییر رویکرد در تلویزیون را می دهد و نشانه ای از توانایی های ما در سریال ‌سازی است. استانداردهای سریال ‌سازی در دنیا به سمت آثاری با قسمت های زیاد رفته است و ما در ادبیات خودمان قصه های بسیاری را برای دستمایه قرار دادن بابت ساخت چنین سریال هایی را داریم.  صنعت سینما و تلویزیون شاید گران باشد اما بسیار تاثیرگذار است.

**نظرتان درباره پخش ملکاوان از شبکه آی فیلم چیست؟

-به نظرم آی فیلم شبکه پرمخاطب قدرتمندی است.  اتفاقاً سریال هایی که در شبکه های سراسری به خوبی دیده نمی شوند در بازپخش های آی فیلم مورد توجه قرار می‌گیرند.

**با بازخوردها و واکنش هایی از سوی مخاطبان رو به رو شده اید؟

_اگر بخواهم درصدی حساب کنم،  از نظرات و بازخوردهایی که در شبکه ‌های اجتماعی می گیرم احساس می ‌کنم که ۷۰ درصد بینندگان ملکاوان از آن رضایت دارندماجرای تلویزیون تسری پیدا کرده است. هم در نویسنده و کارگردان و فیلمنامه نویس. الان همه چیز تسری پیدا کرده است و امکانات فنی یکسان است و قاب ها هم که همان قاب است و نمی توانیم بین سینما و تلویزیون تفاوت بگذاریم. و یک زمانی بازیگران سینما از موضع بالا به تلویزیون نگاه می کردند در حالی که تلویزیون یک دوی ماراتن است  و اگر درست در مسیر آن درست حرکت نکنیم، بازنده ایم. به هر حال تلویزیون عضوی از اعضای خانواده است و آثار ماندگاری خلق می کند که نمی توان آن را نادیده گرفت. یادم هست یکبار نقش مثبتی به نام مهدی را ایفا می کردم و یک روز یکی از مخاطبان سریال گفت مادرم کنار سفره شام گفت نمی خواهد سفره را جمع کنی، مهدی جمع می کند. این یعنی تلویزیون در کنار اعضاء خانواده زندگی می کند.

**زمان تصویربرداری چه سختی هایی داشتید؟

-در یک بخش کار که زمستان تصویربرداری شد و یک بخشی به تابستان خورد و کار ما بسیار سخت شد و در تابستان شمال و گرمای ملکاوان با لباس زمستانی تصویربرداری می کردیم. در این سریال همه بازیگران خیلی خوب درخشیدند مخصوصا خانم تاجیک که خودشان نویسنده کار هم بودند و چند نفر دیگر هم بسیار نقششان را خوب ایفا کردند. من از خانم فراهانی و آقای مولایی همین توقع را داشتم که بازی خوب ببینم اما وقتی بازیگران جدید در تلویزیون را می بینید خوشحال کننده است. نسل جدید بازیگری تصورشان گفتن چند دیالوگ جلوی دوربین است، اما ما در میان هنرمندان جوان را می بینیم که بسیار برایشان کار شده است و خیلی پخته کار می کنند که جای خوشحالی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.