پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷

نقش مهم پرس تی وی در «جنگ روایت‌ها» و مقابله با «مدیریت ادراک مردم»؛

مردمی که پیچانده می‌شوند!

شبکه پرس تی وی

سینماپرس: شبکه بین المللی پرس تی وی می‌تواند با ایجاد سوالات متعدد و بیان پاسخ‌های مناسب برای آن در برابر جنگ روایت‌هایی که آمریکایی‌ها به راه انداخته‌اند، مقابله قابل قبولی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، رسانه‌ها نقشی اساسی در آگاهی بخشی به ملت‌ها یا اغفال آنها دارند و این تاثیر می‌تواند اثری به مراتب مهم‌تر را موجب شود که آن حرکت یک کشور در مسیر امنیت یا ورود به دنیای ناامنی مانند جنگ است. پس خوب است نگاهی گذرا به وضعیت مدیریت ادراک مردم در کشورهای غربی و ابزار مقابله با آن داشته باشیم.

یکی از تاکتیک‌های رسانه‌های غرب این است که اجازه تفکر و بررسی تحلیلی به مردم آمریکا و اروپا نمی‌دهند؛ برای مثال اگر این سوال برای یک آمریکایی یا انگلیسی پیش آید که ما واقعا در عراق چه می‌کنیم یا چرا بیست سال است  که در افغانستان می‌جنگیم یا این جنگ کی تمام می‌شود؟ و مهم تر از همه این که با تحقق چه هدفی ما می‌توانیم از غرب آسیا خارج شویم؟ در این شرایط «تاکتیک مدیریت ادراک» توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس به دقت اجرا می‌شود تا ملت‌های جهان به ویژه مردم  ایالات متحده را بپیچانند. اما چگونه؟

سوالاتی که پاسخ را می‌کشد

زمانی که سوالات فوق در جامعه آمریکا مطرح شود مدیریت ادراک شروع شده و به جای پاسخ سوالات جدیدی را مطرح می‌کند تا مانع از کاوش مردم برای رسیدن به پاسخ شوند. مواردی از این دست؛ آیا شما با کشته شدن صدام مخالفید؟ آیا شما از سلاح‌های کشتار جمعی صدام  حمایت می‌کنید؟ قطعا کسی از صدام یا بن لادن در میان مردم غرب حمایت نمی‌کند یا اگر هم آنها رادوست بدارد اعلام نمی‌کند. پس همه ساکت می‌شوند.

به همین روال ادامه می‌دهند و سوالاتی اغفال‌گر مطرح می‌کنند؛ آیا شما از سلاح‌های کشتار جمعی عراق حمایت می‌کنید؟ آیا خطر تروریسم و تکرار ۱۱ سپتامبر را نمی‌فهمید؟ آیا شما طرفدار تروریسم هستید؟ پس باید به عراق و افغانستان یورش ببریم و با این حیله جوانان بدبخت آمریکایی به منطقه ما بیایند و برای اهدافی واهی مانند سلاح‌های کشتار جمعی صدام که هرگز یافت نشد، مردم را بکشند و خود نیز کشته شوند. بدون آنکه سودی ببرند یا خطری از خانواده شان دفع شود.

قطعا این سوالات برای ساکت کردن مخاطبان و جلوگیری از روشنگری است تا در میان مردم کشورهای غربی مخالفتی با سیاست‌های کاخ سفید به یک جریان تبدیل نشود.

اینجاست که پرس تی وی می‌تواند به خوبی به یاری مردم جهان شتافته و با تاکتیک شیطانی مدیریت ادراک مقابله کند اما چگونه؟ این شبکه کافیست سوالات روشنگرانه را مکرر مطرح کند تا افکار عمومی مخاطبان آمریکایی به دنبال آن در جست و جو باشد. اگر این حس کاوش در آنها بیدار شود به راحتی می توانند درک کنند که چگونه توسط کاخ سفید چند دهه است که اغفال شده اند.

روشنگری پرس تی وی مقابل اغفالگری رسانه‌های غربی

پرس تی وی در برنامه‌های متعدد که به کشور آمریکا و سیاست‌های کاخ سفید می‌پردازد این سوالات را مطرح می‌کند؛ سلاح کشتار جمعی که در عراق یافت نشد و بن لادن و داعش هم که از میان رفتند. پس چرا آمریکا همچنان در غرب آسیا لانه کرده است؟ کدام تهدید موجب می‌شود مردم این منطقه را آماج این حملات  قرار دهند؟ بعد از نابودی داعش و صدام چرا همچنان آمریکا در عراق است؟

آنچه به خوبی در پرس تی وی به نمایش در می‌آید این است که مردم آمریکا را متوجه منابع تهدید واقعی کشورشان کند. به بیان دیگر کسانی که امنیت غرب را در خطر افکنده‌اند نه در غرب آسیا بلکه در کاخ سفید هستند و سیاست‌هایی که عامل کشتار در داخل مرزهای آمریکاست.

شبکه پرس تی وی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مردم آمریکا را متوجه آمار درست کند و این سوال را بر فکر آنها متبادر کند که اصولا آمریکایی‌ها چرا باید از غرب آسیا تهدید شوند زمانی که کودکان اسلحه به دست آمریکایی همکلاسی‌های شان را می‌کشند و کسی هم اعتراض نمی‌کند.

نکته دوم این است که اگر سلاح‌های خطرناکی در منطقه ما باشد که به خاطر احتمال وجودش این همه جنگ راه انداخته‌اند چرا با روسیه یا چین چنین نمی‌کنند؟ مگر نمی‌دانند که روسیه، هند، کره شمالی و چین دارای انبارهایی از سلاح‌های اتمی، نوترونی و هیدروژنی آماده پرتاب هستند؟ مشخص است که موضوع تهدید شدن مردم آمریکا وجود خارجی ندارد. بلکه موضوع تلاش غرب برای ایجاد سلطه بر مولفه‌های انرژی و نیز راهگذرهای مهم دریایی است که می‌تواند غارت کشورها را تسهیل کند. پس امنیت مردم آمریکا در غرب آسیا تهدید نمی‌شود که نیازی به حضور ارتش‌های غربی باشد.  

پرس تی وی می‌تواند در ادامه روشنگری خود اثبات کند که اگر آمریکا در منطقه ما نباشد، قطعا سلطه جهانی‌اش را از دست خواهد داد. جهانی سازی که هیچ، حتی باقی ماندن عنصر سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان با دلار و بورس نیویورک متکی به حضور در غرب آسیا به ویژه خلیج فارس است.

این مولفه تنها برای سرمایه سالاران آمریکا دارای اهمیت است و الا این مردم ایالات متحده هستند که با مالیات خود هزینه سودجویی دولت و سرمایه داران غربی را تامین می‌کنند. آنچه مردم آمریکا و انگلیس می‌توانند در صفحه پرس تی وی به تماشا بنشینند این است که بودجه‌ای که باید خرج آموزش، درمان، مسکن و کمک به اقشار ضعیف جامعه شود صرف جنگ افروزی و دشمن تراشی کاخ سفید در مسیر توسعه طلبی و یاغی گری می‌شود. این که هیچ جوانان فریب خورده غرب باید جانشان را هم در مسیر سودجویی بی حد و مرز سرمایه سالاران غربی فدا کنند.

اکنون می‌توان دریافت که چرا مانع از اطلاع رسانی پرس تی وی می‌شوند؟ این شبکه چه نکته‌ای را بیان می‌کند که همه رشته‌ های آنها را پنبه کرده و مجبور می‌شوند به این صورت عصبی دسترسی مردم کشورهای اروپا و آمریکا را حتی به صفحات شبکه پرس تی وی در فضای شبکه‌های اجتماعی قطع کنند. به راستی این واکنش نشانه چیست؟

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.