دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش اول/بهار ۹۸

از اعتراض به خانه سینما برای عدم پاسخگویی در زمینه عیدی میلیاردی وزارت ارشاد تا تأکید بر جای خالی آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش اول/بهار ۹۸

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل بهار سال ۹۸ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: انتقاد سینماگران نسبت به جشنواره جهانی فجر، جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری، سرنوشت عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به سینماگران، جای خالی آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما، چالشی به نام «سلبریتی ها»، وظیفه سینما و تلویزیون در خصوص «رونق تولید» به عنوان شعار سال و... بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۹ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱- سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر

تعدادی از کارشناسان و اهالی سینمای کشور پس از پنجمین سال برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر با انتقاد از عملکرد مسئولان، خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و تأکید کردند: بساط دورهمی خصوصی و اشرافی جهانی فجر که قرابتی با فرهنگ ایرانی و انقلابی ندارد و بودجه های کشور را بر باد فنا می دهد باید از بین برود؛ این رویداد حیات خلوتی برای روشنفکر مآبان شده که باید درهم شکسته شود. کسانی در این رویداد دیده می شوند اغلب هیچ سنخیتی با سینما ندارند و مسئولان دولتی نباید بیش از این به برگزاری چنین رویدادی اجازه عرض اندام بدهند.

طی این سال ها بخش اعظمی از سینماگران کشور نسبت به برگزاری این رویداد اشرافی که همواره به صورت گعده ای و با حضور تعدادی از نزدیکان و آشنایان دبیر جشنواره و مدیران میانی این رویداد برگزار می شود انتقاد داشتند و تأکید می کردند: امیدواریم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود. اما متأسفانه ما همچنان شاهد بودیم که مدیران به دیوارهای حیات خلوتی که برگزارکنندگان این رویداد ضد فرهنگی برای خود ساخته اند توجهی ندارند!

بعد از برگزاری دور چهارم این رویداد که رسماً شباهتی با سینما و جشنواره نداشته و چندین صنف مهم سینمایی شامل انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، اتحادیه تهیه کنندگان، کانون کارگردانان سینما و... با انتشار بیانیه های متعدد خواستار برچیده شدن بساط جشنواره جهانی شدند! حسین انتظامی بعد از روی کار آمدن خود با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه خواسته صنوف سینمایی برای ما مهم است تلویحا تأکید کرد که بساط سیرک گونه این رویداد را بر هم خواهد ریخت اما در نهایت بهت و حیرت سینماگران و اهالی رسانه امسال باز هم شاهد برگزاری این رویداد ضد فرهنگی که با بودجه بیت المال برگزار می شود بودیم!   نکته قابل تأمل آنجا است که سینماگران از همه طیف ها و جناح های فکری با صورت مؤکد با برگزاری این جشنواره مخالفت دارند اما کسانی که همان جیب های گشاد را برای خود و دوستان و آشنایان شان دوخته اند و می خواهند از این رهگذر آینده خود را بسازند به نظرات قاطبه اهالی سینمای کشور بی توجهند!

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و منتقدان مطرح کشور آقایان: هوشنگ توکلی، سیدامیر سیدزاده، امیرحسین شریفی، سعید مستغاثی و آرش فهیم نظرات کارشناسی و تخصصی خود را راجع به این رویداد بی هویت مطرح کردند و مانند دیگر سینماگران خواستار برچیده شدن بساط این رویداد بودجه بربادده که حیات خلوتی برای برخی افراد خاص در سینما ترتیب داده، شدند. سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

۲- جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری

همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعدادی از اهالی سینما و تلویزیون با انتقاد از کاهش سرانه مطالعه در کشور، مدیران فرهنگی و بال و پر دادن به فضای مجازی را عامل اصلی این اتفاق برشمردند و تأکید کردند افزایش بی رویه تولید آثار سخیف در سینما به دلیل فقدان مطالعه در میان فیلمسازان است.

طی سال های اخیر همواره شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور بوده ایم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بال و پر دادن به فضای مجازی را یکی از دلایل مهم دور شدن مردم از مطالعه می دانند و تأکید دارند که کم کاری مدیران فرهنگی کشور باعث شده تا دیگر رغبتی برای آگاهی بخشی و مطالعه حتی در بین هنرمندان وجود نداشته باشد. ذائقه مردم روز به روز در حال تنزل است و متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اوضاع اسفناک هستند.

این در حالی است که قطعاً می توان با به کارگیری سیاست های تشویقی عامه مردم و همینطور هنرمندان را علاقه مند به مطالعه و کتاب خوانی کرد. در این رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: چیستا یثربی، احترام برومند، ستاره اسکندری، راضیه تجار، مریم پوریامین، طهماسب صلح جو و عباس کریمی با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

۳- سرنوشت عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به سینماگران

تعدادی از اهالی سینمای کشور در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، خواستار رسیدگی به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در این زمینه شدند و تأکید کردند این نهاد مثلا صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند!

مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند.

اما مهمترین مسأله ای که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما را بلند کرد درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بود. مبلغی که می بایست به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اعضای صنوف توزیع می شد اما معلوم نیست دقیقا این مبلغ چه شده است!

در همین راستا ۹ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن محسنی نسب، پیمان عباسی، داود توحیدپرست، اصغر رفیعی جم، حمیدرضا آشتیانی پور، عباس شوقی، منوچهر والی زاده و رضا رویگری و خانم سودابه خسروی طی گفتگوهایی با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به عملکرد مسئولان خانه سینما ابراز داشتند و تأکید کردند که باید هرچه سریع تر در خصوص این پول که متعلق به یکایک اهالی سینما بوده شفاف سازی صورت گیرد. شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

۴- جای خالی آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما

دست اندرکاران و صاحب نظران فرهنگی و هنری در سینمای کشور خواستار ورود جدی نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی به آشفته بازار سینمای ایران شدند و تأکید کردند یکی از دلایلی که امروزه سینما و عرصه فرهنگی و هنری از آرمان های حضرت امام (ره) فاصله گرفته عافیت طلبی و دنیا خواهی کسانی بوده که در این عرصه مشغول به کار و فعالیت هستند.

بی توجهی به مفهوم و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی، زندگی حضرت امام (ره) و بزرگان اسلام و انقلاب در سینمای کشور در حالی است که غربی ها با تدبیر و برنامه ریزی از سال ها قبل درصدد هستند تا اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب را به سخره گرفته و با تولید آثار متعدد سینمایی به اهداف پلید و شیطانی شان دست پیدا کنند و وا اسفا که مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز راه خود را گم کرده و به نوعی دنباله روی اهداف پلید این شیاطین و مستکبران شده اند و به جای آنکه هنر ملی و اسلامی را در کشور گسترش دهند در پی آن هستند تا آثاری را برای خوشآمد جشنواره های غربی که بیشتر آن ها بارها ثابت کرده اند که با اهداف و آرمان های اسلامی عناد دارند، تولید کنند و تحسین این جشنواره ها را برانگیزند!

در همین رابطه ۳ تن از اهالی سینمای کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، محمدتقی فهیم و داود بیدل با سینماپرس گفتگوهایی انجام دادند و انتقادات شدید خود را نسبت به اهمال کاری مدیران سینمایی کشور در خصوص بی توجهی به آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما ابراز داشتند. شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

۵- چالشی به نام «سلبریتی ها»

تعدادی از سینماگران و کارشناسان در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها»، ضمن تأکید بر غرب زدگی مفرط در سینمای کشور، انتقاد جدی خود را نسبت به بی تفاوتی مسئولان فرهنگی در قبال اظهارنظرهای برخی هنرمندان ابراز داشتند و تأکید کردند قوه قضائیه باید برخوردی جدی و قاطع با همه سلبریتی ها داشته باشد و قانونی باید تدوین شود تا آن ها حق هیچ گونه اظهارنظری به غیر مسائل هنری را نداشته باشند.

طی سال های اخیر و با گسترش روز به روز فضای مجازی برخی افراد که به واسطه حرفه شان محبوبیت و شهرتی به هم زده بودند سعی در دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن بیشتر کردند؛ از بازیگران سینما و تلویزیون گرفته تا فوتبالیست ها و...!

شاید تا اینجای کار به خودی خود اتفاق بدی رخ نداده باشد اما آنچه حائز اهمیت است اینکه طی سال های اخیر برخی از این چهره های مشهور که به «سلبریتی» معروف هستند با برخی اظهارنظرهای جنجالی حتی بر ضد انقلاب و حکومت خون مردم را جوش آوردند!

مهناز افشار، تهمینه میلانی، حمید فرخ نژاد، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، مهراب قاسم خانی و... از جمله افرادی هستند که در فضای مجازی فعالیت های زیادی دارند و برخی اظهارنظرهای شان با انتقاد مردم انقلابی و مومن کشور روبرو شده است!

مردم و هنرمندان اینک خواهان برخورد جدی با سینماگرانی هستند که به واسطه انقلاب اسلامی مشهور شده اند و حالا به وسیله های مختلف می خواهند این نظام را تضعیف کنند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، محمدرضا اسلاملو، علی مهام، محمد قهرمانی، سیدسعید سیدزاده، حسین مسافرآستانه، حبیب الله بهمنی، علیرضا سربخش، محمدحسین نیرومند و محسن علی اکبری با ما به گفتگو پرداختند. شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

۶- وظیفه سینما و تلویزیون در خصوص «رونق تولید»

تعدادی از فعالان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه در سال «رونق تولید» هنرمندان انقلابی، متعهد و مردمی باید امکان تولید آثار ارزشمند داشته باشد متذکر شدند: متأسفانه چند سالی است حوزه فرهنگی از رویکردهای رهبر انقلاب دور مانده است، حضور مدیرانی فاقد دغدغه در سینما موجب گردیده بخش عمده ای از سینماگران متعهد در بیکاری سر کنند.

سینما و تلویزیون هم که تلفیقی از هنر، صنعت و اقتصاد هستند نیاز به رونق در تولید دارند، رونقی که چند سالی است چندان از آن نشانی دیده نمی شود و اغلب اعتراض ها و گلایه های هنرمندان طی این مدت مربوط به این بوده که عدالت در سینما وجود ندارد و کارها تنها به دست عده ای خاص انجام می شود.

در همین رابطه ۱۱ تن از سینماگران کشور آقایان: حمید بهمنی، ماشاالله شاهمرادی زاده، شفیع آقامحمدیان، رضا برجی، اکبر حر، جهانگیر الماسی، حسن برزیده، امرالله احمدجو، حامد عنقا، جواد مزدآبادی و منوچهر مصیری نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند. دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

******************************

علاوه بر این سوژه ها، سینماپرس در بهار ۹۸ با تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران به صورت مجزا گفتگوهایی انجام داد که مهمترین آن گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

وی در ایام برگزاری این جشنواره به سینماپرس گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آمادگی رسیدگی به اعتراضات اهالی رسانه و سینما نسبت به مشکلات جشنواره جهانی فیلم فجر را دارد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حوزه های اجرایی نمی تواند ورود پیدا کند. ما زمانی می توانیم به هر قضیه ای وارد شویم که گزارشی به دست مان رسیده باشد. رسانه ها اگر هرگونه اعتراضی نسبت به این جشنواره دارند و یا اینکه از اعتراضات اهالی سینما نسبت به برگزاری این جشنواره آگاهی دارند آن را به صورت مکتوب در اختیار کمیسیون فرهنگی بگذارند تا کمیسیون به این مسأله ورود پیدا کند. جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

******************************

سینماپرس در بهار ۹۸ سیدرضا منتظری دبیر تحریریه خود را به هفتاد و دومین جشنواره بین المللی فیلم کن اعزام کرد. منتظری در این ایام گزارش ها و تحلیل های به روز و قابل تأملی از روند برگزاری این رویداد سینمایی داشت.

منتظری در آستانه برگزاری این جشنواره در یادداشتی با عنوان: «هرآنچه از هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن باید بدانید/ از غیبت سینمای ایران تا حضور چشمگیر فیلمسازان زن به واسطه اعتراض های سال گذشته!» نوشت: هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که غیبت سینمای ایران در تمامی بخش های این رویداد پرسش های زیادی را به وجود آورده، برخی معتقدند در پی اقدامات خصمانه جهانی علیه کشورمان، جشنواره کن به سینمای ایران دهن کجی کرده و برخی دیگر معتقدند فیلم های شاخصی برای حضور در این رویداد سینمایی از سوی کشورمان معرفی نشده اند؛ هرچه باشد جشنواره فیلم کن یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان است و از همین حالا توجه بسیاری از رسانه ها، هنرمندان و علاقمندان سینما به این رویداد است و همه در حال گمانه زنی هستند که امسال نخل طلای کن نصیب کدام فیلمساز خوش شانس خواهد شد. یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

وی همچنین گزارشی از نیمه ابتدایی این جشنواره بین المللی با عنوان «از حضور پرسش برانگیز افرادی با کارت مارکتینگ از سینمای ایران تا اعتراضات سیاسی و اجتماعی در این رویداد سینمایی» ارسال کرد که در بخشی از آن آمده بود: «یکی از اتفاقات جالب نیمه ابتدایی جشنواره فیلم کن برای خبرنگار سینماپرس که در این رویداد به سر می برد حضور گسترده برخی افراد از سینمای ایران در بازار فیلم و بخش مارکتینگ جشنواره است! ‌ افرادی که اصولا و احتمالا با بودجه های دولتی به این جشنواره اعزام شده اند و مرتب در حال گشت و گذار در کاخ جشنواره و خیابان های اطراف دیده می شدند و معلوم نیست دستاورد حضور آن ها با بودجه بیت المال در این رویداد سینمایی چه چیزی بوده است؟ اصولا نقش سینمای ایران در بازار جشنواره فیلم کن چیست؟» سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

منتظری همچنین گزارش دیگری از نیمه دوم این رویداد سینمایی با عنوان «از استقبال پرشور از «روزی روزگاری در هالیوود» تا سردی بی سابقه در روزهای پایانی» نوشت که در آن آمده بود: «یکی از نکات قابل تأمل این دوره از جشنواره فیلم کن سردی بی سابقه در روزهای پایانی برگزاری این رویداد سینمایی بود به نحوی که به جز برای اکران فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» برای سایر فیلم ها صف های طویل پشت سالن ها شکل نمی گرفت و هرچه جشنواره به اختتامیه نزدیک تر می شد تعداد بیشتری از شرکت کنندگان در این رویداد سینمایی شهر کن را ترک می کردند؛ این اتفاق شاید گوشزدی برای برگزارکنندگان این رویداد سینمایی باشد تا برای سال های آتی مبادرت به برنامه ریزی مناسب تری جهت سانس بندی نمایش فیلم ها بکنند.» دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در بهار ۹۸ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در پی اکران فیلم سخیف «رحمان ۱۴۰۰» که مشخص شد بدون مجوز روی پرده سینماها رفته، سینماپرس در یادداشتی با عنوان «فرافکنی نابخشودنی در پایمالی حقوق فرهنگی مردم/ فرهنگ، خانواده و ارزش ها برای مدیران سینمایی پشیزی نمی ارزد!؟» نوشت: خبر غیرمنتظره، محیرالعقول و بسیار عجیب است؛ به یک باره بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از اکران و فروش قابل توجه فیلمی سخیف و زننده با عنوان «رحمان ۱۴۰۰» مشخص می شود که این فیلم با نسخه ای که مجوز ندارد اکران شده؛ اتفاقی که باعث می شود همگان این سوأل را از خودشان بپرسند که چطور طی این مدت طولانی مسئولان سازمان سینمایی پرمدعا متوجه این اتفاق شوم نشده اند! این مسأله به قدری عجیب است که حتی شائبه همراهی برخی افراد در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را با متخلفان ضد فرهنگ و مافیای اکران به صورت جدی مطرح می کند.

چند سالی است که وسعت ابتذال در سینمای کشور به واسطه سهل انگاری های مسئولان سازمان سینمایی ابعاد بسیار بیشتری پیدا کرده به نحوی که در تولیدات سینمای کشور فیلم هایی ضد ارزش، ضد خانواده و بسیار سخیف به وضوح به چشم می آید که دست کمی از برخی فیلمفارسی های پیش از انقلاب ندارند و به تعبیر برخی وسعت ابتذال در برخی از آن ها بیشتر از آن فیلم ها است. نظارت و ارزشیابی در سازمان سینمایی دولت «تدبیر و امید» معنا و مفهوم خود را از دست داده و با نهایت شرمساری ظاهرا مسأله فرهنگ، حفظ حرمت خانواده و پاسداری از ارزش ها برای مسئولان فرهنگی دولت «تدبیر و امید» بی اهمیت شده است! یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸

همچنین در پی دیدار وزیر ارشاد از جشنواره جهانی فجر سینماپرس یادداشتی با عنوان «تلاش برای موجه کردن یک دورهمی/ وقتی رویدادی التقاطی به وزیر گل و بلبل نشان داده می شود!» نوشت: در شرایطی که جشنواره جهانی فجر فارغ از انتقادات گسترده به جداسازی آن از بخش ملی، از یک التقاط شدید فرهنگی رنج می برد؛ تلاشی همه جانبه از سوی برگزار کنندگان در زمینه بیلان سازی و موجه سازی این رویداد صورت پذیرفت که بارزترین آن در بازدید وزیر از جشنواره هویدا گردید. یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

با شعله ور شدن انتقادات گسترده اهالی سینما که منجر به درگیری های رسانه ای میان اعضای صنوف خانه سینما با مدیران این نهاد شد، سینماپرس یادداشتی با عنوان «از تجمع اعتراضی منشیان صحنه تا تأسیس انجمن های موازی برخلاف اساسنامه/ پنهان کاری در نهادی به اصطلاح صنفی!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «مدتی است که تشتت در خانه سینما به بالاترین حد خود رسیده، هیأت مدیره خانه سینما دیکتاتورمآبانه با حق یکایک اهالی سینما برای خود شاه نشین تشکیل داده و مسئولان ارشد این نهاد به اصطلاح صنفی برخلاف اساسنامه دست به تأسیس انجمن های موازی زده اند که آخرین آن تأسیس انجمن کارگری طراحان فیلم استان تهران به موازات انجمن طراحان صحنه بوده است؛ بر اساس شنیده ها گویا برخی اعضای هیأت مدیره همه تلاش خود را به کار برده اند تا این اخبار رسانه ای نشود! فساد، ریا و پنهان کاری در نهاد صنفی سینماگران بیداد می کند و این اتفاقات باعث شده تا اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینما با انتقاد و اعتراض شدید هیأت مدیره این نهاد صنفی را فاقد شایستگی بدانند و حتی بعضاً خواهان بسته شدن خانه سینما هستند! بر اساس شنیده ها به تازگی تعدادی از اعضای انجمن منشیان صحنه سینمای ایران در اعتراض به هیأت مدیره خانه سینما تجمع اعتراضی در این نهاد برگزار کردند و خواستار به رسمیت شناختن استقلال صنوف و همچنین شفاف سازی در عملکردهای مالی هیأت مدیره خانه سینما شدند؛ صنف انجمن منشیان صحنه اولین صنفی بود که شهامت به خرج داد و تجمع اعتراضی علیه رفتارهای هیأت مدیره خانه سینما تشکیل داد. بر اساس شنیده ها گویا زینت رضا که ریاست این صنف را بر عهده دارد حتی به صورت کلامی با همایون اسعدیان به عنوان نماینده ای از هیأت مدیره درگیر شده است!» چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

سینماپرس بر اساس شنیده هایی از تصمیمات داخلی مدیران خانه سینما که بر ضد صنوف بود یادداشتی با عنوان «لزوم ورود نهادهای ناظر فرهنگی و قضایی به اقدامات هیأت مدیره/ تدارک تجمع اعتراضی صنوف سینمایی!؟» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: گویا هیأت مدیره فعلی خانه سینما که چند روزی بیشتر اداره این نهاد صنفی را بر عهده ندارند به سیم آخر زده و بعد از تخلفات گسترده ای که طی سال های اخیر داشته اند و صدای انتقاد و اعتراض اهالی سینما را درآورده اند، می خواهند در روزهای پایانی حیات شان باز هم با تهدید و ارعاب و اعمال قدرت، تخلفات بیشتری مرتکب شوند، شنیده می شود تصمیمات داخلی هیأت مدیره بر این است که صنوفی که در وزارت کار ثبت نشده اند حق رأی در مجمع عمومی خانه سینما نداشته باشند این اتفاق باعث شده تا برخی صنوف سینمایی در تدارک تجمع اعتراضی علیه مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی باشند که رسما هیچ حمایتی از اعضای صنوف ندارد! سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

در پی ادامه التهابات در خانه سینما، سینماپرس یادداشتی با عنوان «بورژوازی سردمداران خانه سینما و مشکلات رها شده‌ی سینماگران/ از تعویق مجدد انتخابات تا فشار مضاعف بر صنوف برای ثبت در وزارت کار!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: التهاب این روزها در نهاد به اصطلاح صنفی اهالی سینمای کشور بالا گرفته است؛ شاه نشینان خانه سینما به واسطه رانت ها و روابط گسترده شان پول های کلانی از دولت دریافت می کنند و خود را مالک همه سینمای ایران می دادند اما از سوی دیگر مشکلات عمیق بخش عمده ای از هنرمندان زبانزد خاص و عام است، سینماگرانی که بعضاً توانایی تأمین معیشت روزانه شان را ندارند. خانه سینما که همچنان نمی توان آن را نهادی قانونی شناخت،  مرتباً در پی گسترده تر کردن ابعاد ساختاری اش است به نحوی که به تازگی انتشار یک عکس در فضای مجازی از جدیدترین ساختمان این نهاد که به «ساختمان شماره ۳ خانه سینما» مشهور شده، موج انتقادات و اعتراضات اهالی سینمای کشور را در پی داشته است. دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

از سوی دیگر با توجه به شوآف حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی، سینماپرس با انتشار یادداشتی تحت عنوان «حضور جهانی سینمای ایران؛ کسب منافع ملی یا شخصی؟ / وقتی مدیریت فرهنگی کشور استراتژی ندارد!» نوشت: سال های متمادی است که سینمای ایران با صرف هزینه های زیاد در برخی رویدادهای سینمایی جهانی با انحصار افرادی خاص حضور پیدا می کند؛ حضوری که دستاوردی برای سینمای ایران در پی نداشته و فرآیندهای آن نشان دهنده نبود هیچگونه راهبرد مشخص برای آن است! چالش حضور سینمای ایران در عرصه های بین المللی به موضوعی بدون استراتژی تبدیل شده است. حضورهایی که در دایره محدودی از افراد تعریف می شود، افرادی که سالها بر این فضا چنبره زده اند و با بهره گیری از منابع و اعتبار دولت، برای خود اعتباری کسب کرده اند و امروز هیچ کس را بنده نیستند. افرادی که حتی دایره نیروهایشان را خانواده‌ای انتخاب کرده اند و با حضور پایدار در طول مدیریت های مختلف سینمای کشور در مجموعه ای همانند بنیاد فارابی و ...، امروز در اشتباهی فراگیر خود را خیلی جدی گرفته و مدیران  ناکاربلد سینمایی نیز باور کرده اند! موضوعی که با نگاه به حضور اثرگذار برخی جوانان در عرصه های بین المللی طی سال های اخیر، به راحتی رنگ می بازد و نشان دهنده یک اعتبار پوشالی است. سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

همچنین سینماپرس با اعزام سیدرضا منتظری به هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن، گزارش های قابل توجهی از این رویداد جهانی را در بهار ۹۸ بازتاب داد. 

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم/تابستان ۹۸ باشید...

برچسب‌ها

نظرات

  • ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۱۲:۵۳
    0 1
    یکم از خوتان تعریف کنید دوستان عزیز!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.