سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸

اولویت سلبریتی ها؛ منافع ملی یا منافع شخصی؟

سلبریتی‌ها و دولتمردان توهین فرانسه را ندیدند

سلبریتی‌ها کاسبان قبل و بعد تحریم‌ها هستند/ حمایت از روحانی

سینماپرس: برخی سلبریتی ها که همواره ژست دلسوزی برای مردم و منافع کشور به خود می گیرند، در مقابل اقدام توهین آمیز و ضدایرانی رئیس جمهور فرانسه که از عبارت مجعول برای خلیج فارس استفاده کرد، سکوت کرده و هیچ واکنشی به آن نشان ندادند. حال آنکه با کوچکترین اتفاقی در داخل کشور سینه چاک کرده و ژست میهن دوستانه و مردمی به خود می گیرند.

به گزارش سینماپرس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه- ۲۹ دی ماه- در توئیتی ضدایرانی از عبارت مجعول برای خلیج فارس استفاده کرد.

ماکرون در این توئیت بی شرمانه، به جای استفاده از واژه خلیج فارس، از واژه خلیج ع رب ی-فارسی استفاده کرد.

این اقدام ضدایرانی رئیس جمهور فرانسه، با واکنش ضعیف دولت مواجه شد. در این میان، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه در توئیتی نوشت: «به جناب ماکرون یادآور می شوم خلیجی که در جنوب ایران واقع است، تنها یک نام دارد و آن خلیج فارس است...حضور نظامی شما در خلیج فارس به اندازه اشتباه شما در نامیدن آن اشتباه است. هر دو اشتباه بزرگ اما قابل جبران است».

وزارت امور خارجه، طبق معمول ابتدا به طرف اروپایی به صورت خفیف هشدار داده است و بلافاصله تاکید کرده است که این اقدام اشتباه، قابل جبران است.

در پروسه ضرب الاجل برجامی نیز با آنکه ایران طلبکار و اروپا بدهکار بود، وزارت خارجه همزمان با هشدار خفیف به اروپا درباره لزوم اجرای تعهدات، بلافاصله تاکید می کرد اگر اروپا تعهدات خود را کلید بزند، ایران در اسرع وقت به حالت پیش از اعلام ضرب الاجل بازمی گردد.

برخی سلبریتی ها نیز که همواره ژست حامی مردم ایران به خود می گیرند، در مقابل این اقدام ضدایرانی سکوت کرده و هیچ واکنشی به آن نشان ندادند. اینجاست که مشخص می شود، این طیف هیچ دغدغه ای نسبت به منافع ملی ندارد و صرفا منافع شخصی خود را در همه حال در اولویت قرار می دهد.

**دیروز آلمان، امروز فرانسه

آیا اقدام ضدایرانی رئیس جمهور فرانسه، در سالهای اخیر بی سابقه است؟ پاسخ منفی است.

در آبان ۹۴، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه وقت آلمان به ایران سفر کرد. مقامات ارشد دولت و رسانه های اصلاح طلب، این سفر را مصداق «تعامل با جهان» نامیدند.

دولت آقای روحانی در اقدامی تأمل برانگیز، وزیر خارجه وقت آلمان را به دانشگاه تهران برد و در مراسمی به اصطلاح دانشجویی! از وی استقبال شد. این اقدام در حالی صورت گرفت که مقام آلمانی در نشستی در تهران در اقدامی خصمانه از ایران خواسته بود که به رژیم کودک کش اسرائیل احترام بگذارد!

وزیر خارجه آلمان پس از پایان سفر به ایران به ریاض رفت و در یک کنفرانس خبری عبارت مجعول «خلیج ع رب ی»! را به کار برد.

متاسفانه این اقدام ضدایرانی از سوی دولت آلمان، واکنش دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی که در خور عزت مردم ایران و منافع ملی کشور باشد را در پی نداشت.

**بی پاسخ ماندن توهین های مکرر فرانسوی ها

یک اصل بدیهی در روابط دیپلماتیک، اصل عمل متقابل است. در تابستان ۹۷ فرانسه در اقدامی گستاخانه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور اخراج کرد!. براساس قوانین دیپلماتیک، کمترین پاسخ ایران در مقابل این رفتار، اخراج یکی از دیپلمات های فرانسوی از تهران بود.

اما متاسفانه دولت در رویکردی تحقیرآمیز، نه تنها از اخراج دیپلمات فرانسوی امتناع کرد، بلکه حتی خبر این اقدام ضدایرانی را سانسور کرده و در نهایت پس از اعلام خبر از سوی رسانه ها، وزارت خارجه اعلام کرد که در وقت مقتضی، پاسخ فرانسه را خواهیم داد!

فرانسه همچنین در مهرماه ۹۷ در اقدامی خصمانه اموال وزارت اطلاعات و دو ایرانی در فرانسه را بلوکه کرد!

علاوه بر این، فرانسه در اواخر مهر ۹۷، در اقدامی سخیف، پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL  را بست و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرد!

همچنین در آذر ۹۷ دفتر ریاست جمهوری فرانسه به آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات‌کننده خواند و مدعی شد که ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند!

در فروردین ۹۸ «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری مداخله جویانه با اشاره به حکم تازه برای «نسرین ستوده» - مجرم محکوم‌شده در ایران و از عناصر همکار با محافل ضدایرانی- گفت: «توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام) به مثابه چک سفید امضاء برای نقض حقوق بشر در این کشور نیست»!

علاوه بر این، در فروردین ۹۸ وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری گستاخانه اعلام کرد: «ما قبل از آمریکا، سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده‌ایم»!

به فهرست طولانی اقدامات ضدایرانی فرانسه، حمایت و میزبانی از گروهک تروریستی منافقین و تجهیز صدام به سلاح های کشتارجمعی از جمله سلاح شیمیایی و پرونده خون های آلوده و میزبانی از معاندین نظام و دشمنان مردم ایران را نیز اضافه کنید.

فرانسه در پرونده برجام نیز ابتدا در طول مذاکرات هسته ای در کنار آمریکا، نقش «پلیس بد» را ایفا کرد و در ادامه و پس از امضای توافق، به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه- مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست»!

**قدردانی از فرانسه!

به نظر شما با توجه به این حجم اقدامات ضدایرانی در کنار بی عملی فرانسه در برجام، رفتار دولت ایران و وزارت خارجه چگونه باید باشد؟

آقای روحانی- ۱۳ اسفند ۹۶- در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه با وی، از مواضع پاریس در قبال برجام قدردانی کرد!

روحانی همچنین- ۱۰ مهرماه ۹۸- در نشست هیات دولت در اظهارنظری تأمل برانگیز از رئیس جمهور فرانسه برای تلاش هایش تشکر کرد.

اظهارات مقامات دولتی در قدردانی از مقامات تروئیکای اروپایی به همین ۲ مورد ختم نمی شود.

به نظر می رسد که حالا جواب این سوال مشخص شده است. اینکه چرا رئیس جمهور فرانسه از عبارت مجعول برای خلیج فارس استفاده کرد.

دیپلماسی منفعلانه، علاوه بر توهین به پاسپوت ایرانی، توهین به عزت و منزلت ایران و ایرانی را نیز در پی دارد.

در دنیایی که قانون جنگل بر آن حاکم است، نشان دادن ضعف عواقب خطرناک و تاسف باری به دنبال دارد. ما باید قوی شویم.

*مشرق

نظرات

  • ۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۰۹:۴۴
    0 0
    اگه سلپیتی ها جواب مکرون را بدهند دیگه به مهمانی های سفارت فرانسه دعوت نمی شوند و دیگر خبری از افطاری سفارت انگلیس نخواهد بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.