یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

یک فیلمساز انتقاد کرد؛

انفعال جشنواره‌های سینمایی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی

محمد دیندار

سینماپرس: یک کارشناس معتقد است که جشنواره‌های سینمایی ما ازجمله جشنواره فجر در هر دو بخش ملی و جهانی، باید مسئله دیپلماسی عمومی را جدی بگیرند.

به گزارش سینماپرس، محمد دیندار، مستندساز و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: جشنواره‌های سینمایی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی دچار انفعال هستند. جای سؤال است که چند درصد از فیلم‌هایی که در این جشنواره‌ها به نمایش در می‌آید منطبق با اهداف ملی و فرهنگی ما هستند؟ جشنواره‌های خارجی به گونه‌ای سیاستگذاری می‌کنند که فیلم‌هایی از ایران شرکت کنند که مطابق سیاست‌های خودشان باشد. اما باید پرسید فیلم‌هایی که از کشورهای دیگر در جشنواره‌هایی چون فجر جهانی و سینماحقیقت حضور می‌یابند چند درصد منطبق با منافع و دیپلماسی ما هستند؟

وی افزود: دیدیم که در ماجرای ترور شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا برخی از فیلمسازان خارجی واکنش نشان دادند و این قضیه را محکوم کردند. اما سؤال‌برانگیز است که فیلمسازهایی که در جشنواره جهانی فجر با پول ایران در بخش دارالفنون آموزش دیدند و ادعا می‌شد که قرار است در جهت فرهنگ ایرانی فیلم بسازند، در این ماجرا کجا بودند و چه حرفی زدند و چه فیلمی ساختند؟
کارگردان مستند «قهرمان من کو» تصریح کرد: واقعیت این است که جشنواره‌های ما هدفمند نیستند. حدود سه ماه دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار خواهد شد و از همین الان باید سیاست آن مشخص شود. باید مشخص شود که جشنواره‌های ما به جشنواره‌هایی ضد تروریسم تبدیل می‌شوند یا همان موضوعات غربی را در دستور کار قرار می‌دهند؟
دیندار همچنین درباره تعیین جایزه شهید سلیمانی در جشنواره فیلم فجر هم گفت: هر چند اعلام شده امسال در جشنواره فیلم فجر به بهترین فیلم با موضوع مقاومت نشان قاسم سلیمانی اهدا می‌شود اما باید به گونه‌ای برای این جشنواره سیاستگذاری شود که رویکردی هدفمند داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.