شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

در قالب «مشارکت» و «تسهیلات»؛

حضور فیلم‌های مورد حمایت فارابی درجشنواره فیلم فجر

حضور عیرضا تابش در دبیرخانه فیلم فجر

سینماپرس: علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با اشاره به برگزاری طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال هم تعدادی از فیلم‌های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی در قالب «مشارکت» و «تسهیلات» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

به گزارش سینماپرس، «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با همراهی گروهی از مدیران و معاونان بنیاد سینمایی فارابی عصر روز گذشته از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بازدید و با دبیر و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره دیدار کرد.  

او در این دیدار با اشاره به نقش بنیاد سینمایی فارابی به عنوان برگزارکننده این دوره از جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: خوشحالیم که جشنواره فیلم فجر به خانه خودش، بنیاد سینمایی فارابی بازگشته است. در این سال‌ها دلمان برای این میهمانی و رویداد سالانه تنگ شده بود، اگرچه امسال دل ملت از مصایب و رخدادهای اخیر پر درد است، و جشن سینمای ایران، بیش از آنکه یک جشن به معنای واقعی آن باشد می‌تواند نقش قدیم خود، در ایجاد وحدت و انسجام بین مردم و هنرمندان را بازیابد.  
تابش گفت: درهای جشنواره فجر، بدون تبعیض رو به همه هنرمندان، مردم و مسئولان در سراسر کشور باز است، ایکاش در این ده روز، همه‌ی ما، به تماشای خود در آینه هنر هفتم بنشینیم و سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی نیز در کنار شما، میزبان خوبی برای این گردهم‌آیی ملی میهنی باشند.

معجزه سینما، حافظ شعله امید در دل مردم غمدیده و محروم است

تابش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در گوشه گوشه‌ی این کشور، مسایل و مشکلات گوناگونی وجود دارد، اما ملت بزرگ ایران، همچون یک خانواده، نگران خواهران و برادران خود در استان محروم سیستان و بلوچستان است، با تدبیر دبیر جشنواره فیلم فجر و هنرمندان عزیز در تلاشیم شرایطی را فراهم سازیم که جشنواره امسال، خود را به این برادران غم‌زده برساند و هنر سینمای ملی، حتی شده برای ساعاتی، آنان را از بار مشکلات و آسیب‌هایی که سیلاب اخیر گرفتارشان ساخته است، فارغ کند. این، معجزه سینماست که در سخت‌ترین شرایط، می‌تواند نگهبان و حافظ شعله‌ی نحیف امید در دل کسانی باشد که بلایا و محرومیت‌ها، زندگی عادی آنها را با اختلال روبرو ساخته است اما از دیگر سو، صنعت تصویر، در آستانه تحولی شگرف قرار گرفته است. سامانه‌های مبتنی بر فضای آنلاین، که زمانی برادر کوچک‌تر سینما محسوب می‌شد به تدریج به بلوغ رسیده و حالا با فراگیری قابل توجهی که دارد می‌تواند همزمان میلیون‌ها نفر را از لذت تماشای محصولات تصویری بهره‌مند سازد.  
او افزود: این نه تنها تهدیدی برای صنعت سینما محسوب نمی‌شود، بلکه فرصت بی‌نظیری است که در حال اثرگذاری بر کارکرد، شمول و نقش اجتماعی صنعت سینماست، در آستانه ورود به سده‌ جدید، وقت آن است که جشنواره فیلم فجر هم در کنار دیگر رویدادهای سینمایی نقش خود را با تعریف و با شرایط موجود و نیازهای زمانه منطبق سازند. شاید سالی که پیش رو داریم، فرصت مناسبی برای این تعریف مجدد باشد و جشنواره فیلم فجر بتواند با تعریف بنیادین، تحول خود را از آخرین دوره جشنواره در قرن کنونی آغاز کند.

حضور فارابی در فجر ۳۸
تابش با اشاره به برگزاری طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امسال هم تعدادی از فیلم‌های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی در قالب «مشارکت» و «تسهیلات» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند. همین طور همکاران ما در بنیاد فارابی و با مشارکت سازمان سینمایی و مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها «جشن سیمرغ و پروانه‌ها» را  برای چندمین سال پیاپی در نوبت صبح سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره فجر، در سراسر کشور طراحی و برگزار می‌کنند.  

طرح تحول بنیاد فارابی در دست تدوین است
تابش در ادامه گفت: در زمانه بحران و اندوه فراگیر، طبیعی است که فرآیندهای انتقادی و صداهای اعتراضی نیز قوتی مضاعف بگیرند و باز طبیعتاً بنیاد سینمایی فارابی نیز از این انتقادات و گفته‌های گاه تند و تیز در امان نباشد. ما از این انتقادها استقبال کرده و با کمال میل خود را در معرض این تیرهای به ظاهر زهر آلود و در باطن شفابخش قرار می‌دهیم. واقعیت این است که ما نیز در بنیاد سینمایی فارابی و طبق سیاست‌های سازمان سینمایی و هیئت امنای بنیاد، در حال تلاش برای تحقق تحول بنیادین و انطباق با این عصر جدید رسانه‌ای هستیم. به اختصار اشاره می‌کنم که؛ نگاه به بنیاد فارابی به عنوان متصدی امر تولید در سینما، نگاهی قدیمی و نامنطبق با واقعیت‌های جاری صنعت تصویر است، بنیاد فارابی در تلاش است به جای تصدی نقش تامین‌کننده مالی یا سرمایه‌گذار، عهده‌دار وظیفه‌ی تسهیل‌گری، هدایت سرمایه‌های سرگردان و تصحیح و به روز آوری خط تولید و زنجیره خلق ثروت در کنار حفظ ارزش‌های فرهنگی و سطح متعالی ارزش‌های اجتماعی در صنعت سینما باشد. این وظیفه‌ای است که طبق بنیادنامه و شرایط جدید این صنعت، به شکلی دو گانه و در دو سطح «فرهنگ تصویری کشور ایران» و «صنعت تصویر ایران»، بنیاد می‌تواند بر عهده بگیرد. انشالله در فرصتی مناسب‌تر به تفصیل در این باره با اهالی سینما سخن خواهم گفت. ما همه با هم، به عنوان یک خانواده باید در کنار هم باشیم و خود را برای وقوع انقلابی حرفه‌ای در صنعت تصویر آماده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.