شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

مهمترین رویداد سینمایی کشور از نگاه اهالی سینما/۱۴

طریقت: رجل عالم و فرهیخته فرهنگی خانه نشین شده و در عوض افرادی با باندبازی و زدوبند گزینش می شوند

نادر طریقت

سینماپرس: نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات سینمای کشور که در جشنواره فیلم فجر هم شاهد آن هستیم زدوبند و باندبازی است به نحوی که رجل عالم و فرهیخته فرهنگی خانه نشین شده و در عوض افرادی با باندبازی و زدوبند گزینش می شوند که با حب و بغض فیلمسازان مستقل را بایکوت کرده و به جای آن بعضاً آثاری به شدت ضعیف را برای حضور در مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاطره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش بنده از دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمای کشور این است که آیا ما افراد فرهیخته در سینمای ایران کم داریم که مرتباً باید شاهد حضور چهره هیا تکراری و یا کم تجربه در اصلی ترین گلوگاه های جشنواره فجر انقلاب باشیم؟

وی ادامه داد: من نمی دانم به چه دلیل و عنوانی سال ها است این افراد مرتباً تکرار می شوند. چرا مسئولان جشنواره کمی درایت ندارند و متوجه نمی شوند که حضور این چهره های تکراری تا چه میزان می تواند آسیب زننده باشد؟ خوشبختانه ما در سینمای ایران هنرمندان بسیار بنام، سرشناس و متبحری داریم که نه تنها در عرصه سینمای کشور که در عرصه بین الملل هم خوش درخشیده اند و هر کدام شان فرهیخته و عالم هستند، اینکه چرا از این افراد برای سیاست گذاری و عضویت در هیأت های انتخاب و داوری دعوت نمی شود جای تعجب و تأمل دارد!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از حضور برخی افراد در هیأت انتخاب این دوره از جشنواره تصریح کرد: چرا امثال آقایی که از زمان حضورش در سازمان سینمایی ما شاهد وفور تولید فیلم های سخیف بودیم باید در هیأت انتخاب حضور داشته باشند؟ چرا خانمی به عنوان نماینده بانوان سینماگر باید در هیأت انتخاب حضور داشته باشد که سابقه درخشانی در سینما ندارد؟ نکته قابل تأمل اینجا است که بسیاری از افرادی که این روزها پست و سمت می گیرند کسانی بودند که سال ها قبل در انجمن سینمای جوانان ایران به بنده و امثال بنده التماس می کردند تا به آن ها سمت دستیاری در فیلم های مان را بدهیم و حالا یکباره شده اند تصمیم گیر!

طریقت با بیان اینکه باعث تأسف است که به دلیل باندبازی های بسیار در جشنواره های فیلم فجر شاهد حضور فیلم های سطحی و ضعیف هستیم اظهار داشت: مشکل اینجا است که برخی افراد اگر فیلم مزخرف هم بسازند باز به راحتی در جشنواره حضور پیدا می کنند و از پیش انتخاب شده اند! جشنواره فیلم فجر به واسطه عملکرد و سیاست گذاری های غلط مسئولان سینمایی چند سالی است بدل به یک دورهمی شده که هرکس را دلشان بخواهد در آن پررنگ می کنند و هرکس را دوست نداشته باشند نابود می کنند.

این سینماگر تأکید کرد: بی عدالتی های فراوان در سینمای کشور و در جشنواره فجر انقلاب که باید محلی برای گسترش عدالت باشد، دیگر دل و دماغی برای سینماگران مستقل و غیروابسته باقی نگذاشته و بسیاری از هنرمندان را از سینما گریزان کرده است. بنده معتقدم تا زمانی که رانت خواری و باندبازی در سینما و جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد وضعیت همین است و اوضاع بهتر نخواهد شد.

وی در خاتمه اظهاراتش با انتقاد شدید از به کاربردن واژه «اصلاح طلبی» توسط مدیران سینمایی و جشنواره متذکر شد: کدام اصلاح طلبی؟ شما دم از کدام اصلاحات می زنید؟ شما اگر اصلاح طلب بودید مشکلات فرهنگی و معیشتی هنرمندان را برطرف می کردید! این اصلاح نیست! امروزه سینماگران در پی عدالت فرهنگی هستند اما متأسفانه هیچ نشانی از عدالت فرهنگی در کشور وجود ندارد. من متأسفم که مهمترین جشنواره فرهنگی و هنری کشور که در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود به واسطه سیاست های غلط ارج و قرب واقعی خود را از دست داده است، به امید روزی که این بزرگی و عظمت به جشنواره فجر انقلاب بازگردد!

اخبار مرتبط

نظرات

  • نادر طریقت ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۲۰:۰۸
    0 0
    سلام . ممنون که گفتگوی من را منصفانه چاپ کردید . بازم ممنون

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.