سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

نمایش عریان شوخی جنسی روی پرده سینما؛

فیلمی که رامبد جوان هم حاضر نشد مسئولیتش را بپذیرد!

فیلم زیرنظر

سینماپرس: یک منتقد سینما می‌گوید که برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته یک فیلم کاملاً عامدانه در مسیر اباحه‌گری و ابتذال، ۹۰ دقیقه درباره یک شوخی مشخص جنسی حرف می‌زند.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی منتقد سینما در مطلبی که در استوری اینستاگرام خود منتشر کرده است با اشاره به محتوای غیراخلاقی و ضدفرهنگی فیلم سینمایی «زیرنظر» از مردم خواست تا اگر فرهنگ و ادب و خانوه برایشان مهم است به تماشای این فیلم نروند.

الهی در ابتدای این متن نوشته است: «کمدی «زیرنظر» بالاخره بعد از کش و قوس فراوان اکران شد... گفته می‌شد با ۲۰ دقیقه سانسور و ۶۵ مورد اصلاحیه! صحنه‌های خنده ساز و عنوان فیلم و بازیگرای کمدی همش بهانه است تا دست منتقدان و دلسوزان فرهنگی این کشور رو ببندند تا نتوانند محتوای سخیف فیلم رو به زبون بیارن و فیلم سینه‌به‌سینه بین مردم تبلیغ بشه و مثل ده‌ها فیلم مبتذل دیگه فروش میلیاردی کنه!».

این کارشناس سینما و رسانه در ادامه متن خود با لحنی صریح و تکان دهنده از سخیف بودن محتوای این فیلم این گونه یاد می کند: «منو ببخشید ایهاالناس! ولی تکلیف حکم می‌کنه که عبور نکنم. این فیلم برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته کاملاً عامدانه و هدفمند در مسیر اباحه گری و ابتذال، ۹۰ دقیقه تمام درباره یک شوخی مشخص جنسی حرف می‌زنه و متأسفانه شما رو با انوع ترفندها به خنده اجباری وامیداره... ه. تنگی و گشادی یک سوراخ؟».

 الهی متن کوتاه خود را این‌گونه به پایان می‌برد که: «اگه فرهنگ و ادب خانواده براتون مهمه، لطفاً به تماشای این فیلم نرید و موجب رونق فروش این اثر غیراخلاقی نشید؛ دیگه سیاست سکوت و یا نقد کارشناسی جایز نیست. شرم بر مدیران فرهنگی که ادعای فرهیختگی دارند و بر سازندگان این فیلم به ویژه رامید جوان و مجید صالحی! فقط باید فریاد زد!».

استوری این منتقد سینما با دو هشتگ «نفوذ فرهنگی» و «ضد خانواده» از شب گذشته در فضای مجازی دست به دست شده است و بسیاری از فعالان رسانه‌ای و اهالی فرهنگ و رسانه آن را بازنشر داده‌اند.

 فیلم «زیر نظر» به نویسندگی ابوالفضل کاهانی و کارگردانی مجید صالحی قرار بود در اکران نوروزی امسال روی پرده برود که به دلیل ترافیک اکران این اتفاق رقم نخورد. هرچند برخی اخبار حاکی از این است که میزان بالای دیالوگ‌ها و صحنه های غیر قابل پخش و اصلاحات فراوان را دلیل تأخیر اکران آن بوده است.

 این فیلم از چهارشنبه چهارم دی ماه اکران خود را آغاز کرده و در این ۶ روز، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیو تومان فروش را تجربه کرده است.

رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی و آزاده صمدی بازیگران زیر نظر هستند که با رده بندی سنی بالای ۱۵ سال روی پرده سینماهای کشور است.

 اما نکته قابل توجه درباره این فیلم به تهیه کننده آن باز می‌گردد. در حالی که پیش از این در پوستر و سایر اقلام تبلیغاتی و البته عنوان بندی فیلم نام محمد شایسته و رامبد جوان به عنوان تهیه کنندگان این فیلم درج شده بود اما از دو روز پیش در برخی پوسترها که در فضای مجازی منتشر شده، نام رامبد جوان حذف شده است. در سامانه سینما تیکت هم جلو عبارت تهیه کنندگان(!) فقط نام محمد شایسته آمده است.

به نظر می‌رسد رامبد جوان به عنوان یکی از دو تهیه کننده این فیلم، پس از مواجه شدن با موج مخالفت‌ها و واکنش‌های منفی نسبت به محتوای این اثر گرفته است تا حداقل نامش در این فیلم چندان به چشم نیاید. بنا براین در ادامه رویکرد «یکی به نعل و یکی به میخ» خود هم به دنبال فتح گیشه است و در این مسیر از تولید یک فیلم با انبوهی از دیالوگ‌های جنسی و غیر متعارف ابایی ندارد و هم نمی‌خواهد آینده کاری خود در تلویزیون را نیز به خطر بیندازد.

با این شرایط فقط می‌توان به مدیران سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارزشیابی تأسف خورد که با دستاویز پوشالی رده بندی سنی راه را برای تولید چنین آثار سخیفی باز گذاشته‌اند. از سوی دیگر نا امید از آنان از مخاطبان و خانواده ها با هر رویکرد فکری و عقیه یا گرایش سیاسی خواست تا این کم کاری نهادها نظارتی را با بایکوت چنین آثاری جبران کنند، تا سکه فیلم‌های بی‌محتوایی که برای خالی کردن جیب مخاطبان به دنبال قبح‌زدایی از سینما با شوخی‌های جنسی کف خیابانی هستند از رونق بیفتد.

* آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.