دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۷

حسینی: ملاحظات، سفارشات و سلایق نباید جشنواره فجر انقلاب را به انحراف بکشاند/ داوران باید مراقب محتوای آثار باشند

سید حامد حسینی

سینماپرس: سیدحامد حسینی تهیه کننده سینما گفت: ملاحظات، سفارشات و سلایق نباید جشنواره فجر انقلاب را به انحراف بکشاند اما متأسفانه بارها دیده شده که این مسائل جشنواره را دچار حاشیه هایی کرده که ماحصل آن به ضرر جشنواره فجر انقلاب است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سرو زیرآب» و «مشت آخر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل اولی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که آیا زندگی امروز اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... مان در راستای زندگی انسانی و تعالی بشر است؟ ما قبل از اینکه این پرسش را داشته باشیم که داوران بر اساس منافع ملی چه می کنند باید این اصل اساسی را مورد ارزیابی قرار دهیم که جشنواره چقدر می تواند در راستای انقلاب اسلامی و زندگی انسانی عمل کند؟

وی ادامه داد: ما در وهله اول فطرتی به نام انسانیت داریم و سپس به دین و مذهب و... می رسیم. اگر قرار باشد اصل موضوع را به حال خود رها کنیم قطعا ورژن های جدید نمی توانند به ما کمک کنند. ما باید بررسی کنیم انقلاب ما و زندگی شهروندی و اجتماعی و فرهنگی ما چقدر به انسانی شدن کمک می کند؟ اگر نقصانی در این زمینه وجود دارد ما باید آن نقصان ها را اصلاح کنیم.

حسینی سپس با بیان اینکه داوران جشنواره فیلم فجر انقلاب باید مراقب محتوای آثار باشند اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر ۲ مأموریت مهم دارد که یکی از آن ها کمک به تکنیک و فن سینمایی و تعالی آن و دیگری که موضوع بسیار مهمتری است محتوا را شامل می شود. ما باید به محتوای آثار جشنواره و اینکه این محتوا تا چه میزان می تواند به زندگی شهروندی و اجتماعی مان کمک کند توجه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین ها را معرفی کنیم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: آنچه مهم است اینکه داوران به این ۲ مقوله باور جدی داشته باشند. یعنی اینکه سینما را هم با نگاه ابزاری نگاه کنند و تخصص های درون آن را بسنجند و هم اینکه ببینند این تخصص ها و ابزارها در خدمت چه اندیشه ای است!

تهیه کننده فیلم سینمایی «بی تار» متذکر شد: متأسفانه خیلی وقت ها ملاحظات ما تغییر می کند. گاهی اوقات فشارهایی وجود دارد و اصولا بنده معتقدم هر سال کار تیم داوری جشنواره سخت تر می شود چرا که شرایط اجتماعی ما پیچیده تر می شود. از این رو مهم است کسانی که به عنوان داور در رویدادی مهم و معتبر مانند جشنواره فیلم فجر انقلاب انتخاب می شوند سیر اندیشه و جهان بینی شان بالاتر برود. آن ها نباید سطح جهان بینی شان پایین باشد چرا که پیچیدگی ها در حوزه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی روز به روز بیشتر می شود.

وی در همین راستا افزود: هیأت داوران در سال جاری کار سختی بر عهده دارند چون ما وارد یک پیچ تاریخی از لحاظ اندیشه، رفتار اجتماعی و سواد شده ایم. بنده امیدوارم داوران جشنواره فجر انقلاب با درک درستی از شرایط جامعه مراقب محتوای آثار باشند و فیلم هایی را انتخاب کنند که در خدمت تعالی بشر هستند و نه در خدمت برخی اندیشه های جناحی!

حسینی تأکید کرد: امروزه باید داوران اینقدر جهان بینی و سواد داشته باشند تا در پیچ تاریخی دچار جوزدگی و موج زدگی و بازی رسانه های دنیا قرار نگیرند. بی تردید انقلاب شکوهند اسلامی محتوای بسیار بزرگی دارد. یک عمق اندیشه بسیار بزرگی دارد اگر داوران آن را نشناسند و درک درستی نداشته باشند نمی توانند داور مناسبی برای جشنواره انقلاب داشته باشند.

این تهیه کننده سینمای کشور با بیان اینکه داوران تنها نباید ملزم به برخی قواعد ظاهری باشند اظهار داشت: آن ها اگر اندیشه درستی داشته باشند قطعا انتخاب درست تری خواهند داشت. داوران جشنواره فجر انقلاب تعیین نقش اساسی در سرنوشت یک سال آینده سنیمای کشور دارند. آن ها اگر نگاه درستی به فیلم ها نداشته باشند سینما در سال آینده ابزاری خواهد شد برای تخریب فرهنگ کشور و انقلاب اسلامی و جامعه!

وی تأکید کرد: داوران خوراک فرهنگی مردم را مشخص می کنند و باید داوران اندیشمندی باشند تا شرایط را درک کنند. داوران باید بدانند امروز نجات فرهنگ مان در گروی اصلاح فیلم های مان است. امروزه لابی هایی هستند که فقط نگاه سرمایه داری به سینما دارند.

حسینی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: امروزه نفوذ در سینما و تلویزیون بسیار زیاد شده و  به بهانه این که این صنعت سینما باید چرخش بچرخد هویت را گم کرده اند. کارگردانان خوب به سمت ساخت فیلم های چیپ می روند. این نگاه سرمایه داری بد است و داوران باید نقش درستی ایفا کنند تا بیش از این دچار افول فرهنگی در کشور نشویم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.