دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹

کارگردان فیلم در نشست خبری مطرح کرد؛

«روز صفر» یک فیلم ملی است

نشست خبری فیلم سینمایی «روز صفر»

سینماپرس: نشست خبری فیلم «روز صفر» با حضور عوامل و بازیگران فیلم آغاز شد .

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «روز صفر» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سعید ملکان با حضور کارگردان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، مهدی قربانی و تینو صالحی (بازیگر)، میثم مولایی (تدوینگر)، رشید دانشمند (صدا بردار)، امیر ملک‌پور (طراح لباس)، سهیل دانش اشرفی (طراح صحنه)، پوریا ذوالفقاری (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی، امروز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 ملکان در پاسخ به این سوال که چرا برای فیلم اول این سوژه سخت را انتخاب کرد و مسیری که برای پژوهش طی کرده است، گفت: این یکی از سوژه‌هایی بود که دوست داشتم و دلیل آن سختی در ساخت بود، طرح فیلمنامه برای آقای اصفهانی بود و ما سعی کردیم آن را به زبان سینما جذاب‌تر بیان کنیم.

در ادامه ساعد سهیلی درباره ایفای نقش عبدالمالک ریگی توضیح داد: خیلی خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما به دلایل شخصی با این فیلم به سینما برگشتم و در اینجا حضور دارم. این نقش توفیق زیادی داشت. وقتی آقای  ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی کنجکاو برانگیز بود که در مورد این نقش تحقیق کنم و  بفهمم چگونه یک آدم معمولی که سی دی می‌فروشد به اینجا می‌رسد. این سوال برایم پیش آمد که این آدم چگونه به اینجا رسید.

امیر جدیدی نیز درباره نقشش گفت: کمتر پیش می‌آیدکه در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی می‌خواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.

کارگردان «روز صفر» در ادامه درباره انتخاب موسیقی فیلم گفت: از ابتدا نمی‌خواستیم موسیقی انتخابی بگذاریم اما برخی از سکانس‌ها انتخابی شد و برای رسیدن به جشنواره مجبور شدیم موسیقی انتخابی را روی فیلم بگذاریم.

دانش اشرفی درباره طراحی صحنه فیلم توضیح داد: واقعیت این است که اکثر لوکیشن‌های این فیلم داخل ایران انجام شده است و تحقیقات زیادی از سوی کارگردان انجام شده بود. ما به دنبال رسیدن به فضای واقعی بودیم و در برخی از قسمت‌ها شرایط فیلم‌برداری در پاکستان نبود.

ملکان در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت فیلم چگونه تامین شده و اطلاعات از کجا به دست آمده، گفت: قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و من هنوز بدهکارم. رفرنسهایی را به ما سپردند و ما تلاش کردیم به ذهنیت آقای ملکان نزدیک شویم.

ملکان درباره ضرورت نقش اغراق شده امیرجدیدی در فیلم گفت: ما می‌خواستیم کمی از قالب‌های کلیشه‌ای و رایج بازیگری در سینمای ایران بیرون بیاییم. ما در سینمای امریکا صحنه‌های اغراق شده زیادی می‌بینیم اما صدایمان در نمی‌آید به این دلیل که ما در این زمینه‌ها فیلم نساختیم و این شکل بازی برای ما عادی نیست. من فکر نمی‌کنم بازی امیر جدیدی اغراق شده است.

ملکان درباره نقش مهدی قربانی تصریح کرد: بچه‌ها را برای عملیات انتحاری تنها نمی‌فرستند و نفر مکمل این فیلم نیز او را رها کرده است.

پوریا ذوالفقاری منتقد این فیلم در مورد شخصیت‌پردازی گفت: ببینده در شخصیت‌پردازی این فیلم با مجموعه‌ایی از اطلاعات روبه رو است که دقیق نمی‌داند با چه شخص و اطلاعاتی از کاراکتر رو به رو است. در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنه‌های پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر می‌کنم یکی از سخت‌ترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده است.

در ادامه نشست مهدی قربانی درباره ایفای این نقش‌اش در «روزصفر» و لهجه‌اش توضیح داد: من از کودکی با آقای ملکان کار کرده‌ام و از او  بسیار آموخته‌ام. در زمان پیش تولید لهجه‌ها را در دفتر تمرین می‌کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم‌های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.

ملکان  هم در مورد تدوین این فیلم گفت: میثم مولایی در تمام بخش‌های فیلم کنار ما بود و اگر او نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. در تدوین فیلم به‌خاطر  مدیریت مولایی یک دقیقه دور ریز نداشتیم.

میثم مولایی هم درباره تدوین «روز صفر» توضیح داد: وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می‌شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام‌تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تندتری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می‌کند.

فیلمبردار فیلم در خصوص فیلم گفت: اگر اتفاق خوبی بوده و در فیلم دیده می‌شود کار تیمی و همه اعضا تولید فیلم بوده است.

ذوالفقاری در ادامه گفت: اگربخش‌های انگیزشی فیلم بیشتر از این بود نیز سوالات و انتقادات زیادی برای بینندگان به همراه داشت.

ملکان در خصوص انتخاب سهیلی برای نقش عبدالمالک ریگی گفت: بهترین انتخاب، سهیلی بود که عالی نقش را بازی کرد. توانایی ساعد سهیلی منجر به انتخاب او شد.

ملکان از انگیزه ساخت این فیلم گفت: تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.

فراستی در میانه نشست به دعوت حسنی پشت تریبون رفت و درباره «روزصفر» توضیح داد: تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.

ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد: هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.

ملکان خاطرنشان کرد: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.

کارگردان در ارتباط با سکانس‌های فیلم بیان کرد: به تازگی در سینمای ایران چنین فیلم‌هایی در حال باب شدن است. بخش‌هایی از سکانس‌ها در شهرک دفاع مقدس طراحی و ساخته شده است.

امیر جدیدی که در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت: تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند.

جدیدی تصریح کرد: این فیلم بسیار سخت بود و تک تک اعضا فیلم در اجرای نقش‌ها موثر بودند.

تینو صالحی نیز ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: از عوامل این فیلم ممنونم که اجازه دادند من این نقش را اجرا کنم و خوشحالم که در کنار دوبازیگر حرفه‌ای کار کردم.

ملکان در مورد سرمایه فیلم گفت: حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.

ملکان در ارتباط با اضافه شدن یا نشدن سکانس شهید سردار سلیمانی گفت: اصلا اینطور نبوده است و نمایش ترور سردار سلیمانی در فیلم ما هیچ ربطی به فیلمبرداری نداشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.