یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

جنجال بر سر رسوایی اخلاقی رومن پولانسکی؛

استعفای دسته‌جمعی هیات مدیره جایزه سینمایی فرانسه

جایزه سزار

سینماپرس: هیات مدیره جایزه سینمایی «سزار» فرانسه که معادل اسکار است، دو هفته مانده به برگزاری این مراسم مجلل و درمیان جنجال بر سر رسوایی اخلاقی رومن پولانسکی کارگردان لهستانی-فرانسوی، به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند.

به گزارش سینماپرس، بیش از ۴۰۰ هنرپیشه، تهیه کننده، کارگردان و شخصیت سینمایی در نامه ای سرگشاده، اصلاحاتی بنیادی در آکادمی سزار را خواستار شدند و عملکرد ضعیف این آکادمی و مبهم بودن فرآیندهای آن را محکوم کردند.

آکادمی سزار با صدور بیانیه ای اعلام کرد: هیات مدیره به احترام زنان و مردانی که سینما را در سال ۲۰۱۹ ممکن ساختند و برای برقراری آرامش و حصول اطمینان از آنکه این جشنواره چنانکه بوده باقی بماند، به اتفاق آرا تصمیم به استعفا گرفتند. در این بیانیه همچنین تاکید شد: این تصمیم جمعی امکان تعویض همه اعضای هیات مدیره را فراهم خواهد کرد.

این آکادمی پس از آنکه فیلم پولانسکی موفق به نامزدی در ۱۲ بخش برای احراز جایزه سزار شد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

فیلم پولانسکی داستان زندگی آلفرد دریفیوس (Alfred Dreyfus) افسر یهودی ارتش فرانسه است که به جاسوسی برای آلمان متهم و در سال های ۱۸۹۰ ناعادلانه به خیانت محکوم شد.

این ماجرا در پایان قرن نوزدهم در فرانسه رُخ داد و به قضیۀ دریفوس مشهور شد و یکی از مشهورترین رسوایی‌های قضایی کشور فرانسه  را رقم زد. طی آن، در سال ۱۸۹۴،  آلفرد دریفوس افسر یهودی ارتش فرانسه، در دادگاه به اتهام خیانت به حبس محکوم گشت و از کار در ارتش برکنار شد.

پس از گذشت سال‌ها از محکومیت وی، بی‌گناهی او  روشن شد و در سال ۱۹۰۶ دادگاه عالی فرانسه مردود بودن تمامی اتهامات آلفرد دریفوس را اعلام کرد. پس از آن بود که او دوباره برای خدمت در ارتش فراخوانده شد. این ماجرا تبعات سنگینی برای سیستم سیاسی فرانسه همراه داشت

امیل زولا نویسنده ناتورالیست و هم‌عصر دریفوس، به حمایت از وی و محکوم کردن عمل دادگاه برخاست و در نامه مشهوری با عنوان «من متهم می کنم» واکنش نشان داد.

و اعتراض به آن پرداخت که به محکومیت یک ساله‌اش منجر شد. پس از آن بود که سیصد تن از نویسندگان و اندیشمندان طی نامه‌ای به اعتراض به این حکم برخاستند که به اعلامیه روشنفکران مشهور شد.

مساله پولانسکی اما  رسوایی اخلاقی است. این کارگردان متولد پاریس، در سال ۱۹۷۸ پس از اعتراف به کودک آزاری از آمریکا به فرانسه گریخت و از آن زمان به بعد، از سیستم قضایی آمریکا فراری است، تاکنون تلاش های مکرر برای استرداد وی بی نتیجه بوده است.

قرار دادن فیلم پولانسکی تحت عنوان من متهم  می‌کنم در فهرست کوتاه سزار با انتقاد شدید گروه های فمینیستی و منتقدان فیلم فرانسه مواجه شده است.

آلن ترزیان (Alain Terzian) رئیس آکادمی سزار که از طرف بسیاری از منتقدان به رفتار مستبدانه متهم شده است، با رد شکایات علیه خود گفت که این آکادمی نباید درمورد جوایز، موضع اخلاقی اتخاذ کند. این در حالی است که گروه های فمینیستی فرانسه خواستار تحریم فیلم پولانسکی و برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل محل برگزاری جوایز سزار شدند.

آکادمی سزار اعلام کرد که پس از برگزاری مراسم اعطای جوایز سال جاری، نشستی برای تعیین هیات مدیره جدید و مدیریت اجرای اصلاحات و مدرنیزه کردن این آکادمی، برگزار می شود.

این آکادمی پیشتر تمهیداتی را برای افزایش حضور زنان در این مجموعه اعلام در نظر گرفته بود. تنها ۳۵ درصد از ۵ هزار عضو این آکادمی را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، اتهامات علیه پولانسکی قدیمی تر از رسوایی اخلاقی هاروی واینستین (Harvey Weinstein) تهیه کننده هالیوود در سال ۲۰۱۷ است، اما جنبش‌هایی که به تازگی با هدف برملاساختن رسوایی‌هایی اخلاقی شکل گرفته،  افکار عمومی را متوجه گذشته این کارگردان لهستانی - فرانسوی کرده است.

پولانسکی که در سال ۲۰۱۸ از آکادمی علوم و هنرهای سینما (آکادمی اسکار) اخراج شد، سال گذشته و چند روز پس از متهم شدن به آزار جنسی، کار روی فیلم «من متهم می کنم» را آغاز کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.