یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱

دبیر جشنواره بین المللی تئاترفجر در «شب تئاتر»:

کوچکترین دخالتی در آراء داوران نداشته ایم!

نادر برهانی مرند در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: «شب تئاتر»، شنبه 19 بهمن، در ویژه برنامه ای به مناسبت جشنواره تئاتر فجر، به موضوع «رادیو تئاتر» پرداخت.

به گزارش سینماپرس، منوچهر اکبرلو در بخش اول برنامه، میزبان نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره بین المللی تئاترفجر بود.

کوچکترین دخالتی در آراء داوران نداشته ایم!
برهانی مرند در پاسخ به این سوال که آیا دولت به عنوان متولی در انتخابها دخالت می کند؟ گفت: من کم داوری نکرده ام و تجربه داوری خودم را عرض می کنم. شاید واقعا پیش نیامده که متولی و برگزار کننده کوچکترین دخالتی کند یا حداقل من شاهدش نبوده ام. در این دو دوره ای هم که بنده دبیر بوده ام خوشبختانه کوچکترین دخالتی در آرا داوران نداشته ایم. جشنواره تئاتر فجر با اینکه برگزار کننده اش دولت است اما همه چیزش هنرمندان هستند.اتفاقات امسال می تواند به این قضیه شهادت دهد که خودِهنرمندان هستند که اتفاقات جشنواره تئاتر فجر را رقم میزنند و اگر بخواهند می توانند باشند یا نباشند. و این برای بنده قابل افتخار است که در چنین شرایطی دبیری را پذیرفته ام.
وی در مورد تاثیر سلیقه داوران در انتخابها گفت: اساسا داوری امری نسبی است و ترکیب و نوع سلیقه داوران در چینش و انتخابها نقش دارد.

هنرمندان ما می پسندند در جشنواره، رقابتی شرکت کنند
برهانی مرند با اشاره به اینکه بر اساس  آسیب شناسی سال گذشته اکثر  هنرمندان بر غیر رقابتی کردن جشنواره  تاکید داشتند گفت: متاسفانه امسال با واقعیت تلخی مواجه شدم. ما یک بخش رقابتی و یک بخش غیر رقابتی داشتیم. حدود 250 نفر در بخش رقابتی ثبت نام و تنها 50 نفر در بخش غیر رقابتی ثبت نام کردند. اجازه بدهید این را بگویم، بسیاری از همان دوستانی که آسیب شناسی می کردند و بر ضم رقابت تاکید می کردند، امسال وقتی برای مهمان شدن از آن دوستان دعوت می کردم، عموما فرمودند یا رقابت یا نمی آییم. این واقعیت تئاتر ماست. گویی هنرمندان ما می پسندند در جشنواره رقابتی شرکت کنند.
شخصا ایده آل من این است که امر داوری را، مانند خیلی جشنواره های دنیا، به منتقدین بسپاریم، نه اینکه هنرمندان صلاحیتش را ندارند بلکه این درست تر است.
برهانی مرند در پاسخ به این سوال که در انتخابها چقدر دخیل بوده است گفت: در بخش هیئت های انتخاب بنده کوچکترین نقشی نداشتم، فقط عمده ترین مسئله ای که بر آن تاکید داشتم بحث کیفیت بود.
وی در انتها خبر از رونمایی کتاب اطلاعات جامع تمام دوره های تئاتر فجر داد.
اکبرلو در بخش دوم برنامه با موضوع  «رادیو تئاتر»، میزبان امین رهبر، مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر و فریدون محرابی، داور بخش رادیو تئاتر بود.
رهبر در مورد تغییرات این بخش نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته بخش نمایش های رادیویی بود که صرفا روی صحنه اجرای رادیویی انجام میشد و امسال بخش رادیو تئاتر است که دست هنرمندان را برای استفاده از قابلیت های صحنه، تا آنجا که به رادیویی بودن آن آسیب نزند، باز می گذارد.

باید به رادیو تئاتر فرصت بدهیم
محرابی تعریفی از رادیو تئاتر ارائه داد: در رادیو تعریفی داریم که می گوییم عناصر بصری را به شنیداری تبدیل کنیم، پس عنصر تخیل بسیار مهم است. رادیو تئاتر کشف بسیار مسحور کننده ای است برای اینکه بتوانیم از تمام ابزاری که در مدیوم تئاتر هست استفاده کنیم و نهایتا بتوانیم فضاهای شنیداری را در صحنه به صورت جذاب برای مخاطب خلق کنیم. یک تلفیق جذاب از هر آنچه که قرار است در ذهن شکل بگیرد و بخشی از آن قرار است دیده شود. رادیو تئاتر می تواند یک رسانه مستقل باشد که در حال کشف و شهود است.
وی ادامه داد: در درام رادیویی دو مقوله داریم که آنرا با سایر رسانه ها متفاوت می کند. یک پرسپکتیو، دو مالکیت میکروفون که با آن می توان جنبه های شنیداری جذاب برای مخاطب به وجود آورد. این ویژگی رادیو تئاتر است. ما باید به رادیو تئاتر فرصت بدهیم و سالن هایی طراحی شود تا بتوانیم جلوه های صوتی جذاب در آن بشنویم. فراموش نکنیم که آن چیزی که الان در حال اتفاق افتادن است، الزاما ظرفیتی نیست که رادیو تئاتر دارد.باید روی رادیو تئاتر تحقیق شود و تجربه شود تا از دل آن یک پدیده شکل بگیرد.
رهبر گفت: این بخش با حمایت و مشارکت تمام عیاررادیو نمایش در جشنواره است. کارهای جشنواره همزمان در رادیو پخش می شوند.
حمیدرضا سلحشور، کارگردان رادیو تئاتر و مهدی طهماسبی، کارگردان رادیو تئاتر مهمانان بخش سوم برنامه بودند.
سلحشور گفت: ما در دنیایی هستیم که دائما با رسانه های نو ظهور مواجه هستیم. رادیو تئاتر کودکی است که تازه به دنیا آمده و باید رشد کند. برای آن پایه بسیار خوبی گذاشته شده است و اگر این پایه در قالب و چهارچوب خاصی قرار بگیرد قطعا موفق خواهد شد. اگر جاذبه های بصری مثل لباس و دکور اضافه شود ولی تعرف رادیو تئاتر از بین نرود به نظر تاثیر مثبت خواهد داشت.

عنصر اجرایی، کلیدی ترین عنصر رادیو تئاتر
طهماسبی کلیدی ترین عنصر رادیو تئاتر را ایده اجرایی دانست و افزود: ما با حفظ اصالت های رادیو مجبوریم به سراغ تئاتر برویم و از ویژگی های آن استفاده کنیم. بعد از ایده اجرایی، مهمترین مسئله انتخاب متن درست است.
«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.