شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

سینماگران از جای خالی مفاهیم انقلابی در سینما می گویند؛

از انتقاد شدید نسبت به حضور مدیران لیبرال مسلک و سکولار در سینما تا تأکید بر جفای آشکار به سینمای انقلاب

سلمانیان-اختری-بهمنی-مسافرآستانه-سیدزاده-شاه حسینی-حر-افتخاری-بامروت نژاد-قهرمانی-شفق-اصغری-محسنی نسب-سربخش-فهیم-سهرابی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی با انتقاد شدید از جای خالی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در سینما تأکید کردند: حضور مدیران لیبرال مسلک و سکولار در سینمای کشور باعث شده تا حرکت خزنده جریان روشنفکری سینما را تحت سیطره خود درآورد؛ این سینماگران متذکر شدند: ردپای دشمن در حوزه فرهنگی و هنری به شدت محسوس است.

به گزارش سینماپرس جامعه مسلمان ایرانی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با احیای بسیاری از عناصر هویت بخش دینی که در زمان رژیم منحوس پهلوی کمتر نشانی از آن وجود داشت، درصدد پایه ریزی برای بنیان های فرهنگ دینی در جامعه برآمد تا از این طریق نسل های آینده انقلاب را با روح تعالیم اسلامی آشنا سازد.

بی تردید سینما به عنوان یک رسانه فراگیر، تأثیرگذار و مهم در این حوزه می توانست نقشی کلیدی داشته باشد که این نقش در دهه ۶۰ و سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلابی تا حدی توانست به صورت قابل قبول ارائه گردد اما متأسفانه از میانه دهه ۷۰ و با روی کار آمدن دولت اصلاحات ورق برگشت و سینما دیگر به مضامین و مفاهیم ارزشی، ملی و انقلابی توجه چندانی نکرد.

امتداد رویه غلط مدیران باعث شد تا سینمای کشور به سمت تلخی، پوچ گرایی، سیاه نمایی و تولید آثار نهیلیستی گرایش پیدا کند و در سال های اخیر ابتذال مفرط، شوخی های رکیک جنسی، دیالوگ های مشمئزکننده و امثالهم نیز به آن افزون گردد به نحوی که امروزه سینمای کشور به زعم بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه، کارشناسان و سینماگران در اوج ابتذال و پسرفت است و هیچ نشانی از پیشرفت در آن دیده نمی شود و سیاست گذاران و مدیران سینمایی هیچ توجهی به ارزش ها، آرمان ها و دغدغه مندی های انقلاب اسلامی ندارند و غرب زدگی، لودگی و قبح زدایی و پرده دری به شدت در سینمای کشور به چشم می خورد.

سینماگران ولایتمدار، مومن، متعهد و انقلابی با بی مهری شدید از سوی مدیران فرهنگی و سینمایی روبرو و خانه نشین شده اند و در عوض کسانی که در خط مقدم جبهه دشمنان نظام و انقلاب فعالیت می کنند در سینما جایگاه ویژه ای برای خود پیدا کرده اند!

این اتفاق در حالی است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به مسائل اسفباری که در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینمای کشور رخ می دهد انتقادات شان را ابراز کرده اند؛ ایشان زمانی از «ولنگاری فرهنگی» یاد کرده اند و زمانی دیگر از نفوذ فرهنگی دشمنان!؛ همچنین با فرمان «آتش به اختیار» به نیروهای متعهد انقلابی خواستار آن شده اند که تمام وفاداران به نظام و انقلاب اسلامی هرآنچه در توان دارند انجام دهند و جلوی پسرفت ها را بگیرند. مقام معظم رهبری همچنین چند سال قبل تأکید کرده بودند: پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان پذیر است.

در همین راستا و همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: عطاالله سلمانیان، حسن اختری، حمید بهمنی، حسین مسافرآستانه، سیدسعید سیدزاده، انسیه شاه حسینی، اکبر حر، لاله افتخاری، حامد بامروت نژاد، محمد قهرمانی، ناصر شفق، ابراهیم اصغری، محسن محسنی نسب، علیرضا سربخش، آرش فهیم و روح الله سهرابی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

عطاالله سلمانیان بازیگر سینما و تلویزیون به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: طی سال های اخیر حرکت خزنده جریان روشنفکری و سکولار برای تسخیر سینما و جشنواره فیلم فجر مشهود است اما متأسفانه هیچ تدبیری برای برون رفت از این اوضاع و احوال که سینمای کشور را با بحران روبرو ساخته وجود ندارد. متأسفانه در سال های اخیر این روشنفکرمآبان بوده اند که با نفوذ در لایه های مدیریتی باعث شده اند تا گویا قانون نانوشته ای در سینما به وجود بیاید که مثلاً نیروهای انقلابی نباید در سینما کار و فعالیت داشته باشند.

حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان نیز با انتقاد شدید از انفعال سینمای ایران در خصوص پرداختن به آرمان ها و اهداف ارزشمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: مکتب و فرهنگ انقلاب اسلامی بالاتر از تمامی مکاتب و فرهنگ شرق و غرب است، از این رو ما اگر ده ها و صدها اثر سینمایی انقلابی هم تولید کنیم از لحاظ ارزش ها و محتوا هیچ گاه دچار کمبود و نقصان نخواهیم شد و مدیران فرهنگی و سینمایی موظف هستند تا با بها دادن به سینماگران نخبه و انقلابی از تولید فیلم های متناسب با ارزش و آرمان های انقلاب اسلامی حمایت کنند. متأسفانه طی سال های اخیر به نخبگان انقلابی در سینما توجهی نشده و آن ها همواره با بی توجهی روبرو بوده اند؛ این اتفاق در حالی است که سینما برای ادامه حیات درست و طبیعی خویش و برای ترویج و اشاعه آرمان های انقلاب اسلامی نیاز جدی و ضروری به حضور این افراد دارد.

حمید بهمنی کارگردان سینما به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: جریان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و حماسه حضور ده ها میلیونی مردم در تشییع ایشان نشان داد که آن ها همچنان پایبند و وفادار به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی، اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند و از جریان نفوذی به ستوه آمده اند. از این رو باید بر این امر صحه گذاشت که امت مسلمان و ولایتمدار ایران اسلامی خواهان بازگشت اندیشه ها و آرمان های انقلاب اسلامی به سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری و سایر حوزه های دیگر کشور هستند. بی تردید هدایت دشمنان ایران و انقلاب اسلامی از آن سوی آب ها باعث شد تا خط اندیشه ضد انقلاب اسلامی در سینما و سایر حوزه ها ترویج و گسترش پیدا کند. مغایرت شدید آثار تولید شده با مفاهیم انقلاب اسلامی طی این سال ها همواره با انتقاد جدی از سوی دغدغه مندان و سینه سوختگان هنر انقلاب روبرو شده اما متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ وقعی به آن ها نگذاشته اند.

حسین مسافرآستانه مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: مدیریت های منفعل و سلیقه ای با بی دغدغگی و بی برنامگی سینمای انقلاب را به حاشیه رانده اند و متأسفانه بودجه های بیت المال را بدون برنامه ریزی و بی هدف در راستای تولید آثاری صرف می کنند که نه تنها هیچ دستاوردی برای کشور ندارند بلکه گاهی اوقات به ضرر منافع ملی نیز هستند. متأسفانه ما از نظر زمانی هرچقدر از انقلاب فاصله گرفتیم جایگاه ارزش و آرمان ها و فرهنگ انقلاب اسلامی نیز در سینما کمرنگ تر شد به نحوی که امروزه کلاً رنگ و بویی از مسائل ارزشی و انقلابی در سینما وجود ندارد.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به مدیریت انفعالی و غرب زده سینمای کشور اظهار داشت: برای نجات سینمای کشور از لجنزار فعلی، سازمان بسیج باید مدیریت سینما را در دست بگیرد؛ خوشبختانه ما در جمهوری اسلامی ایران به وفور بسیجی هنرمند، مدیریت بسیجی و فرهنگ بسیجی داریم که این ۳ باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم از این رهگذر شاهد تحولی نوین و ارزشمند در سینمای کشور باشیم. بی تردید در شرایط بحرانی و بغرنج فعلی تنها بسیجی ها هستند که می توانند سینمای جمهوری اسلامی ایران را از دام فساد و ابتذالی که حاکم شده نجات دهند. امروزه آنقدر انحراف در سینمای کشور زیاد شده که دیگر نه تنها هیچ رنگ و بویی از انقلاب اسلامی در آن وجود ندارد بلکه هیچ نشانی از انسانیت نیز در سینما دیده نمی شود.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: مدیران سینمایی بزرگترین لطمه را به سینمای انقلاب زده و شایسته جایگاه شان نیستند؛ حضرت علی (ع) کسانی را که لیاقت مدیریت ندارند اما بر مسندهای قدرت تکیه زده اند را نفرین کرده اند چرا که این افراد جایگاه افراد شایسته را غصب می کنند و نفعی برای جامعه ندارند. سوأل بنده این است چرا کسانی که دغدغه مندانه و با تمام وجودشان می خواهند قدمی در راستای رشد اهداف عالیه انقلاب اسلامی بردارند باید با بی مهری مدیران روبرو شوند؟ چرا فیلم های ارزشی و انقلابی که با سختی و مرارت بسیار تولید می شوند در اکران شان به محاق می روند و صدمات بسیار می بینند؟

 

اکبر حر کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: لشگر فرهنگی دشمن، سینمای ایران را احاطه کرده و بسیار موفق تر از ما بوده؛ این مسأله از وفور فیلم های مبتذل، سخیف، ضدخانواده و بی هویت روی پرده سینماها مشخص است! مسئولان و مدیران لیبرال مسلک با هر ترفندی مانع از آن شده اند تا سینمای انقلاب و ارزشی به جایگاهی که شایسته اش است دست پیدا کند اما بنده معتقدم نیروهای متعهد به نظام و انقلاب باید در سینما «آتش به اختیار» عمل کرده و احیاگر ارزش های انسانی، ملی، دینی و انقلابی در سینما باشند، ارزش هایی که به واسطه مدیریت های غلط در سینمای کشور به نابودی کشیده شده است.

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: حوزه های علمیه، دانشگاه های صدا و سیما، سوره و... باید به عرصه تولید فیلم های سینمایی با مضامین انقلابی ورود کنند؛ ما نباید در انتظار باشیم تا برخی هنرمندان که تجربه ثابت کرده چه نوع دیدگاه و تفکری دارند به عرصه تولید فیلم های انقلابی و ارزشی ورود کنند چرا که امثال زنده یاد فرج الله سلحشورها در سینما اندکند و ما باید با تربیت نسل جدید و باورمند به انقلاب اسلامی تحولی شگرف در این حوزه سینمای انقلاب ایجاد کنیم.

حامد بامروت نژاد تهیه کننده سینما نیز در خصوص این مسأله به سینماپرس گفت: وضعیت امروز سینمای کشور انحصاری است و سینما تنها در دست عده ای معدود افراد است؛ در راستای تحقق عدالت فرهنگی و توجه به سینمای ارزشی و انقلابی در گام اول انحصار در سینما باید شکسته شود. همه واقفیم که سینما در کشورمان هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد اما باید آگاه باشیم که سینمای انقلابی صرفاً به داشتن چند فیلم خوب بازنمی گردد و ما نباید فکر کنیم با ساختن چند فیلم متناسب با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، دین مان را به این سینما ادا کرده ایم.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: مدیران اصلاح طلب با ژست های روشنفکری و دیدگاه لیبرالی سینمای انقلاب را به حاشیه رانده اند و بی تردید اگر مدیران نگاه شان ارزش مدارانه و متناسب با ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی بود وضعیت سینمای کشور هرگز چنین بحرانی نمی شد! نقطه ضعف اصلی ما در سینمای کشور مدیران هستند چرا که قاعدتاً هنرمندان ما اعم از تهیه کنندگان، کارگردانان، فیلمنامه نویسان، بازیگران و... تابع راهبردهای مدیران اند و مدیران هستند که قدرت و سرمایه را در دست دارند و هنرمندان را راهبری می کنند. از این رو اگر مسیر طی شده توسط هنرمندان به انحراف کشیده شده این مدیران هستند که آن ها را به کجراهه ها و بیراهه ها هدایت کرده اند و خود هنرمندان در این زمینه مسئول نیستند.

ناصر شفق تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور اظهار داشت: مسیر پیش روی سینمای ایران ناکجاآبادی است که در آن جز رانت خواری، ویژه خواری، مجیزگویی و شیفتگی غرب چیزی مشاهده نمی شود؛ سینمای ایران با فرهنگ ایرانی و انقلابی قرابتی ندارند و هیچ چیزی را به جامعه اضافه نمی کند و باعث تأسف است که شاهد آن هستیم که سینمای ما پس از گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سرشار از فیلم های تاریک و سیاهی شده که توسط جشنواره های غربی به فیلمسازان مان دیکته می شود. سینمای بدنه کشور امروزه در دست کسانی است که به اندیشه و تفکر اعتقادی ندارند و سینما را سرگرمی و شکستن خطوط قرمز و حرکت های خارج از عرف می دانند تا بتوانند به گیشه دست پیدا کنند؛ متأسفانه از سوی دیگر توسط پول های دولت و بیت المال هم فیلم هایی ساخته می شود که به صورت گلخانه ای پرورش داده می شود برای جشنواره هایی که اهداف آن را بنیادهای زردگرا تعریف می کنند و به خاطر همین موقعیت ارگان های دیگری هم وارد عرصه سینما می شوند که به نوعی مقابله می کنند با این قطاری که به راه افتاده و سر از ناکجاآباد در خواهد آورد.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: مسئولانی که بر اساس تفکرات مکتب لیبرالیسم پیش می روند، اهداف ایدئولوژیک انقلابی را کمرنگ کرده اند؛ این کمرنگ شدن اهداف، ارزش ها و آرمان های انقلابی متأسفانه نه تنها در سینمای کشور به شدت مشهود است بلکه اهمال کاری های مدیران باعث شده تا بخش های دیگر جامعه نیز از اهداف ارزشمند و والای انقلاب اسلامی فاصله بگیرد. تا زمانی که مدیران با دیدگاه لیبرالی پیش می روند نمی توان توقع داشت که سینما در جهت مخالف آن ها حرکت کرده و مسائل ایدئولوژیک و ارزشی و اعتقادی در آن مطرح شود.

محسن محسنی نسب کارگردان سینما نیز به سینماپرس گفت: مدیران فیلمسازان فرهنگی، انقلابی و ارزشی را بایکوت و خانه نشین کرده اند؛ بی تردید تا زمانی که این مدیران در رأس امور هستند نمی توان امیدی به بهبود وضعیت سینمای کشور و توجه به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در عرصه هنرهفتم داشت. مدیرانی که تنها به فرم فیلم ها توجه دارند و از فیلم های شبه روشنفکر و غرب زده حمایت می کنند و فیلمسازان فرهنگی، اصیل و استخوان دار را خانه نشین کرده اند قطعاً در آینده هم همین روند را ادامه خواهند داد. این باعث افسوس است که فیلمسازان متعهد ما جایی برای کار و فعالیت در سینمای کشور ندارند اما در عوض افرادی که بعضاً تعهدی به انقلاب ندارند مشغول کار و فعالیت هستند. اصلاح طلب ها مدعی خدمت به کشور و به خصوص حوزه فرهنگ و هنر هستند اما عملکرد آن ها جز خیانت چیزی برای سینمای ایران به همراه نداشت؛ سیف الله داد اولین کسی بود که به سینمای انقلاب اسلامی خیانت کرد؛ سینمای ارزشی و متعهدانه از زمان مدیریت او دچار فلاکت شد تا ما امروز به اینجا رسیدیم که هیچ اثر شریف و نجیبی که منطبق با آرمان های انقلابی باشد در سینما دیده نمی شود.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باید از دریچه سینما دیده شود و مدیران سینمایی باید شرایطی را فراهم کنند که هنرمندان متعهد به نظام و انقلاب اسلامی بتوانند با تکیه به ارزش های انقلابی آثار شاخص و درخشانی تولید کنند، بی تردید پرداختن به سوژه ها و موضوعات انقلابی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده نظام و انقلاب اسلامی است. متأسفانه طی سال های اخیر وقتی آثار سینمایی و برخی آثار به نمایش درآمده در سینما و به خصوص جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی را مشاهده می کنیم متوجه می شویم که بسیاری از این آثار نه تنها با مفاهیم و ارزش ها و آرمان های انقلابی، دینی، ملی و انسانی و اسلامی هیچ قرابتی ندارند بلکه ارزش ها را زیر سوأل هم می برند.

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: درحالی که حیات و رشد و نمو سینمای ایران تا حد بسیار زیادی مدیون انقلاب اسلامی ایران است اما هنوز سینمای ما و به ویژه آن هایی که این انقلاب سبب اوج گرفتن شان در سینما شد، دین خود را به انقلاب ادا نکرده اند و می توان بر این امر صحه گذاشت که ریل گذاری سینمای ایران در جهت انقلاب نیست. برخلاف مسئولان فرهنگی دولت، که کارزارهایی چون جشنواره فیلم فجر را به چشم جایی برای عرضه جدیدترین محصولات و تولیدات می بینند، مخالفان نظام و جریان های اپوزیسیون، این حوزه را صحنه فعالیت سیاسی و ایدئولوژیک می پندارند. سال هاست که جشنواره ها، محمل اصلی خودنمایی جریان های هنری شبه روشنفکر و اپوزیسیون نما بوده است. جشنواره ای که در اصل از جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود، اما به خاطر تغافل یا تعمد برخی از مدیران سینمایی، به فضایی برای استفاده حداکثری در جهت تبلیغ علیه انقلاب تبدیل شده است.

روح الله سهرابی تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: متأسفانه سینمای ایران در انحصار افراد خاصی است به نحوی که اغلب افراد فعال در سینما نسبتی با جریان عمیق و اصیل انقلاب ندارند و از سوی دیگر تازه واردان به سینما نیز در ادامه همان جریان انحصارطلب هستند و سینما از نیروهای انقلابی و ارزشی تهی شده است. ما نیازمند طراحی سیستماتیک برای هدایت سینمای کشور به سمت جریان ارزشی هستیم و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در سینمای انقلابی یک سری ساختارها در سینما را از اساس تغییر دهیم. یکی از مهمترین نکات این است که ما نباید در سینما قائل به افراد باشیم به آن معنی که باید ساختاری در سینما تعریف کنیم که متکی به فرد خاصی نباشد و هر مدیری رأس کار می آید مجبور به تبعیت از ساختار از پیش تعریف شده باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۲۲:۵۰
    0 0
    سازمان سینمایی و مدیران ان در موسسات مختلف بصورت سلیقه ای و بصورت خود مختار عمل می کنند وخود را تابع قانون و امور جاری کشور نمی دانند و درصورت مواجهه با مشکل با گلادیاتور های خوداز میان سینماگران که با بودجه عمومی وبیت المال موانع را از سر راه بر می دارند در این حالت است عدالت سینمایی از بین می رود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.