دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

نگاهی به روز دوم جشنواره فیلم فجر؛

از استمرار مشکلات آنتن دهی تلفن همراه تا ادامه انتقادات نسبت به محتوای نازل آثار/ وقتی سخن از دست های پشت پرده سینما به میان می‌آید!

دومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: روز دوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها سرشار از حاشیه بود؛ بنا به گزارشات رسیده مردمی به سینماپرس دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر برخی از سینماهای مردمی با خلوتی روبرو شدند.

به گزارش سینماپرس فیلم های اکران شده در روز دوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها شامل آثاری همچون: «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده و «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف بودند؛ فیلم هایی که آنطور که باید نتوانستند نظرات مثبت مخاطبان را به سمت خود جلب کنند.

برخی از اهالی رسانه و منتقدان مواضع تندی علیه فیلم محمد کارت داشتند؛ برخی افراد در این رابطه می گفتند تلخی، یأس، سیاهی و رنج و بدبختی مردمان گویا تنها مضامینی است که مورد توجه اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره بوده است! این اتفاقات باعث شد تا بسیاری از اهالی رسانه در خصوص سیاست گذاری ها و دست های پشت پرده ای که شنیده می شود جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران را اداره می کنند مواضع تندی بگیرند و خواهان شفاف سازی دست اندرکاران سازمان سینمایی در خصوص محتوای ضدمردمی، ضداخلاقی، ضدارزشی، سیاه و نازلی شوند که تاکنون روی جشنواره ۳۸ ام را سیاه کرده اند!

اما استمرار مشکلات آنتن دهی اینترنت همراه و خطوط تلفن از جمله مسائلی بود که علیرغم وعده های پوچ و تهی دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و پردیس سینمایی ملت در روز دوم برگزاری این رویداد سینمایی ادامه داشت و باعث خلل جدی در کار اهالی رسانه شده بود. به خصوص در بخشی که برای اسکان اهالی رسانه و استفاده از سیستم های کامپیوتری و اینترنت تعبیه شده این مشکل چندبرابر از سایر بخش های پردیس سینمایی ملت دیده می شد.

حضور برخی منتقدان خاص در نشست های نقد و بررسی فیلم های جشنواره نیز باعث شد تا برخی از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خصوص چگونگی انتخاب این افراد از بین صدها عضو انجمن موضع بگیرند؛ یکی از اعضای پیشکسوت انجمن منتقدان در این خصوص به سینماپرس گفت: «نمی دانم چرا فرصت حضور برای امثال بنده در این نشست ها هیچ گاه فراهم نمی شود اما چهره های تکراری مرتبا در هر جشنواره ای به عنوان منتقد حضور پیدا می کنند؛ مگر انجمن فقط همین چند عضو را دارد؟»

تداخل ساعات برگزاری نشست های خبری با زمان نمایش فیلم ها به ویژه در سانس های دوم و سوم و عدم نیز با انتقاد جدی از سوی اهالی رسانه روبرو است. به علاوه آنکه برخی از مستندسازان و کارگردانان فیلم کوتاه که آثارشان در سانس آخر و ساعات پایانی شب نمایش داده می شود نیز نسبت به تبعیض آشکار دست اندرکاران برگزاری جشنواره گلایه دارند چرا که سانس پایانی یکی از خلوت ترین سانس ها است و اهالی رسانه و منتقدان استقبال چندانی از فیلم های مستند و کوتاه به عمل نمی آورند.

اما عدم برنامه ریزی دست اندرکاران برگزاری جشنواره برای حمل و نقل اهالی رسانه و در اختیار نگذاشتن سرویس های رفت و برگشت برای سینمای دورافتاده ملت نیز با انتقاد جدی از سوی برخی اهالی رسانه و منتقدان روبرو است. بسیاری معتقدند کمترین کاری که مسئولان جشنواره در این راستا می توانستند انجام دهند بستن قرارداد با تاکسی های اینترنتی برای حمل و نقل مسافران و تخفیف ویژه به آن ها بوده که در این راستا اهمال کاری و کوتاهی کرده اند. این اتفاق در حالی است که بنا به اظهارات هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و مدیر پردیس سینمایی ملت، این سینما با یکی از تاکسی های اینترنتی قرارداد امضا کرده اما دریغ از اعطای کد تخفیف به خبرنگاران و منتقدان!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.