چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

درباره برنامه «گزارش ویژه»؛

درک مشترک «آی فیلم ۲»

آی‌فیلم پلاس

سینماپرس: برنامه «گزارش ویژه» کانال آی فیلم ۲ شبکه آی فیلم تلاش می کند تا به پوشش و گزارش و تحلیل اخبار و رخدادهای فرهنگی و هنری با محوریت افغانستان و تاجیکستان بپردازد که این مسئله هم برای مخاطبان این دو کشور و هم برای مخاطب ایرانی می تواند جذاب و دیدنی باشد.

به گزارش سینماپرس، اگر علاقه مند جدی فرهنگ و هنر باشید قطعا پیگیری اخبار و رخدادهای مربوط به این حوزه برایتان جذاب خواهد بود. اگرچه به نظر می رسد مخاطبان اخبار فرهنگ و هنر طیف خاص تری از مردم و مخاطبان را تشکیل می دهند که یا خود دستی بر آتش فرهنگ و هنر دارند یا در این زمینه دغدغه مند هستند، اما این به این معنا نیست که مخاطب عام از آن سود یا حظی نمی برد.

حوزه فرهنگ و هنر هم به دلیل گستردگی فعالیت هایش هم به دلیل پیوندی که با احساس و ذوق انسان دارد، همواره یکی از جذاب ترین کنش های اجتماعی است که حتی شنیدن و مطلع شدن از چند و چون آن هم می تواند آدم را بر سر شوق بیاورد یا از لحاظ روحی اغنایش کند. ضمن اینکه این امکان و فرصت را فراهم می کنند تا مخاطب تماشاگر را به مخاطب کنشگر بدل کرده و به حضور در محافل و فعالیت های فرهنگی و هنری ترغیب و تشویق کند.

 از سوی دیگر اخبار و گزارش های فرهنگی و هنری، شمایلی تصویری از وضعیت یک جامعه را با مولفه ها و شاخص های توسعه فرهنگی و هنری ترسیم می کند که نوعی سنجه و میزان برای ارزیابی آنها محسوب می شود.

برنامه «گزارش ویژه» کانال آی فیلم ۲ شبکه آی فیلم با چنین رویکردی تلاش می کند تا به پوشش و گزارش و تحلیل اخبار و رخدادهای فرهنگی و هنری با محوریت افغانستان و تاجیکستان بپردازد که این مسئله هم برای مخاطبان این دو کشور و هم برای مخاطب ایرانی می تواند جذاب و دیدنی باشد. از جمله اینکه در جریان های فرهنگی در کشورهای همسایه قرار می گیرد که با ما قرابت و سنخیت فرهنگی و هنری بالایی دارند و می تواند فرصتی برای یک تعامل و گفت و گوی فرهنگی مجازی را فراهم آورد.

ضمن اینکه می توان از این طریق نقاط مشترک فرهنگی و هنری را بازشناسی کرد که چه بسا بستری برای همکاری و فعالیت های مشترک باشد. اتفاقی که سابقه متعدد داشته و به نزدیکی و همدلی بیشتر کشورهای همسایه کمک کرده است. مثلا برگزاری هفته های فرهنگی در کشورهای همسایه ایران که به دلیل اشتراکات فرهنگی فراوان برای مخاطبان هر دو کشور، دستاوردهای موثری داشته است. این برنامه به ویژه برای فعالان فرهنگی و هنری که اخبار مرتبط به این حوزه ها را به ویژه در بین کشورهای همسایه رصد می کنند، یک منبع موثق و مفصل است که می توانند از آن تغذیه خبری کنند.

همچنین فرصتی است تا به شناخت آگاهانه تر و تحلیلی نسبت به وضعیت کشورهای همسایه دست یابند. از آنجا که زبان این کانال از شبکه آی فیلم هم فارسی است و برای مخاطبان تاجیکستانی و افغانستانی پخش می شود، فعالان فرهنگی و هنری مشکلی در درک برنامه ندارند و با تماشای آن می توانند از بسیاری از اتفاقات و رخدادهای فرهنگی که در رسانه های دیگر پوشش داده نمی شود، از این طریق مطلع شوند. سرویس های خبرگزاری ها و روزنامه ها قطعا می توانند یکی از مخاطبان همیشگی این برنامه باشند.

در برنامه «گزارش ویژه» تا کنون چندین رخداد مهم فرهنگی و هنری مورد پوشش خبری و تحلیلی قرار گرفته که از جمله می توان به نمایشگاه خوشنویسی «تجلی خط از هرات تا تهران» اشاره کرد که مصداقی از همان همکاری های مشترک فرهنگی و هنری است که به آن اشاره شد یا «نشست هم اندیشی هنرمندان مهاجر» که با همکاری اداره کل امور اتباع مهاجر برگزار شد. همچنین «سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل» ویژه دانش آموزان و دانشجویان خارجی. اینها چند نمونه از موضوعاتی بود که به شکل ویژه در برنامه «گزارش ویژه» آی فیلم ۲ به آن پرداخته شده بود. موضوعاتی که می توان ردپای فرهنگ و هنر ایرانی را هم به شکل پررنگی در آن یافت.

برنامه «گزارش ویژه» فارغ از محتوا و ساختار اجرایی خود از حیث ماهیتی، یکی از مهم ترین برنامه ها در راستای اهداف و رویکردهای آی فیلم ۲ بوده و به شکل مستقیم با آن نسبت معنایی پیدا می کند. بازشناسی فرهنگی و هنری کشورهای همسایه ای مثل ایران و افغانستان و تاجیکستان از طریق تحلیل اخبار و رخدادهای این حوزه، نوعی روایت عینی و چه بسا عینیت گرایی پژوهش گرانه در کنشمندی های فرهنگی است که در شرایط امروز سخت به آن نیاز داریم. آنچه ملت ها را به هم نزدیک می کند، بیش از اشتراکات جغرافیایی و سیاسی، مشترکات فرهنگ و زبان هنر است که می تواند به تحکیم و تقویت هویت فرهنگی مشترک کمک کرده و نقش تاریخی داشته باشد. از این رو برنامه «گزارش ویژه» را صرفا نباید به یک برنامه خبری و تحلیلی تقلیل داد. این برنامه می تواند یک حلقه وصل تلویزیونی بین همه فعالان و دغدغه مندان فرهنگی و هنری کشورهای فارسی زبان باشد تا از وضعیت فرهنگی و خبری هم باخبر باشند و به یک درک و خودآگاهی مشترک دست یابند و به نوعی هم افزایی رسانه ای برسند.

*سید رضا صائمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.