سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

نویسنده فیلمنامه مطرح کرد؛

تاریخ معاصر در سریال‌ها بیشتر کلیشه شده است

 آیت الله طالقانی

سینماپرس: حامد قربانی درباره تصویری که در سریال «آیت‌الله طالقانی» از شخصیت‌های تاریخی ارائه می‌شود تأکید کرد که این تصاویر با کلیشه‌ها متفاوت خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، حامد قربانی نویسنده سریال «آیت‌الله طالقانی» درباره جزئیات داستانی این مجموعه که این روزها در حال نگارش است به مهر بیان کرد: هفت قسمت از فیلمنامه تاکنون آماده شده است که از کودکی آیت‌الله طالقانی تا کودتای ۲۸ مرداد را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به تحقیقات قبل از نگارش و در حین کار توضیح داد: از آنجایی که در این سریال به شخصیت‌های مهمی پرداخته خواهد شد برای هر یک از این شخصیت‌ها در حین نگارش هم تحقیق می‌شود. بازرگان و یدالله سحابی جزو کسانی هستند که در دوره آیت‌الله طالقانی نقش پررنگی داشتند و درواقع یک سه ضلعی میان این سه نفر شکل می‌گیرد.

تاریخ معاصر در سریال‌ها بیشتر کلیشه شده است

قربانی با اشاره به زحمتی که نگارش کارهای تاریخی دارد، عنوان کرد: این سریال همچون پروژه‌های الف سازمان است چون تاریخی است و دوره‌های مختلف پهلوی اول و پهلوی دوم را در برمی گیرد و می‌طلبد که به الف ویژه تبدیل شود. این مجموعه درواقع یک پروژه استراتژیک است و من سعی کردم با رویکردی متفاوت این دوره را بنویسم. آنچه که در سال‌های اخیر در سریال‌هایی که این دوره معاصر را به تصویر می‌کشند دیده‌ایم بیشتر تصاویر تکراری و کلیشه‌ای از آن زمان بوده است و واقعیت‌های آن دوره مثل فقری که وجود داشته است یا نوعی بهم ریختگی زمان دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما در این سریال کودتای ۲۸ مرداد را می‌بینیم که در سریال‌ها خیلی دیده شده است اما در اینجا بخش دیگری از لمپن‌های جامعه و اتفاقات دیگری را می‌بینیم.

این نویسنده درباره پایان نگارش نیز توضیح داد: قرار است متن فیلمنامه را تا اواسط اسفند به پایان برسانم که تلاشم بر این است تا ۲۶ قسمت نگارش شود اما اگر بتوانیم مدیران را قانع می‌کنیم که متن فیلمنامه بیشتر شود چون کشش سریال بیشتر از ۲۶ قسمت است.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در تشییع سردار سلیمانی اظهار کرد: نقاط عطف مهمی در زندگی آیت‌الله طالقانی بوده است به‌طور مثال حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از این در تشییع امام خمینی (ره) بود و یک بار هم در سال ۵۷ در تاسوعا آیت‌الله طالقانی یک راهپیمایی را راه اندازی کرد که جمعیت بسیاری به خیابان‌ها ریختند و همان حضور بود که باعث شد شاه گریه کند و بگوید من را نمی‌خواهند.

نمایش تزویر رضاشاه در مذهب

این نویسنده با اشاره به تصویر ارائه شده از رضا شاه در این سریال هم اظهار کرد: تزویر رضاشاه در مذهب بخشی از تصویری است که قرار است از او در این سریال دیده شود.

وی در پایان درباره تم اصلی سریال نیز گفت: مرید، مراد و ساواک سه ضلع این کار است. آیت‌الله طالقانی مرید امام خمینی (ره) است و بعد خودش به مراد تبدیل می‌شود و بحث تبعیت از ولایت تم اصلی سریال است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.