شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۱

وحیدزاده: وجود نگرش های سیاسی و جناحی در داوری آثار جشنواره بسیار آسیب زننده است/ داوران اعمال سلیقه نکنند!

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: وجود نگرش های سیاسی و جناحی در داوری آثار جشنواره بسیار آسیب زننده است؛ این نوع نگرش می تواند باعث اجحاف در حق بسیاری از فیلم هایی شود که شاید شایستگی بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشند اما با خط فکری، جناحی و سیاسی داوران همخوانی ندارند!

کارگردان فیلم های سینمایی «معادله» و «عشق فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از معضلات بسیار مهم سینمای ایران آن است که هنوز مشخص نیست سینمای مان خصوصی است یا دولتی! سینمای ما بین دولتی و خصوصی بودن معلق مانده و همین اتفاق باعث برخوردهای جناحی، سیاسی و سلیقه ای با فیلم ها چه در جشنواره و چه خارج از جشنواره یعنی در مبحث مهم اکران و... می شود.

وحیدزاده سپس با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر رویدادی فرهنگی و سینمایی برآمده از دل انقلاب است اظهار داشت: این جشنواره طی تمامی سال های عمرش به صورت دولتی اداره شده اما در پاره ای از اوقات ما شاهد آن بودیم که حضور افرادی خارج از حیطه های دولتی در هیأت های انتخاب و داوری این رویداد، به جشنواره آسیب وارد کرده است.

این سینماگر ادامه داد: دبیر و شورای سیاست گذاری جشنواره باید در هنگام گزینش افراد برای هیأت های داوری این نکته مهم را مدنظر داشته باشند که تنها افرادی را انتخاب کنند که آن افراد پیش از این امتحان خود را به خوبی در سینما پس داده باشند، نگرش سیاسی شان با اهداف جشنواره یکسان باشد و در داوری آثار بر اساس درک سینمایی نظر بدهند نه اینکه اعمال سلیقه کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شام عروسی» و «تاکسی نارنجی» تأکید کرد: داوران باید عدالت و انصاف را رعایت کنند؛ بی تردید فیلم ها ویژگی هایی از منظر تکنیکی، محتوایی و سینمایی دارند که به خوبی قابل تفکیک و ارزیابی است و اگر داوران این ویژگی ها را در نظر بگیرند می توانند فارق از دیدگاه ها سلیقه ای آثار را داوری کرده و بهترین ها را انتخاب نمایند.

وی سپس با بیان اینکه انتقاد و اعتراض برخی سینماگران نسبت به نحوه داوری آثار هیچ گاه درست نیست اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر یک رقابت است؛ هر رقابتی در هر حوزه ای برد و باخت دارد و کسانی که به عنوان فیلمساز وارد یک عرصه رقابتی می شوند می بایست به قواعد رقابت آگاه باشند و بدانند که حضورشان در این عرصه می تواند برد و باخت به همراه داشته باشد.

وحیدزاده تأکید کرد: متأسفانه وضعیت کنونی سینمای ایران به گونه ای شده که اغلب فیلمسازان و سینماگران فکر می کنند کارشان بهترین است و یک نوع خودخواهی در کلام و رفتار آن ها دیده می شود. طبیعتاً همه نمی توانند بهترین باشند و قطعاً همیشه یک گزینه شایسته تری وجود دارد!

این کارگردان پیشکسوت سینما در خاتمه اظهاراتش جشنواره فیلم فجر را رویدادی مهم برای سینمای ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: من امیدوارم همه اهالی سینما دست در دست هم دهند و با انسجام و یکدلی سعی داشته باشند تا سینمای کشورمان را رشد و ارتقا بخشند؛ امیدوارم جشنواره فیلم فجر بتواند کدورت ها و دلخوری ها را در سینما از بین ببرد و در ایام برگزاری اش باعث اتحاد میان اهالی سینما شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.