دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

اولین واکنش کارگردان «اختاپوس» به توقیف مستند؛

هیچگونه تفهیم اتهامی انجام نگرفت و حکم قضایی به ما داده نشد

مستند اختاپوس

سینماپرس: مهدی انصاری در واکنش به جلوگیری از پخش مستند «اختاپوس» گفت: نمی‌دانستیم که به چه جرمی ما را بازداشت کردند. همچنین هیچگونه تفهیم اتهامی انجام نگرفت و حکم قضایی به ما داده نشد. قاعدتاً باید در دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای برای ما پرونده‌ای تشکیل می‌شد؛ نه پرونده‌ای باز شده بود، نه اخطاری از دستگاه قضایی به دستمان رسید و نه موضوع ارتباطی با پلیس فتا داشت.

به گزارش سینماپرس، مهدی انصاری کارگردان و تهیه‌کننده سینما، در خصوص حواشی اکران مستند «اختاپوس» به خبرنگاران جوان گفت: حاشیه‌ها از چهارشنبه (چهارم دی ماه) و همزمان با رونمایی مستندم در حوزه هنری آغاز شد و برای اولین بار در تاریخ حوزه هنری تمامی درهای حوزه بسته شد. مأمورانی از پلیس فتا من را ساعاتی در حراست حوزه بازداشت کردند و اجازه ورود و خروج به کسی ندادند.

ما را در حوزه هنری بستند / هنوز نمی‌دانیم برای چه پلیس فتا با ما اینگونه برخورد کرد

وی افزود: پلیس فتا پستی مبنی بر پیگیری مستند «اختاپوس» در فضای مجازی منتشر کرد و اینکه کارگردان در اختیار ماست. تجهیزات ما را ضبط کردند و پس از ساعاتی مجدد اجازه تردد دادند. ماموران پلیس فتا روز بعد با حوزه هنری تماس گرفتند و گفتند پیگیر موضوع هستند؛ اما نگفتند این برخوردشان برای چه انجام شد و چه کسی از ما شکایت کرده است.

کارگردان مستند «اختاپوس» ادامه داد: برای همه ما این رفتار پلیس فتا خیلی عجیب بود. نخستین سوالی که برای همه شکل گرفت علت برخورد نامناسب با ما بود. نمی‌دانستیم که به چه جرمی ما را بازداشت کردند. همچنین هیچگونه تفهیم اتهامی انجام نگرفت و حکم قضایی به ما داده نشد. عجیب‌تر از همه این‌ها، ورود پلیس فتا به ماجرا بود؛ قاعدتاً باید در دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای برای ما پرونده‌ای تشکیل می‌شد؛ نه پرونده‌ای باز شده بود، نه اخطاری از دستگاه قضایی به دستمان رسید و نه موضوع ارتباطی با پلیس فتا داشت. هنوز هم نمی‌دانیم علت این برخورد با ما چه بود؛ ذهنمان پر از علامت سوال است.

انصاری سپس درباره پیگیری ماجرا از دستگاه قضایی اظهار کرد: پیگیری‌های فراوانی از دستگاه قضایی کردیم. خود من به دادسرای جرایم رایانه‌ای رفتم و پرسیدم چرا تجهیزات ما ضبط شد. صبح یکشنبه (۸ دی ماه) تجهیزات ما را به حوزه هنری تحویل دادند. آن طور که به ما اطلاع داده شد قرار است تا اواخر این هفته یا ابتدای هفته آینده خطاکاران در این حوزه شناسایی شوند. خوشبختانه از سوی دستگاه قضایی با ما همکاری خوبی صورت گرفت.

ما را در حوزه هنری بستند / هنوز نمی‌دانیم برای چه پلیس فتا با ما اینگونه برخورد کرد

این مستندساز در پایان به امکان انتشار مستندش اشاره کرد و گفت: ما ثبت نام برای اکران مستند را انجام دادیم. کسی به ما نگفت مستند توقیف شده است یا اجازه انتشار آن را نداریم. تشکل‌ها می‌توانند برای اکران مستند ثبت نام کنند و درخواست اکران بدهند. حتی محدودیتی برای پخش مستند در سایت‌های قانونی به ما ابلاغ نشده است؛ اما تصمیم گرفتیم تا مشخص شدن موضوع، فعلاً مستند را این گونه منتشر نکنیم.

مستند «اختاپوس» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی انصاری یکی از خبرسازترین موضوعات این روزهای هنر کشور است. این مستند که از مافیای خودروسازی می‌گوید، قرار بود در حوزه هنری اکران شود؛ اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. به دلیل شکایت برخی خودروسازان، کارگردان آن با حکم قضایی بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۱:۳۰
    0 0
    سرت سلامت آقای کارگردان جرمتون معلومه یک عده که دستشون رو میشده خوششون نیامده همین یعنی کارتون درسته و موفق باشه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.