چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

روح و فکر ایرانی تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار نگرفته است

عباس صالحی

سینماپرس: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین پایانی سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد مشکلات و سختی‌های دو سال اخیر، بازار تالیف و انتشار کتاب را از پا نینداخته است.

به گزارش سینماپرس، آیین پایانی سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین جایزه جهانی کتاب سال، عصر امروز (چهارشنبه ۱۶ بهمن) با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: «مشکلات و سختی‌های دو سال اخیر، جامعه ایرانی را از پا نینداخته است. علیرغم مشکلات اما حرکت پرتپش در همه حوزه‌ها از جمله فرهنگی همچنان ادامه دارد. متغیرهای عرصه انتشارات و کتاب هم در این شرایط همچنان امیدوار کننده است. متغیر نخست در عناوین کتاب‌هاست. در سال ۹۸ در ۱۰ ماهه ابتدایی تا دی، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نشان می‌دهد ۱۳درصد بیش از سال گذشته بوده است.»

صالحی ادامه داد: «تیراژ کل کتاب‌ها هم ۱۲۱ میلیون نسخه است که در این زمینه  ۱۵ درصد، بیش از سال گذشته است. معنای این متغیر معنادار این است که پدید آوردندگان و ناشران علی‌رغم‌ تحریم‌ها و فشارها، فراز و نشیب‌های اقتصادی که بر بازار تألیف و نشر اثر گذاشته، روح و فکر ایرانی تحت تأثیر این فشارها قرار نگرفته و قطار پایدار و مستمر ادامه دارد و ممکن است سنگ به آن بزنند و شیشه‌اش شکسته شود اما نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد.»

او درباره اقتصاد عرصه کتاب هم تاکید کرد: «می‌دانیم شرایط سختی داریم اما با همه این احوال نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال ۹۸ تاکنون برگزار شده است که تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان بازار نشر گردش مالی داشته است. اقتصاد نشر گرچه رنجور بوده است، اما توقف و عقب‌گرد ندارد. در زیرساخت‌ها حرکت در حوزه فرهنگ همچنان ادامه دارد. از ابتدای سال جاری ۶۰ کتابخانه ساخته و ۲۰ کتابخانه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ۸۰ شهر و مرکز، کتابخانه‌ جدید به خود می‌بینند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.