سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷

نسبت هنرهفتم با انقلاب اسلامی/۱۵

محسنی نسب: مدیران فیلمسازان فرهنگی، انقلابی و ارزشی را بایکوت و خانه نشین کرده اند/ ما نیازمند آن هستیم که مضامین ملی و مذهبی به سینما بازگردند

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: مدیران فیلمسازان فرهنگی، انقلابی و ارزشی را بایکوت و خانه نشین کرده اند؛ بی تردید تا زمانی که این مدیران در رأس امور هستند نمی توان امیدی به بهبود وضعیت سینمای کشور و توجه به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در عرصه هنرهفتم داشت.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین مرحله» و «مشت بر پوست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده به این مدیران هیچ ایمانی ندارم چرا که آن ها از ابتدا مسیر خود را غلط انتخاب کرده اند و تا زمانی که به این باور نرسند که باید سینمای ایران از منظر محتوا اصلاح کنند هیچ اتفاق قابل قبولی در سینمای کشور رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: مدیرانی که تنها به فرم فیلم ها توجه دارند و از فیلم های شبه روشنفکر و غرب زده حمایت می کنند و فیلمسازان فرهنگی، اصیل و استخوان دار را خانه نشین کرده اند قطعاً در آینده هم همین روند را ادامه خواهند داد. این باعث افسوس است که فیلمسازان متعهد ما جایی برای کار و فعالیت در سینمای کشور ندارند اما در عوض افرادی که بعضاً تعهدی به انقلاب ندارند مشغول کار و فعالیت هستند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اصلاح طلب ها مدعی خدمت به کشور و به خصوص حوزه فرهنگ و هنر هستند اما عملکرد آن ها جز خیانت چیزی برای سینمای ایران به همراه نداشت یادآور شد: سینمای ارزشی و متعهدانه از زمان مدیریت سیف الله داد دچار فلاکت شد تا ما امروز به اینجا رسیدیم که هیچ اثر شریف و نجیبی که منطبق با آرمان های انقلابی باشد در سینما دیده نمی شود.

محسنی نسب با تأکید بر اینکه فیلم های اخلاق گرا در سینما از زمان مدیریت سیف الله داد به محاق رفتند تصریح کرد: در دهه ۷۰ و دوران اصلاحات که سیف الله داد معاونت سینمایی شد، فلسفه اش این بود که ما باید سینمای واقعی بسازیم! او در هفته اولی که آمد ۲۶ فیلم  اخلاق گرا و دفاع مقدسی را توقیف کرد چرا که اصلاً با این نوع سینما دچار مشکل بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «کریستال» متذکر شد: یکی از فیلم هایی که در آن زمان توقیف شد «یورش» به کارگردانی بنده بود. ایشان علناً به من گفت «من به سینما آمده ام تا این فیلم ها ساخته نشود»! این حرف ایشان در حالی بود که «یورش» اثری درباره بخشی از زندگی شهید محمود کاوه و با مضمونی دفاع مقدسی بود. بنده خوب به خاطر دارم که در آن زمان ۳۱ نفر از تهیه کنندگان و کارگردانانی که فیلم های ارزشمندشان توقیف شده بود در وزارت ارشاد تحصن کردند که در نهایت با مصیبت بسیار به فیلم های مان اجازه نمایش محدود دادند.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه وضعیت امروز سینمای کشور به مراتب از وضعیت سینمای فیلمفارسی بدتر و سخیف تر شده است اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی این اتفاق آن است که مدیران کارنابلد از فرمول اصلی هنر جهان و داستان سرایی فولکلور دور شده اند. در سینمای ایران قهرمان به مفهوم آنچه در شخصیت های اسطوره ای و ملی مانند حضرت عباس (ع) و سیاوش و... شاهدیم وجود ندارند.

محسنی نسب ادامه داد: حداقل در فیلمفارسی ها قهرمان قصه یک پند اخلاقی در خصوص گذشت ایثار فداکاری و جوانمردی به مخاطب ارائه می داد اما امروزه این نوع مفاهیم ارزشمند هیچ جایی در سینمای کشور ندارند و همه این اتفاقات نشانگر آن است که مدیران نامناسب و غیرمتعهد مسیر سینمای کشور را به کجراهه هدایت کرده اند.

وی در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: ما نیازمند آن هستیم که مضامین ملی و مذهبی به سینما بازگردند. در تمام دنیا وضعیت سینما این گونه است اما در سینمای ایران ما شاهد روندی معکوس هستیم. بی تردید سینمای کنونی کشور تنها سینمایی در جهان است که در راستای اهداف استراتژیک حکومت حرکت نمی کند و بی مهابا مسیری را ادامه می دهد که در نهایت این مسیر به سرابی خواهد رسید که سینما را از پا درخواهد آورد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.