سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

جزئیات هفدهمین جشنواره تصویر سال و فیلم تصویر اعلام شد؛

اکران فیلمی با بازی «عباس کیارستمی» در خانه هنرمندان

شانزدهمین جشن «تصویر سال» و جشنواره فیلم «تصویر»

سینماپرس: نشست خبری تشریح برنامه‌های هفدهمین جشنواره تصویر سال و فیلم تصویر در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سیف الله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و فیلم تصویر در نشست با اهالی رسانه، برنامه‌های هفدهمین دوره این رویداد هنری را تشریح کرد.

صمدیان گفت: هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ۲ تا ۲۳ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. افتتاحیه نمایشگاه روز جمعه ساعت ۱۷ خواهد بود که گالری‌های دو طبقه را شامل می‌شود و عکس‌ها در دو بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال که بخش مسابقه‌ای است، ارائه خواهند شد.

وی افزود: از ده دوره پیش فکر کردیم که برای تشویق جوانان بهتر است، جایزه در نظر بگیریم؛ به همین دلیل جایزه را به نام محسن رسول اف آغاز کردیم. سال گذشته برگزیده برگزیده‌های عکس، پوستر، کاریکاتور و سینما را هم مشخص کردیم.

دبیر نمایشگاه تصویر سال با اشاره به بخش ویژه این دوره اظهار کرد: «چهل سال تهران» عنوان طرحی است که تاکنون به این وسعت برپا نشده است؛ قرار است با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران تصاویری از شهر تهران از اولین روز انقلاب تا وقایع چند روز پیش به نمایش درآید.

وی افزود: افتتاحیه این بخش روز ۱۵ اسفند در خانه اتحادیه خواهد بود و تمامی وقایع راهپیمایی، فرهنگی، ساخت و سازهای شهری و... به نمایش گذاشته می شود.

رئیس انجمن عکاسان تشریح کرد: علاوه بر بخش عکس، کارتون و کاریکاتورهای مطبوعات و مجموعه شخصی هنرمندان هم که به موضوع زندگی شهری می‌پردازد، جمع آوری شده است. طراحی‌ها و پوسترهای گرافیستان با این موضوع هم به نمایش درمی آید.

وی افزود: در بخش سینما، فیلم‌ها و مستندهای تولید شده با موضوع تهران همزمان با نمایشگاه تصویر سال در سالن ناصری خانه هنرمندان اکران خواهند شد. همچنین فیلم سوهانک تنها فیلمی که خود مرحوم کیارستمی در تمام آن بازی کرده است، برای اولین بار در ایران و در جشنواره فیلم تصویر با اعلام خبر قبلی نمایش داده می شود. نمایش دوم این فیلم در بهار ۲۰۲۰ در پاریس خواهد بود.

صمدیان با بیان اینکه از بخش ایران ما استقبال چشمگیری به عمل آمده است، گفت: امید است که امسال کتاب آن هم چاپ شود. هر سال تصاویر این بخش را به صورت مالتی مدیا نمایش می‌دادیم که فردین خلعتبری موسیقی آن را برعهده داشت. امسال هم آن را نمایش می‌دهیم و در بخش موبایلی جشنواره هم ۳۰۰ اثر داریم.

وی ادامه داد: در بخش پروژه‌های منتخب که قدمت آن به ۴ سال پیش در نمایشگاه بازمی‌گردد، امسال پروژه کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی از مجتبی دعایی، پروژه دریاچه ارومیه دیروز و امروز از جواد پورصمد، از نگاه یک خلبان آثار کاپیتان امیرحسن غلبی، پروژه پاریس از نگاه یک عکاس ایرانی از زهره خالقی، پروژه پدرانه از مونا علیخواه بانوی ایرانی مقیم هلند و پروژه عکاسی مینیمال از ایران تا هلند اثر نیلوفر شریفی حضور دارند.

رئیس انجمن عکاسان عنوان کرد: ساعت ۱۹ روز جمعه دوم اسفندماه افتتاحیه بخش فیلم با نمایش فیلم آتابای نیکی کریمی با حضور عوامل خواهد بود. داوران بخش پوستر رضا عابدینی، مسعود سپهر و فرزاد ادیبی هستند که برای انتخاب پوستر چهل سال تهران هم فاطمه کرکه آبادی و نوشین ناظمان اضافه شدند.

هیات داوران بخش عکس مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی هستند و آثار جوانان زیر ۲۵ سال را در ۵ شاخه داوری می‌کنند. برای انتخاب عکس تهران هم مجید ناگهی و مجتبی موسوی به تیم داوری اضافه شدند. در بخش کاریکاتور هم کامبیز درمبخش، کیارش زندی و مسعود شجاعی طباطبایی داور هستند و جواد علیزاده و آروین به داوری بخش چهل سال تهران اضافه می‌شوند. در بخش فیلم رخشان بنی اعتماد، مرتضی پورصمدی و مهرداد اسکویی داور و احمدمحیط طباطبایی و علیرضا قاسم خان در بخش داوری چهل سال تهران حضور دارند. همچنین هیئت انتخاب بخش فیلم پیروز کلانتری، ساعد نیک ذات و فائزه عزیزخانی بودند.

صمدیان ادامه داد: ۸۰۰ اثر در بخش‌های آزاد، جوان، موبایل و گرافیک، ۱۵۰۰ تصویر به صورت مالتی مدیا در گرایش‌های مختلف، از ۳۱۲ فیلم رسیده در بخش آزاد ۱۳۵ فیلم، ۳۰ فیلم درباره تهران و ۳۰ فیلم هم از مدعوین و بزرگان در جشنواره فیلم تصویر به نمایش درمی آید.

وی اظهار کرد: در بخش فیلم جوان هم از ۱۵۶ فیلم رسیده ۶۱ فیلم اکران می شود. همچنین یک نسخه کتاب از برترین آثار جوانان زیر ۲۵ سال در ۲۴۰ صفحه گردآوری و چاپ شده است که در روز افتتاحیه رونمایی و با ۲۵ درصد تخفیف در نمایشگاه به فروش می رسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.