شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲

به کارگردانی سید عبدالله موسوی؛

«جیران» در شبکه مستند

مستند جیران

سینماپرس: «جیران» مستند پرتره‌ای از سارا باباجانزاده پیشکسوت هنر حصیربافی در بابل است که شنبه ۵ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش سینماپرس، سید عبدالله موسوی تاکامی تهیه‌کننده و کارگردان «جیران» درباره این مستند گفت: مستند «جیران» پرتره‌ای از سارا خاتون باباجانزاده است؛ هنرمندی با بیش از ۴۲ سال تجربه در حصیربافی که با پیگیری و حمایت میراث فرهنگی و ایجاد امکانات و بسترهای مناسب، حصیر را از پیشه اجدادی به حرفه‌ای میراثی تبدیل و به عرصه نمایشگاهی و تجاری ورود پیدا کرده است.

وی افزود: حصیربافی به همت «جیران» حالا پا را از یک هنر موروثی فراتر گذاشته است و برای خانواده‌های روستایی ایجاد اشتغال کرده است.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به رونق تولید داخلی تصمیم گرفتم مستندی با موضوع اقتصادی تولید کنم، سراغ این بانوی هنرمند کارآفرین رفتم تا به همین بهانه نمونه‌ای بی‌نظیر از تولید داخلی را به تماشا بگذارم، حصیربافی هنری است که مواد اولیه‌اش از اطراف شالیزارها و زمین‌های شمال تأمین می‌شود، هزینه‌ای ندارد و به‌ خوبی به اقتصاد خانواده‌ها کمک می‌کند.

موسوی تاکامی گفت: حصیربافی ازجمله دست بافته‌های زنان و مردان روستایی استان‌های شمالی در قدیم بشمار می‌رفت که امروزه همانند بسیاری از صنایع‌دستی دستخوش تجددگرایی و مدرنیته شدن سبک زندگی‌ها شده و اکنون به‌ ندرت در برخی از روستاهای مازندران به‌ ویژه در مرکز استان رایج یافت می‌شود.

وی تصریح کرد: در مازندران از نوعی حصیر به نام «کُوب» برای زیرانداز استفاده می‌شود و برای بافت «کوب» از گیاهان خودرو چون «گاله» ‌و «واش» که در باتلاق‌ها و آب بندان‌ها می‌روید استفاده می‌کنند. بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی در مازندران و ایران قدمت حصیربافی به بیش از هفت هزار سال می‌رسد.

«جیران» کاری از شبکه مستند سیماست که امشب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند پخش و فردا ساعت ۹:۳۰ از این شبکه بازپخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.