سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هیچ کس را به حضور در جشنواره فجر مجبور نکردیم

محمد اله یاری فومنی

سینماپرس: نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور دبیر و رئیس این رویداد هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حال برگزاری است.  

محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، در ابتدای این نشست بیان کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مرداد ماه امسال کار ستاد اجرایی جشنواره فجر را آغاز کرد و در پی آن جلسات متعددی را با مدیران رویدادهای قبلی برگزار کرد. یکی از اولین کارهای ما در این راستا شناسایی و انتخاب اعضای هیئت انتخاب بود که با کمک شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره این کار انجام گرفت.

جشنواره موسیقی فجر سرآغاز اجرای قطعات جدید

وی افزود: تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه‌هایی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، با اجرای آثار تازه به این رویداد بیایند. جشنواره موسیقی فجر می‌تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه‌های مختلف شرکت کننده باشد. ما در حوزه بین الملل برنامه ریزی‌هایی انجام دادیم که در این بخش اردوان جعفریان داوری و انتخاب آثار را بر عهده داشت.

اله یاری در ادامه گفت: گروه‌هایی که از طریق فراخوان به جشنواره آمده‌اند و گروه‌هایی که دعوت شده اند با تایید هیئت انتخاب در جشنواره حضور یافته‌اند و هیچ سلیقه شخصی اعمال نشده است. امسال اتفاق خوبی افتاده و آن حضور حداکثری گروه‌های متقاضی مبتنی بر فراخوان در جشنواره بود. همه گروه‌ها از مجرای تخصصی و امتیازبندی هیئت انتخاب عبور کرده اند. در بخش بین الملل هم با مشکلات زیادی روبرو بودیم؛ گرچه کانال‌های سیاسی در این زمینه مسدود بود اما کانال‌های فرهنگی هنری برای مبادله بین المللی ملت‌ها و توسعه فرهنگی همچنان باز است. بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند استان‌هایی هستند که میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف خود می شوند. گروه‌هایی هم از تهران در جشنواره‌های استانی حضور دارند.

تجلیل از نادر مشایخی در اختتامیه

وی در ادامه به قدردانی از اساتید موسیقی در جشنواره و دیگر بخش‌های فستیوال اشاره کرد و افزود: از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران از جمله افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل می‌آید. امسال تلاش ما اشاعه هویت بصری است. ما باید طراحی پوستر را کنار بگذاریم و در حوزه‌های مختلف دیگر به معرفی گروه‌ها بپردازیم.

رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: در این راستا ساخت تیزر و طراحی پوستر برای همه گروه‌ها و معرفی یک دقیقه‌ای از گروه‌های موسیقی در فضای مجازی بخش‌های مختلف هویت بصری را تشکیل می‌دهند. نشست‌های پژوهشی ما در جشنواره نیز برپا است؛ پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. این نشست‌ها مبتنی بر موضوعاتی چون حرمت در موسیقی در دین اسلام، بداهه نوازی در موسیقی، روند ترانه سرایی در ایران، تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ برگزار خواهد شد. جایزه موسیقی و رسانه هم برای بخش هویت بخشی جشنواره موسیقی فجر است.

جایزه ویژه ترانه اهدا می‌شود

اله یاری درباره جایزه ویژه ترانه در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: موضوع ترانه موضوع بسیار مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه دارند. در این راستا تلاش کردیم سیاست‌های تشویقی را مد نظر قرار دهیم. برای همین دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر جایزه ترانه در نظر گرفت. با معرفی هیئت داوران این بخش به صورت جدی‌تر در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر قرار خواهد گرفت.

قطعه‌ای برای سردار سلیمانی نواخته می‌شود

وی همچنین درباره سایر برنامه‌های ویژه این رویداد هنری گفت: ما همچنین امسال برپایی شب موسیقی سیستان و بلوچستان را در نظر گرفته‌ایم. در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی هم بهزاد عبدی کاری را آماده کرده است. عبدی قطعه‌ای سمفونیک را تهیه کرده که روزی که ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر اجرا دارد، این قطعه هم اجرا خواهد شد. برای یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی نیز قطعه‌ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده که در کنسرت ارکستر ملی اجرا می‌شود. تمام تلاشمان این است که جشنواره موسیقی فجر امسال با شور و شکوه بیشتری برگزار شود.

وی درباره نحوه انتخاب دبیر اجرایی جشنواره بعد از کناره گیری علی ثابت نیا، هم بیان کرد: تمامی گروه‌ها توسط هیئت انتخاب، انتخاب شده اند و ما بر اساس آیین نامه کار کردیم. حتی حضور من در جلسات هیئت انتخاب هم به دلیل مسئولیتم در دفتر موسیقی و میزبانی بوده است. درباره دبیر اجرایی انجمن موسیقی وابسته به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که اصلاً جدا از ما نیست. طبق آیین نامه دبیر اجرایی حوزه‌های مالی، پشتیبانی و هماهنگی بین کمیته‌ها را زیر نظر دارد که علی ثابت نیا در این زمینه فعالیت کرده است. یعنی امور مالی و پشتیبانی جشنواره همین الان هم در انجمن موسیقی ایران امضا و ثبت می‌شود.

کمک کنیم موسیقی برنده باشد

اله یاری با تاکید بر تلاش برای حضور حداکثری هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: باید کمک کنیم که در این مقطع حساس موسیقی برنده باشد. عده‌ای از هنرمندان به دفتر موسیقی آمدند و گفتند ما اگر در جشنواره حضور نداشته باشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ به آن‌ها گفتم شما در دفتر موسیقی حضور دارید و اینجا خانه شماست. پس وقتی به جشنواره می‌آیید با زور نیایید؛ چون اگر روح آن چیزی که می‌نوازید و می‌خوانید روی صحنه نباشد، قطعا مردم این موضوع را می‌فهمند. غیر از این حرفی به دوستان نگفتیم. مطمئن باشید آنچه انجام شده مذاکره در فضایی همراه با حسن نیت بوده است. جشنواره موسیقی فجر متعلق به وزارت ارشاد نیست؛ این رویداد متعلق به همه مردم ایران است.

وی درباره سامانه فروش بلیت جشنواره هم گفت: ما سایت تیوال را به اجراهای غیر پاپ و سایت دیگری را به اجراهای پاپ اختصاص دادیم. خوشبختانه تا الان سایت‌ها از نظر فنی مشکلی نداشتند. در پایان از تیزر و پوستر گرامیداشت بزرگان موسیقی در جشنواره موسیقی فجر رونمایی شد.

سپس شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت: تمام تلاش ما این بوده که برنامه‌های موسیقیایی با کیفیت را به مخاطبان ارائه کنیم. جشنواره موسیقی فجر یک رویداد بزرگ فرهنگی است که هنرمندان ۲۵ استان کشور در آن حضوری فعال دارند.

وی درباره اجرای آثار ایرانی در جشنواره موسیقی فجر امسال بیان کرد: از هنرمندان دعوت کردیم برای اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی به جشنواره بیایند؛ اما متأسفانه برخی از گروه‌های شرکت کننده از حضور در جشنواره انصراف دادند. البته برخی گروه‌ها هم از استاندارد لازم برخوردار نبودند. ما در این حوزه با رپرتوار وسیعی مواجهیم که محدود به یک برنامه در جشنواره نخواهد بود.

ماجرای دستمزدی که فرهت نمی خواست بگیرد

در ادامه یکی از خبرنگاران از شاهین فرهت درباره میزان مبلغی که در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته دریافت کرد، پرسید. فرهت در نشست خبری پارسال گفته بود دستمزد نمی‌گیرد، اما او دستمزد خود را دریافت کرده بود.

او در پاسخ به این سوال گفت: سال گذشته گفتم که دستمزدی را بابت دبیری جشنواره نگرفتم؛ اما بعد که جشنواره موسیقی فجر تمام شد مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من آن را صرف امور خیریه کردم. عاشق حیواناتی هستم که دچار آسیب می‌شوند و این پول را صرف آن‌ها کردم. دستمزد من اسفند ماه سال گذشته به حسابم واریز شد.

الله یاری هم در همین باره اظهار کرد: ما موظف هستیم که طبق آیین نامه دستمزد پرداخت کنیم. مطمئن باشید مجموع هزینه‌های جشنواره موسیقی فجر به صورت عمومی منتشر می‌شود. بودجه موسیقی محدود است؛ اما دوست داریم پرداخت مالی به گروه‌ها عادلانه باشد.

اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز اظهار کرد: ما در حوزه بین الملل مقداری کارمان متفاوت از دیگر بخش‌ها بود. با توجه به اینکه عنوان بین المللی در جشنواره نیست، سعی کردیم کیفیت کارمان را بالا ببریم. سیاست ما دعوت از هنرمندان با توجه به تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگهداشتن مخاطبان سبک‌های مختلف بوده است. ما در این شرایط دو گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک، همچنین از کشورهای همسایه ترکمنستان و آذربایجان در جشنواره داریم. در حوزه موسیقی جز نیز گروه‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش در این دوره حضور دارند. علاوه بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه به اجرای برنامه می‌پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز یکی از اتفاقات دیگر در جشنواره امسال است. اهالی موسیقی می‌دانند که یوسف از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیاست.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، ارکسترال، تلفیقی، کودک و نوجوان و بانوان برگزار می شود و نشست های تخصصی، جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه از بخش های دیگر این دوره جشنواره است.

در این دوره از جشنواره قرار است طی برنامه های ویژه ای یاد جانباختگان سانحه هوایی مربوط به هواپیمای اوکراینی گرامی داشته شود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری شاهین فرهت ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.