چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

چرا صندلی کنسرت‌ها خالی ماند؟

جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: اجراهای متعدد جشنواره موسیقی فجر، امسال با استقبال زیاد دوستداران هنر اول همراه نبود.

به گزارش سینماپرس، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر آخرین روزهای خود را سپری می‌کند. جشنواره‌ای که با بی‌مهری برخی هنرمندان مواجه شد. تحریم این فستیوال بدترین ضربه‌ای بود که عده‌ای به این جشنواره زدند؛ اما اتفاقات دیگر هم بر حاشیه‌های آن افزود.  

تحریم به موسیقی هم رسید

برخی از محدودیت ها مانند کمبود بودجه، گرانی سالن‌های کنسرت و غیره، مسئولان جشنواره را بیش از پیش در تنگنا قرار داد. از طرف دیگر، تحریم‌های موجود مانع از ورود بسیاری از گروه‌های مشهور خارجی به ایران شد و بخش بین الملل جشنواره را با چالشی بزرگ مواجه کرد. چالشی که حتی سید عباس صالحی وزیر ارشاد هم به آن اشاره کرد و گفت: «اتفاقات داخلی و حواشی بین المللی کشور، می‌توانست در بخش‌های مختلف جشنواره موسیقی اثرگذار باشد و فستیوال را هم در برگزار شدن و هم در خوب برگزار شدن با علامت سوال‌های جدی روبرو کند. تمام تلاش من و مدیران این بود که چراغ بخش بین الملل را روشن نگه داریم و احساس نشود که این بخش مغفول مانده است. امیدوار بودیم که وضعیتمان در بخش بین الملل نسبت به قبل جهشی داشته باشد، اما اتفاقاتی که به وجود آمد بر بخش بین‌الملل اثر گذاشت. حتی به این جمع بندی رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم، یا اگر باشد، خیلی ضعیف و محدود باشد؛ به شکلی که دیده نشود. خوشبختانه با پیگیری‌های فراوان، گروه‌های خارجی در روزهای آخر پذیرفتند و به جشنواره آمدند.»

سایت‌هایی که طرفداران موسیقی آن‌ها را نمی‌شناختند

شاید کمبود بودجه باعث شد سایت‌هایی برای فروش بلیت کنسرت‌های جشنواره انتخاب شوند که چندان مطرح نبودند. سامانه فروش بلیت‌های بخش غیر پاپ سایت تخصصی فروش بلیت تئاتر و سینما بود و کمتر برای بلیت کنسرت به کار گرفته می‌شد. سامانه فروش بلیت‌های بخش پاپ هم یکی از تازه کارترین سامانه‌های حال حاضر فروش بلیت است!

معروف نبودن سایت فروش بلیت‌های بخش پاپ باعث شد، این بخش با استقبال کم دوستداران این سبک از موسیقی همراه شود. سبکی که مسئولان هر دوره از جشنواره، روی درآمد حاصل از آن، خیلی حساب می‌کردند.

وقتی از محمد اله یاری ریاست جشنواره موسیقی فجر درباره علت انتخاب دو سایت بلیت فروشی جشنواره سوال شد، وی پاسخ داد: «آبان ماه، نامه‌ای به سایت‌های بلیت فروشی درباره‌ پشتیبانی، خدمات مالی و پرداخت‌های مالی ارسال کردیم. در مجموع ۱۰ شرکت پیشنهاد دادند که دو گروه به جهت خدمات و شرایط فنی بهتری که داشتند، انتخاب شدند. ما سایتی را به اجراهای غیرپاپ و سایت دیگری را به اجراهای پاپ اختصاص دادیم. خوشبختانه تا الان سایت‌ها از نظر فنی مشکلی نداشتند و کارشان را به خوبی جلو بردند.»

ارزانی بلیت هم کارساز نبود

نکته قابلی توجه، قیمت مناسب بلیت‌های جشنواره بود که از قیمت‌های معمول کنسرت‌ها در طول سال پایین‌تر بود. با این وجود خوانندگانی که بلیت‌های کنسرتشان به سختی قابل خریداری بود و به محض آغاز بلیت فروشی، سولداوت می‌شدند، مقابل صندلی‌هایی که یکی در میان خالی بودند، اجرا می‌کردند!

باز هم کنسرت‌های خلوت موسیقی کلاسیک و سنتی

بی تردید مثل همیشه کنسرت‌های بخش کلاسیک، سنتی، نواحی و تلفیقی در جشنواره فجر از کم مخاطبی دور نبودند. اما حجت اشرف زاده هم که همیشه کنسرت هایش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و برج میلاد را مملو از جمعیت می‌دید، اجرایش در تالار وحدت در چارچوب جشنواره موسیقی فجر با حضور کم طرفدارانش برگزار شد. پیش از این ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی محبوبیت خاصی میان طرفداران موسیقی پیدا کرده بود، به طوری که کنسرت هایش یکی پس از دیگری سولداوت می‌شدند، اما حالا با رهبران جدید مدتی است جایگاهش را از دست داده است. همین اتفاق با رفتن فریدون شهبازیان از ارکستر ملی ایران هم رخ داد.

جشنواره موسیقی فجر امسال هم تمام شد و امشب اختتامیه آن برگزار می شود؛ به نظر می‌رسد فعالان عرصه موسیقی و مسئولان جشنواره باید در برنامه ریزی‌های سال آینده خود به این موضوعات توجه کنند که دیگر شاهد استقبال کم و نا امید کننده از جشنواره موسیقی فجر نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.