شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

در قسمت پنجاهم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: نسبت پوستر جشنواره ۳۸ ام با انقلاب اسلامی چیست؟/ فهیم: سلبریتی ها بخشی از دستمزدشان را به اقشار مستضعف اهدا کنند!

قسمت پنجاهم برنامه سینمایی هفت

سینماپرس: در قسمت پنجاهم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با آرش فهیم از روزنامه کیهان با اجرای پژمان کرمی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله حواشی جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، فقدان حضور سینماگران ارزشی و انقلابی در هیأت داوری جشنواره فیلم فجر و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: آیا قحط الرجال آمده که از بین این همه چهره های سینمای ارزشی و انقلابی که سال ها است بیکار و خانه نشین هستند، امکان فعالیت برایشان مهیا نیست و بسیار دغدغه مند هستند تا برای انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی و مسائل استراتژیک فیلم تولید کنند، باید افرادی دیگر به عنوان داور جشنواره فجر انقلاب اسلامی به کار گمارده شوند؟

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه پنجاهمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

کریمی در ابتدای این برنامه با اعلام اینکه قرار است در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر و ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی مسئولیت میز رسانه را بر عهده داشته باشد اظهار داشت: ما قصد داریم به مطالب مهم جشنواره با حضور دست اندرکاران مطبوعات و اهالی رسانه از طیف های مختلف فکری بپردازیم.

منتظری نیز در ابتدای اظهاراتش با ابراز خوشحالی از تغییر ترکیب میز رسانه و حضور پژمان کریمی به عنوان یک فرد رسانه ای در مقام مجری آن اظهار داشت: ایام الله دهه فجر را خدمت همه ملت شریف ایران تبریک می گویم و امیدوارم روزهای آینده برای یکایک اهالی سینما بسیار خوب و خوش باشد.

وی سپس در خصوص جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران اظهار داشت: متأسفانه بنده به دلیل مشکلات کاری نتوانستم در این جشن که البته امسال واژه جشن را به دلایل وقایع تلخ اخیر از روی آن برداشته شده بود و با عنوان «شب منتقدان» برگزار شد شرکت کنم؛ اصولا یک مقدار کما فی سابق حواشی به وجود آمده در این برنامه که ما هم از طریق رسانه ها و همکاران رسانه ای از آن آگاه شدیم.

فهیم نیز در این خصوص گفت: یکی از حواشی امسال را حامد بهداد رقم زد. ایشان گفتند اصطلاح مزخرف سلبریتی را در صورت ما نزنید چرا که ما از خود مردم هستیم. این حرف آقای بهداد نشان از آن دارد که خود ایشان هم پذیرفتند که همکاران شان رفتارهای عجیبی از خود بروز داده اند که این اصطلاح سلبریتی برچسب خوبی شناخته نمی شود و این اصطلاح یک توهین محسوب می شود.

وی ادامه داد: چند وقت قبل یک سری از سلبریتی های غربی یک شب را به صورت نمادین در کنار بی خانمان ها گذراندند؛ این سلبریتی های سینمای ایران هم اگر می خواهند مردمی باشند بیایند و این حرکات را انجام دهند. بخشی از دستمزدشان را به مستضعفان ببخشند و یا در جنوب شهر زندگی کنند.

سیدرضا منتظری دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم اظهار داشت: روز گذشته نشست خبری جشنواره فیلم فجر برگزار شد و بنده از آقای داروغه زاده پرسشی را مطرح کردم و پاسخی که ایشان دادند در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت. سوأل بنده این بود که چرا در این بزنگاه حساس و تاریخی کمتر از چهره های انقلابی و ارزشی در هیأت داوران استفاده شده است؟ ایشان در بخشی از پاسخ شان اظهار داشتند: هرکس در سینمای ایران فعالیت می کند انقلابی است!

وی ادامه داد: بله این تعریف در شکل کلان بسیار خوب است و نگاه آقای داروغه زاده ارزشمند است اما بنده سوأل دارم در این هیأت داوران فعلی به عنوان مثال فردی را داریم که نه سابقه تولید آثار انقلابی از ایشان دیدیم نه سنخیت و قرابتی با مفاهیم و ارزش های انقلاب اسلامی از ایشان در آثارشان چه در مقام فیلمساز و چه در مقام فیلمبردار مشاهده کردیم. آیا در این شرایط قحط الرجال آمده که از بین این همه چهره های سینمای ارزشی و انقلابی که سال ها است بیکار و خانه نشین هستند، امکان فعالیت برایشان مهیا نیست و بسیار دغدغه مند هستند برای انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی و مسائل استراتژیک فیلم تولید کنند، باید افرادی دیگر به عنوان داور شناخته شوند؟

کریمی در پاسخ به اظهارات منتظری گفت: بنده سخنگوی آقای داروغه زاده نیستم اما برداشت خودم را عرض می کنم؛ شاید منظور ایشان این بوده که ما در جشن ملی سعی کردیم همه سلایق را دور هم جمع کنیم و هر کس در سایه سار قانون اساسی کار می کند از نظر ما پذیرفته است و جزو مردم است و باید کار کند.

وی سپس به پوستر جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: من هرچه گشتم سیمرغ را در پوستر ندیدم، معنای این رنگ آبی را هم متوجه نشدم.

فهیم در این خصوص اظهار داشت: سیمرغ امسال مثل یک بازی فکری شده و باید بگردیم تا آن را پیدا کنیم. به لحاظ زیبایی شناختی هم کار ضعیفی است و جذابیتی ندارد و بدتر از همه اینکه المان های سینمایی در آن وجود ندارد.

منتظری نیز در این خصوص اظهار داشت: نسبت این پوستر با جشنواره فجر انقلاب اسلامی چه چیزی است؟ اگر کسی نمادی از انقلاب در پوستر می بیند ما را هم آگاه کند.

فهیم در ادامه اظهارات منتظری گفت: جشنواره فیلم فجر هنوز تعریف و چشم انداز و هویت مشخصی ندارد و این پوستر نمادی از سرگردانی سیمرغ در رنگ ها و جریان های فکری مختلف است.

منتظری: از تمام طیف های فکری و سیاسی مختلف، سینماگران انتقادات شدیدی نسبت به این پوستر داشتند.

وی افزود: ما در حالی تا ساعات دیگر آغاز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را شاهد هستیم که هنوز تکلیف اسپانسر مالی جشنواره ملی سی و هفتم روشن نشده است. امسال شهرداری تهران اعلام کرد که حمایت ۸ میلیارد تومانی از جشنواره دارد و در خصوص سال گذشته شنیده می شود که یکی از اپراتورهای تلفن همراه رقم هنگفتی را به جشنواره اختصاص داده و یک آمار شفاف سازی هم از سازمان سینمایی بیرون آمده از خرج کردها که رقمی حدود ۶ و نیم میلیارد تومان است. سوأل این است که آیا نباید همه چیز شفاف باشد؟ آیا نباید آورده ها و خرج کردها شفاف باشد؟ آیا نباید تکلیف این شفاف سازی ها یک بار برای همیشه روشن شود؟ ای کاش آقای انتظامی که این شفاف سازی را بنیان گذاشتند بیایند و یک بار برای همیشه تکلیف این شفاف سازی ها که شبهات زیادی را برای اهالی سینما و رسانه ایجاد کرده روشن کنند.

کریمی در این خصوص گفت: آقای داروغه زاده اعلام کردند که امسال هزینه افتتاحیه را به سیل زدگان اهدا کنند. ایشان گفتند ما هزینه ها را اعلام می کنیم. این می تواند شروعی باشد برای شفاف سازی.

منتظری در خاتمه اظهاراتش خاطرنشان کرد: باید تکلیف حامی مالی جشنواره ۳۷ ام روشن شود. باید مشخص شود چه رقمی به جشنواره کمک شده و این مطالبه اهالی سینما و رسانه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.