چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰

نسبت هنرهفتم با انقلاب اسلامی/۱۰

بامروت نژاد: انحصار در سینما باید شکسته شود/ سینمای موجود در کشور تنها طیفی ۳-۴ درصدی را پشتیبانی می کند!

بامروت نژاد در نشست خبری چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: حامد بامروت نژاد تهیه کننده سینما در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: وضعیت امروز سینمای کشور انحصاری است و سینما تنها در دست عده ای معدود افراد است؛ در راستای تحقق عدالت فرهنگی و توجه به سینمای ارزشی و انقلابی در گام اول انحصار در سینما باید شکسته شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه واقفیم که سینما در کشورمان هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد اما باید آگاه باشیم که سینمای انقلابی صرفاً به داشتن چند فیلم خوب بازنمی گردد و ما نباید فکر کنیم با ساختن چند فیلم متناسب با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، دین مان را به این سینما ادا کرده ایم.

وی ادامه داد: مجموعه ای از پارامترهای فراموش شده دلیل اصلی بی توجهی به سینمای ارزشی و انقلابی هستند؛ یکی از قطعات این پازل فقدان فیلم هایی بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی است. یکی دیگر از نکات مهم و فراموش شده مسأله مخاطب این گونه آثار است که متأسفانه مدیران سینما روی این بخش مهم هرگز کار اساسی انجام نداده اند.

بامروت نژاد در همین راستا با طرح این پرسش که چقدر برای مخاطبان سینما ذائقه سازی شده تا به تماشای فیلم های انقلابی بنشینند؟ اظهار داشت: سینما نیاز به چرخش مالی دارد. سوأل اینجا است که اگر الآن فیلم خوب و ارزشمند انقلابی چه از نظر محتوایی و چه از نظر فنی تولید شود می تواند موفق عمل کند و برای تهیه کننده و سرمایه گذارانش صرفه اقتصادی داشته باشد؟

این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: ما برای مخاطبی که حاضر است برای گفتمان انقلاب اسلامی هزینه کند چه کار کردیم؟ سینمای موجود از نظر زیرساختی چه طیف مخاطبی را پشتیبانی می کند؟ چرا در جنوب شهر تهران پردیس های سینمایی بسیار اندک هستند اما در شمال شهر تهران ما شاهد وفور پردیس های سینمایی هستیم؟ چرا بیش از ۹۰۰ شهر کشور باید فاقد سالن سینما باشند؟ آیا این اتفاقات در راستای تحقق عدالت فرهنگی است؟

وی سپس با بیان اینکه سینمای موجود در کشور تنها طیفی ۳-۴ درصدی را پشتیبانی می کند تصریح کرد: متأسفانه شرایط به گونه ای است که مخاطبانی که دلبسته به انقلاب اسلامی هستند امکان استفاده از سینما را ندارند. یکی از معضلات بسیار مهم سینمای کشور هم هزینه گزاف و بالای بلیت است. هزینه بلیت به هیچ عنوان بر اساس توانایی مالی و جیب مخاطبان طراحی نشده و این هزینه های گزاف صرفاً برای قشر مرفه و طبقه خاص اقتصادی است و به همین دلیل بسیاری از خانواده ها سینما از سبد کالای مصرفی شان حذف شده است.

بامروت نژاد خاطرنشان کرد: مدیریت فرهنگی و سینمایی پیش از هر کاری باید زیرساخت های سینمای کشور را توسعه دهند؛ باید کاری کنند تا عموم مخاطبان بتوانند در سالن های سینما حضور پیدا کنند. جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و صدا و سیما در این راستا می توانند بسیار کمک کننده باشند. ما باید کاری کنیم که صف آرایی مخاطب در سینمای کشور عوض شود. بخشی از معضلات ما فرهنگی است اما بخش های دیگر به مسائل زیرساختی، اقتصادی و... مرتبط می شود که باید همه آن ها نیز به خوبی مهیا شوند تا چرخه فیلم های انقلابی هرگز از حرکت باز نایستد.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش افزود: یکی دیگر از مسائلی که مدیران فرهنگی و سینمایی باید به آن توجه داشته باشند این است که برای تولید فیلم های ارزشی و انقلابی تنها لازم نیست که فیلم های فاخر با هزینه های گزاف تولید شوند که احیاناً در گیشه شکست بخورند. مدیران می توانند با شناسایی نیروهای کارآمد و زبده انقلابی فیلم های جمع و جور و ارزان در این حوزه تولید کنند تا کم کم مخاطب به تماشای این فیلم های ارزشمند عادت کند و چرخه از حرکت ایستاده سینمای انقلاب به حرکت درآید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.