شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲

ضد و نقیض گویی به سبک یک شورای خاص؛

قرعه‌کشی اکران فیلم‌ها قطعی نیست!

غلامرضا فرجی

سینماپرس: سخنگوی شورای صنفی نمایش از رایزنی اکران‌های نوروزی و برنامه‌ریزی احتمالی برای نظامنامه جدید اکران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، در بهار امسال خبر از تشکیل جلساتی در سازمان سینمایی برای برنامه‌ریزی جدید اکران و نمایش فیلم‌های سینمایی برای آینده خبر داد.

جلساتی که البته به صورت رسمی عموماً اعلام نمی‌شد و بعداً توسط برخی از منابع خبری درون سازمان به دست خبرنگاران سینمایی می‌رسید و منتشر می‌شد.

بعد از این ماجرا در پاییز امسال خبر از جدی شدن تغییرات نظامنامه اکران سینمایی با روش قرعه‌کشی منتشر شد که این بار نیز این خبر به صورت رسمی و از طریق روابط عمومی سازمان سینمایی نبود بلکه بار دیگر خبرنگارانی که از جزئیات این جلسات خبر داشتند مطالبی را منتشر کردند.

این بار نیز دو روز قبل برخی از کانال‌های سینمایی این موضوع را به صورت جدی‌تر منتشر کردند. یکی از این کانال‌های سینمای در این زمینه نوشته است:‌

«بر اساس نظامنامه اکران سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ سرگروه‌های هفتگانه سینمایی بر اساس جدول سینماهای پرفروش کشور و با معرفی انجمن سینماداران معرفی می‌شوند و حداقل یکی از سرگروه‌های هفتگانه در خارج از تهران خواهد بود. فیلم‌های متقاضی اکران که پروانه نمایش هم دارند می‌توانند متقاضی اکران در یکی از این سرگروه‌های هفتگانه باشند و نکته مهم این است که تعیین سرگروه اکران از امسال با قرعه‌کشی خواهد بود. همچون سال‌های قبل استمرار اکران یا بر اساس قرارداد یا مبتنی بر کف فروش خواهد بود. فیلم‌های متقاضی اکران در سه سبد کمدی، عام و سایر توزیع می‌شوند و قرعه‌کشی برای هر سرگروه به صورت نوبتی از بین این سه سبد صورت می‌گیرد.

اولین دوره قرعه‌کشی اکران برای نوروز ۱۳۹۹ خواهد بود و پس از تعیین سرگروه‌های نوروزی، قرعه‌کشی از دو سبد برای برنامه آینده و به زودی خواهد بود. اگر فیلمی از قرعه‌کشی انصراف دهد تا ۶ ماه نمی‌تواند در قرعه‌کشی شرکت کند و مشمول اکران نوروزی هم نمی‌شود. اکران همزمان بیش از ۲ فیلم کمدی و ۲ فیلم کودک و نوجوان با همدیگر مجاز نیست.»

در این خصوص غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار تسنیم گفت که موضوع تغییرات آئین‌نامه نظام اکران سینمای کشور باید توسط دو صنف سهیم در فروش فیلم یعنی انجمن سینمادارن و شورای صنفی تهیه‌کنندگان اعلام شود. وی با اشاره به اینکه پیشنهاد قرعه‌کشی سرگروه‌های سینمایی و فیلم‌های اکران توسط سازمان سینمایی ارائه شده است بیان کرد که این موضوع هنوز قطعی نشده و توسط این دو صنف در حال رایزنی است و زمانی رسمی خواهد بود که توسط این دو صنف رسماً اعلام و عملی و قانونی شود.

فرجی درباره اکران فیلم‌های نوروزی هم که بعضاً مانند لامینور،  شنای پروانه و پیشی میشی به عنوان متقضیان اعلام شده‌اند بیان کرد که تا هم‌اکنون هیچ فیلمی به طور رسمی برای اکران نوروزی متقاضی نشده است. البته روال هرساله این بوده است که فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی را دارند در نوروز از متقاضایان اصلی اکرانند. با این حساب و به احتمال قوی فیلم شنای پروانه به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی در اکران نوروز از گزینه‌های اصلی نمایش در سینماهای کشور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.