یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

وحید جلیلی؛

تعداد مخاطبان سینما کمتر از ۵ درصد از مردم هستند/ عمار برای رفع مشکلات به میدان آمده

سخنرانی وحید جلیلی در نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار درباره کیفیت برگزاری دهمین دوره این رویداد فرهنگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به کار خود پایان داد و حالا فرصت آن رسیده است که عملکرد این رویداد فرهنگی را بررسی کنیم. در این خصوص با وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار گفت‌وگو کردیم.

وی به خبرنگار ما گفت: اولین شاخصی که باید در نقد جشنواره امسال مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا فستیوال از ماهیت و اهداف اولیه خود خارج شده است یا نه. باید دید چقدر جشنواره عمار در همان مسیر پیش رفته و با چه کیفیتی به دهمین دوره خود رسیده است. خوشبختانه جشنواره مردمی عمار در ده سال گذشته از چارچوب‌های اولیه یعنی تولید آثار انقلابی عدول نکرده و بر مدار تفکرات خود محکم‌تر شده است. این موضوع هم در تولید و هم در نمایش آثار دیده شد.

وی افزود: باید منتقدان و تحلیلگران درباره کیفیت جشنواره و نقاط ضعف و قوت آن صحبت کنند. نکته مهم در کنار توجه به کیفیت، خیل عظیم جوانان در عرصه مستندسازی و ارائه آثار به جشنواره عمار است. جوانان با موضوعات متنوع و ایده‌های بکر آثار ارزشمندی تولید کردند و همواره نوید بخش آینده درخشان در حوزه فیلمسازی هستند. جذابیتی که پیش از این در زمینه مستند وجود داشته همچنان حفظ شده است. داوران هم از رشد کیفی آثار تمجید کردند و این نکته بسیار امیدوار کننده است. در حالی که شاهد پیشرفت کیفیت آثار هستیم، تعداد اثر هم بیشتر شد. مستندها و فیلم‌های دهمین دوره جشنواره عمار، از آثار سال گذشته هم بیشتر بوده است. این روند رو به رشد تولیدات فیلمسازان جوان، جای خوشحالی دارد.

جلیلی در ادامه اظهار کرد: دایره موضوعاتی که نسل جوان به آن می‌پردازد، نسبت به گذشته بیشتر شده است. آثاری که به دبیرخانه جشنواره می‌رسد، آثار قابل توجهی است. اگر در چند سال گذشته در حوزه انیمیشن آثار معدودی داشتیم، الان دیگر اینگونه نیست. انیمیشن امروز در سینمای انقلاب اسلامی نفوذ و آثار خوبی را تولید کرده است. مستند بازسازی هم که ترکیب مستند و فیلم داستانی است، آثار زیادی را در دوره‌های اخیر تولید کرده است. ما رشد قابل توجهی در حوزه فیلمنامه‌نویسی داشته‌ایم. در دوره دهم جشنواره عمار چهارصد فیلمنامه به دبیرخانه رسید که رقم قابل توجهی است.

این فعال عرصه مستند درباره آینده جشنواره عمار و نقاط ضعفی که باید تقویت شود، بیان کرد: جشنواره عمار با اهداف بزرگی که دارد، نباید درگیر موفقیت‌هایی شود که تاکنون به دست آورده است. به خودمان یادآوری کنیم که عمار برای رفع مشکلات به میدان آمده و خدمت و تلاش مضاعف را طلب می‌کند.

جلیلی در پایان بیان کرد: طبق آمار تعداد مخاطبان سینما کمتر از ۵ درصد از مردم هستند. ۹۵ درصد مردم سال به سال سینما نمی‌روند. برای کشاندن این ۹۵ درصد به سینما به زیر ساخت و کار اجرایی نیاز داریم. جشنواره عمار حرکت خوبی را برای جذب مردم به سینما آغاز کرده است. فیلم «منطقه پرواز ممنوع» یکی از آثار حاضر در جشنواره است که ۶ میلیارد فروش کرده و شبکه‌های داوطلب زیادی برای اکران خصوصی دارد. چنین آثاری باید گسترش پیدا کند. مهمترین پروژه‌ای که در جشنواره عمار باید پیش چشم بگذاریم، گسترش مخاطبان سینماست.

*خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.