سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

نسبت هنرهفتم با انقلاب اسلامی/۹

شفق: مسیر پیش روی سینمای ایران ناکجاآبادی است که در آن جز رانت خواری، ویژه خواری، مجیزگویی و شیفتگی غرب چیزی مشاهده نمی شود

ناصر شفق در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره گزارش یک نگرانی

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: مسیر پیش روی سینمای ایران ناکجاآبادی است که در آن جز رانت خواری، ویژه خواری، مجیزگویی و شیفتگی غرب چیزی مشاهده نمی شود؛ سینمای ایران با فرهنگ ایرانی و انقلابی قرابتی ندارند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تقاطع» و «حماسه مجنون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انقلاب اسلامی یک چراغ روشن در عرصه فرهنگ برای همه ملل سرکوب شده توسط استعمارگران بود. این انقلاب که انفجار نور بود برگرفته از تمدن و فرهنگ بزرگ ایران و آیین منطقه بود و آمیزه تمدن ایرانی با اسلام ناب محمدی (ص) موجب تلألو و تابناکی این نوع نگاه نو به جهان هستی و انسان و عرصه تفکر شد.  باعث تأسف است که شاهد آن هستیم که سینمای ما پس از گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سرشار از فیلم های تاریک و سیاهی شده که توسط جشنواره های غربی به فیلمسازان مان دیکته می شود. 

وی ادامه داد: به نظر می رسید که سینمای ایران در عرصه فرهنگ که برخاسته از ارزش های والای انسانی، ملی و دینی است در این زمینه ها پررنگ و جلوه گر و تماشایی باشد اما متأسفانه آنچه در سینمای ایران به جا ماند منهای یک سری فیلم های درخشان که به مدد افرادی که به این آیین اعتقاد داشتند و فیلم های خوبی تولید می کردند، وسیله ای شد که هرگز مقصد انقلاب اسلامی را دنبال نکرد.

شفق با بیان اینکه به عنوان مثال اگر ما نقطه هدف مان قله کوه بوده آن چه که در سینمای ایران الآن وجود دارد دره هولناکی است که جز به مرداب ختم نخواهد شد تصریح کرد: متأسفانه طی این سال ها ما شاهد فیلم هایی که آیینه تمام نمای حرکت روشن و جلوه زیبای مردمی در انقلاب اسلامی باشند نبودیم. آنچه که امروز برخی از فیلمسازان ما دنبال می کنند و مدیران نیز از آن ها حمایت می نمایند آن چیزی نیست که در راستای اهداف متعالی و ارزشمند انقلاب اسلامی باشد بلکه دستوری است که از سوی بنیادهای مختلف کشورهای بیگانه که ید طولایی در استعمار و استثمار دارند و به حیل مختلف عقایدشان را به سینماگران ما تحمیل می کنند، اجرا می گردد.

بنیان گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس متذکر شد: این نگاه ناجوانمردانه در حق سینماگران بومی گرای کشور و ارزشی جفای آشکار به سینمای ایران اسلامی است. داشته های ما در عرصه انقلاب جهت فرهنگی آن بود و ما جهت فرهنگی را در اختیار مجموعه هایی قرار دادیم که موجب صیقل یافتن و افزودن بر غنای آن و زدودن زنگار از داشته های این مرز و بوم بود. لیک به نظر می رسد در یک حرکت هوشمندانه توسط استعمارگران بالاخص دوتابعیتی ها که هم اکنون در سینمای ایران تعداد آن ها بسیار زیاد شده و توسط ارگان های دیگر رسمی از آن ها حمایت می شود به مسیری می برند که خود می خواهند در حالی که اگر به آنچه که خود داشتیم بال و پر می دادیم می توانستیم موج نویی از سینما در جهان هستی به وجود بیاوریم.  

این دانش آموخته رشته سینما از دانشگاه هنر تأکید کرد: غنای فرهنگی در ایران اسلامی و منطقه ما که زادگاه تمدن انسانی است می توانست راه جدیدی را پیش روی کاوش گران، هنرمندان و اندیشمندان عرصه انقلاب قرار دهد در حالی که هم اکنون می بینیم که جشن های سینمایی سعی می کنند بسیار انتخاب شده توسط کسانی باشد که مجیزگوی این حرکت دوگانه و دوزیستی است که دست اندرکاران فرهنگی و سینمایی کشور پیشه کرده اند.

شفق با بیان اینکه سینمای بدنه کشور امروزه در دست کسانی است که به اندیشه و تفکر اعتقادی ندارند و سینما را سرگرمی و شکستن خطوط قرمز و حرکت های خارج از عرف می دانند تا بتوانند به گیشه دست پیدا کنند تصریح کرد: متأسفانه از سوی دیگر توسط پول های دولت و بیت المال هم فیلم هایی ساخته می شود که به صورت گلخانه ای پرورش داده می شود برای جشنواره هایی که اهداف آن را بنیادهای زردگرا تعریف می کنند و به خاطر همین موقعیت ارگان های دیگری هم وارد عرصه سینما می شوند که به نوعی مقابله می کنند با این قطاری که به راه افتاده و سر از ناکجاآباد در خواهد آورد.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش افزود: جفای آشکار به سینمای انقلاب دردآور است؛ مجموعه ها وظیفه ذاتی شان را برای سینمای انقلاب انجام نمی دهند. این سرابی است بی انتها به طوری که سرمایه های کشور را به آن سوی مرزها فرا می خواند. این نگاه در درازمدت باعث جهل مسئولان فرهنگی و شیفتگی فرهنگی غرب و غرق شدن در

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.