یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

مهمترین رویداد سینمایی کشور از نگاه اهالی سینما/۱۵

سجادی حسینی: عملکرد شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر قابل قبول نیست/ غلبه فرامتن بر متن آسیب زیادی به جشنواره فیلم فجر زده است

کاوه سجادی حسینی

سینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر گفت: عملکرد شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر قابل قبول نیست و ما اگر طی سال های اخیر شاهد هر اتفاق نادرستی در جشنواره فیلم فجر هستیم به دلیل فقدان سیاست گذاری های مناسب و اصولی برای برگزاری این مهمترین رویداد سینمایی کشور بوده و همیشه اعمال سلیقه برخی افراد و اعمال فشار از سوی برخی افراد خارج از محدوده سینما بر پیکره جشنواره فیلم فجر آسیب بسیار وارد کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب، بیرون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید اگر سیاست گذاری مناسبی در جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد این رویداد به بیراهه کشیده نمی شود. اگر امروزه ما شاهد آن هستیم که بخش عمده ای از سینماگران، منتقدان و کارشناسان نسبت به موارد مختلف این رویداد سینمایی ایراداتی را بیان می کنند تنها به دلیل فقدان سیاست گذاری اصولی و مناسب سینمایی در این جشنواره است.

وی ادامه داد: یکی از فاجعه بارترین اتفاقاتی که ما همواره شاهد آن هستیم غلبه فرامتن بر متن در جشنواره فیلم فجر است؛ بی شک این اتفاق آسیب زیادی به جشنواره فیلم فجر زده و باعث شده تا جشنواره فیلم فجر بخشی از اعتبار خود را نزد اهالی سینما از دست بدهد.

سجادی حسینی سپس با بیان یک مثال افزود: یکی از معضلات ما این است که دست اندرکاران جشنواره شعار حمایت از آثار سینمایی مستقل را سر می دهند اما در عمل هیچ گاه شاهد حمایت آن ها از سینمای کاملاً مستقل و ارزان نبوده ایم؛ به عنوان مثال بنده در سال جاری فیلمی به شدت کم هزینه و ارزان با بازیگران خوب تولید کردم که به دلیل همان فقدان سیاست گذاری و نگاه فرامتنی مورد قبول هیأت انتخاب قرار نگرفت.

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از معضلات ما در جشنواره فیلم فجر این است که اعضای هیأت های انتخاب و داوری جشنواره به واسطه دیدگاه غلطی که شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره القا می کنند اسیر و مرعوب برخی نام ها می شوند و مثلاً می گویند نمی توانیم فیلم فلان فیلمساز بزرگ، ولو آنکه اثرش ضعیف هم باشد را در جشنواره نپذیریم! این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است و قطعاً به کیفیت جشنواره لطمه بسیار می زند.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» تأکید کرد: از سوی دیگر تنگ نظری های بسیار در جشنواره و به طورکل در سینمای ما بسیار وحود دارد به نحوی که آدم ها تحمل وجود دیگران در کنار خود را ندارند و این عدم تحمل شان باعث می شود تا برخی افراد ناخودآگاه از گردونه سینما و جشنواره حذف شوند.

سجادی حسینی در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه ما نیازمند حضور افرادی در شورای سیاست گذاری و در مقام دبیری جشنواره فیلم فجر هستیم که هیچ اتفاقی خارج از قواعد و چارچوب و محدوده سینما را نپذیرند اظهار داشت: اگر یک قاعده و اصول کلی برای جشنواره فیلم فجر تعریف شود، سیاست های این رویداد سینمایی به صورت شفاف و واضح تبیین و اعلام شود، بی تردید بخش عمده ای از مشکلات جشنواره و سینماگرانی که مایل به حضور اثرشان در این رویداد سینمایی هستند از بین خواهد رفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.