یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵

همراه با نگارش کاراکترسردار سلیمانی؛

پروژه بزرگ نمایشی «ماهی در خاک» کلید می خورد

کوروش زارعی

سینماپرس: کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تصمیم داریم پروژه نمایشی «ماهی در خاک» که سال گذشته در کرمان اجرا کردیم را با تقویت کاراکتر حاج قاسم سلیمانی و با همکاری سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی تولید کنیم.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با ابراز تسلیت و تبریک شهادت سردار قاسم سلیمانی به فارس گفت: تعبیر بسیار زیبایی مقام معظم رهبری درباره ایشان دارند که «سردار سلیمانی محبوب دل‌هاست». به اعتقاد من سردار فقط محبوب دل‌های مردم ایران نیست بلکه محبوب دل‌های مردم آزادی خواه جهان نیز بود، کسانی که حاج قاسم به آنها خدمت کرده بود از مردم لبنان تا فلسطین، یمن، سوریه و ...

وی در ادامه افزود: دیروز شاهد شکوه تشییع پیکر شهید در کربلا و نجف بودیم، همین عراقی‌هایی که چند وقت پیش آمریکا، ‌ اسرائیل و آل سعود تلاش برای ایجاد فراغ بین ما و مردمشان داشتند، دیدیم که چگونه یکدل شده و با وحدت و اخوت با ما همراه شدند.

زارعی با بیان اینکه شهادت ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی همینطور اتفاق نیافتد، گفت: هر زمانی که انقلاب و کشور ما به یک بن بستی می رسد و آدم‌هایی می‌خواهند فضا را تاریک کنند، خداوند اتفاقی را به وجود می‌آورد، مشعلی را پیش پای مردم ما می‌گذارد که متوجه شویم راه درست از غلط کدام است. بعد از اتفاقات اخیر آبان ماه در کشور ما خداوند مشعل فروزان حاج قاسم را پیش روی مردم ما قرار داد تا در مسیر انقلاب و نظام قرار بگیریم و متوجه شویم که راه روشن کدام است و یک بار دیگر جامعه ما با هم یکدل و یکرنگ شوند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: امروز که تصاویر تشیع پیکر سردار را در خوزستان و دیشب در عراق دیدم، متوجه شدم که شهادت حاج قاسم همه را گرد هم آورده و این اتفاق الهی است. شهادت حاج قاسم برای همه ملت‌ها سخت بود. اگر حاج قاسم فتحی پیدا کرد به واسطه رفقای عارف و شهیدش بود همیشه او در بن بست‌ها و گرفتاری‌ها متوسط به آنها می‌شد، به شهید یوسف الهی‌ها، شهید یزدانی‌ها، عابدینی‌ها، امینی‌ها و بادپاها. اینها شهدایی بودند که در رکاب سردار سلیمانی در لشگر ۴۱ ثارالله حضور داشتند همه عارف بودند و بیخود نبودکه حاج قاسم در کنار شهید یوسف الهی محل دفن خود را تدارک دیده و وصیت کرده بود.

وی با بیان اینکه از همینجا به مردم ایران می‌گوید، فکر نکنند اگر حاج قاسم رفت، خطرات ما را تهدید می‌کند و ما تنها شدیم، افزود: خیر، این بار حاج قاسم سلیمانی و یارانشان هوای ما و امنیت ما را از آسمان دارند و سایه آنها، پس از خدا و امام زمان(عج) بر سر ماست که این مملکت را حفظ کنند. حاج قاسم سلیمانی مصداق آیه قرآن کریم هستند که شهدا زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند.

زارعی درباره اجرای نمایش «ماهی در خاک» که سال گذشته درباره لشگر ۴۱ ثارالله در کرمان به اجرا بردند، گفت:‌ تلاش کردیم این نمایش را با تحقیقات و مستندات قوی کار کنیم، زمانی که تحقیق می‌کردیم ردپای عرفان حاج قاسم را در تمام لحظات کربلا ۴، ۵ و والفجر ۸ مشاهده کردیم. شاید مردم در ظاهر با لباس و هیبت خاکی حاج قاسم تصور نمی‌کردند که یک سپهبد و یک سلحشور کنارشان است اما در  واقع اینگونه بود.

وی با اشاره به اینکه سه نمایش را به سفارش سردار سلیمانی به صحنه برده، گفت: ایشان علاوه بر فرمانده نظامی، فرمانده فرهنگی هم بود. سال‌ها بعد از فتح سوریه، عراق و لبنان از دست داعشی‌ها دستور کارهای فرهنگی می‌داد و در نیروی مقاومت قدس کارهای فرهنگی انجام می‌داد مثل سفارش نمایش «الشمس تشرق من حلب» که در حلب اجرا شد، «المسیح فی الطف» که در عراق اجرا شد و نمایش سوم هم «ماهی‌ در خاک» که درباره لشگر ۴۱ ثارالله بود.

زارعی با تأکید بر اینکه افتخار می‌کند سرباز کوچیک حاج قاسم باشد، گفت: این جزو افتخارات من است که هنوز هم سرباز کوچک او و مقام معظم رهبری باشم.

وی در پاسخ به این سؤال که تصمیم دارند برای حاج قاسم سلیمانی چه کاری آماده کنند، گفت: ما همین نمایش «ماهی در خاک» که سال گذشته در کنگره سرداران شهید کرمان اجرا کردیم را تصمیم داریم در اشل بزرگتر و با شکل و شمایل بهتر با ظاهر سازی کاراکتر حاج قاسم سلیمانی اجرا کنیم. قرار است تصمیماتی در متن نمایش بدهیم و شخصیت حاج قاسم را عیان و حقیقی روی صحنه بیاوریم. علاوه بر این پنج نمایش خیابانی هم با موضوع حاج قاسم قرار است در سراسر کشور از سوی هنرمندان حوزه‌های هنری اجرا شود.

زارعی با اشاره به اینکه اجرای نمایش بزرگ ماهی در خاک، هزینه زیاد خواهد داشت، گفت: این اجرا قرار است از سوی سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج با همکاری حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.